Någonstans söderut

Kowalski, William

| 2002

Av författaren till Eddies oäkting. Den föräldralöse Billy växer upp på den gamla familjegården i norra New York State. Hans enda släkting är den alkoholiserade farfadern Thomas Mann. När farfar dör försvinner den enda länk som förbundit Billy med pappan, stridspiloten som dött i Vietnam. Och om sin mamma vet Billy ingenting. Han lyckas ta reda på sin mammas namn - Eliza McMeel - och hennes senast kända adress i Santa Fe, New Mexico. Uppfylld av hopp och längtan ger sig Billy iväg på en lång färd genom landet för att söka sitt ursprung. En sensommardag 1990 kommer han fram till Santa Fe på sin stålgrå motorcykel. Allt han har i bagaget är en gammal skrivmaskin, några böcker och lite kläder. En kväll, på en liten bar i Santa Fe, möter Billy tre människor vars inflytande över hans liv blir avgörande. En av dem borde veta var hans mor finns.

Izabela Horn

2016-07-13

Fristående fortsättning på Eddies oäkting. Jag har inte läst Eddies oäkting , jag tyckte ändå Någonstans söderut och hade inte svårt att komma in i handlingen. Fint språl som ger liv i både miljön som karaktärerna i boken.

Ullis N

2010-11-16

Först ett stort minus till förlaget som inte skriver någonstans att detta är en fristående fortsättning på "Eddies oäkting". Det var säkert 200 böcker sen jag läste den och det var först efter halva boken jag inser att mannen var pojken i den förra boken.
Annars: En mysroman som inte lämnar några spår, men är god underhållning för stunden. Trots att det bara är "over there" så kändes den stundtals som en helt annan värld.