Någonstans inom oss

Rebecka är en framgångsrik yrkeskvinna och lever i ett till synes lyckligt äktenskap. Ändå har hennes liv hamnat i en återvändsgränd, ett kaos som driver henne till det yttersta. Finns det en återvändo när det värsta har hänt? En sen höstkväll står en ensam kvinna vid ett räcke på Fjällgatan i Stockholm. Bakom sig har hon karriär, äktenskap, framgång och pengar, framför sig den glittrande staden och nedanför sina fötter ett stup högt nog att krossa den som faller. Rebecka har redan fattat sitt beslut, men i samma stund som det är för sent ångrar hon sig. När polisen knackar på hemma hos maken Mikael krossas också hans värld, och livet blir aldrig mer detsamma för någon av dem. Historien skulle kunna vara slut där, men det är först nu den börjar. Hur ska Rebecka kunna ställa allt till rätta igen? Vid sin sida har hon Arayan, den skyddsängel hon inte tror på och till en början inte vill...

Gillar denna boken stark.

Ma Coon

2016-08-27

En annorlunda tänkvärd och mycket fin berättelse.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-15

Strålande bok!!!

Jenny Leonardsson

2015-12-09

En påminnelse om att livet är här och nu och att det gäller att med öppet hjärta ge och ta emot vad livet för med sig.

Ellinor Karlberg

2014-07-21

Den är speciell för mig denna boken, den väcker tankar. Samtidigt stör jag mig väldigt på huvudkaraktären.
Men tänkvärd och mer speciell/unik än hennes övriga alster.

Maria Johnson

2014-03-31

Absolut ingen läsupplevelse. Rörigt, och trist

Helén Lundström

2013-07-15

Spännande att kunna läsa om hur det är efter döden, eller i alla fall om hur det skulle kunna vara. Jag gillar Kajsa Ingemarsson's himmel och skulle gärna hamn där när min tid är kommen.

Thommy Stenström

2013-07-04

Jag läser nästan bara deckare. Men ibland är det skönt att läsa något annat.
Detta var verkligen något annat.
Jag blev lite nyfiken på boken för ett tag sen och jag är väldigt glad över att jag hittade den.

Denna boken är fantastiskt bra. Jag hade inga förväntningar alls. Men allt eftersom jag läste blev jag mer och mer glad över boken. Jag satt och tänkte på att tänk om man skrev en bok om livet från andra sidan. Så visade det sig att det var en sån bok.
Jag kom på mig själv med att le medans jag läste.

Det kändes nästan sorgligt när boken tog slut.

Denna boken rekommenderas varmt.

Kickie Boman

2013-04-14

Gillade den här. Lite flummig stundtals men det kan jag ta. Tänkvärd och rörande.

Jennie Arwin

2013-03-04

Först tänkte jag att denna kommer jag aldrig gilla då huvudpersonen fakriskt befinner sig på andra sidan, men den växte oxh tillslut så hade kag svårt att släppa den, man fattade verkligen tycke för karaktärerna.

När det gäller bokcirkelböcker har vi en månad på oss att läsa ut boken, så jag valde istället att vänta och lyssna på den. Boken var inte alls vad jag hade väntat mig, den handlade helt enkelt om "ett liv efter döden". Samtidigt får man följa hur de sörjande till Rebecka har det, och alla frågor man ställer när en person valt att ta sig liv. VARFÖR???Jag tyckte om denna boken, kanske får jag själv står med ett stort VARFÖR?. Nej, denna boken gav inte heller svar på det, men man får finna ro ändå på något vis. Kajsa Ingemarsson läser upp boken själv och det gör hon med Bravur

Det kan inte hjälps, men jag älskade den här boken. Trots att jag inte riktigt vill det. Den är sorglig, lycklig, verklig, overklig. Ja, säga vad man vill, men så fort har jag nog aldrig läst ut en bok.

Felicia Dahlqvist

2012-09-01

Boken är en stark trea. Jag gillar Ingemarssons sätt att skriva och boken känns aktuell och är ganska intressant. Det jag gillar mest att läsa om är Mikaels tankar om det som har hänt och hur han försöker hitta svar och tröst, samt hur Rebecka försöker förklara för sig varför hon handlat som hon gjort och vad det var som gjorde att hon fick nog. Dock ger det mig ingenting att läsa om "spökerierna" i boken, det är ganska tråkigt och får boken att kännas lite plojig. Men en bra och lättläst underhållningsroman, precis som man kan förvänta sig av Ingemarsson.

Gelinda Jonasson

2012-08-10

Detta funkar inte alls. Kapitlen där spökena samtalar och tillsammans besöker jorden är så töntiga att jag börjat skippa dem.

Carin Lundberg Papp

2012-08-05

Önskar att betyget 6 fanns för denna bok. Bästa av hennes böcker! Kan passa på att tipsa om en liknande bok som berörde på samma sätt. Marian Keys bok Är det någon där?

Håkan Lindgren

2012-07-26

Tvekar mellan stark 2:a och svag 3:a. Intressant ämne som tyvärr är helt utan överraskningar. Dessutom förstår jag inte logiken i huvudpersonens handlande och den förblir frånvarande även in slutet.

2012-07-25

Jag har alltid älskat Kajsa Ingemarssons böcker och den här boken var inget undantag. Har hört väldigt delade meningar om den här boken tidigare, folk har både älskat och avskytt den. Men jag älskade den! Den var oerhört rörande, gripande, och den berörde mig djupt. Jag hade tårar i ögonen flera gånger under tiden jag läste den. Men den hade också humor i sig, så ibland satt jag och log istället. Så jag rekommenderar verkligen alla att läsa den! En relationsroman med övernaturligt i, kan man kanske kalla den.

Elin Rickmarker

2012-07-17

Deprimerande bok. Författaren har bytt genre helt och hållet och detta var inte hennes grej. Hon ska hålla sig till chiclit...

Marianne Eduards

2012-07-04

Tänkvärd! Kajsa Ingemanssons bästa.

Sara Krondahl

2012-06-30

Oj vad fin! det var modigt av Kajsa att ta ett steg till och blanda vardag med övernaturligt, hon gör det jättebra. Hon har verkligen utvecklats som författare, jag hoppas på fler böcker som den här!

Anna Nilsson

2012-05-29

Tråkig, det känns som om den aldrig skulle ta slut. Språkligt sett är den heller ingen upplevelse.

Pia Stendahl

2012-05-15

Vad jag ska tycka om Någonstans inom oss vet jag inte riktigt. Det är ett så annorlunda upplägg på boken. Det är inte ofta man som läsare får följa en död huvudkarkatärs tankar. Dock får Ingmarsson pluspoäng för att hon provar på lite nya grepp.

Någonstans inom oss är en varm men samtidigt en mycket tragisk kärleksroman. Rebeckas och Mikaels relation är tragisk även innan Rebeckas död. Rebecka är livrädd för att bli avvisad och detta hanterar hon genom att hålla Mikael på avstånd. Den stora frågan boken igenom är om Rebecka kommer att våga visa sin kärlek och genom den också släppa Mikael fri att gå vidare med sitt liv?

Boken känns lite pladdrig. Både i avseende på antal sidor men också i språkbruk. Språket är mycket enkelt och jag får lite ”fjortis-känsla” när jag läser vilket jag inte tror är författarens avsikt.

Efter mycket funderande på vad jag egentligen tycker om boken så ger jag den en stark två. Det vill säga ett hyfsat bra tidsfördriv men det är en bok som jag nog ganska snart har glömt bort.

www.bokbrus.se finns mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

Lotta Lettenström

2012-03-09

Rebecka tror att hennes självmord ska lösa alla problem men istället ångrar hon sig minuten innan hennes kropp når asfalten. En bok om kärlek och döden. Jag tycker om tanken att vi finns kvar som änglar eller osynliga andar. Egentligen är det en relationsbok och varför inte kärleken alltid är enkel.

Eva Bommelin

2012-01-16

Inte likt Kajsa Ingermarsson men detta är en början på ännu mera bra läsning.

Maria Jönsson

2011-12-25

Den här boken kommer jag inte genom. Vill inte ödsla min tid på den. Förstår den inte. Vad vill hon säga med detta?

Eva Pettersson

2011-11-21

Kajsa Ingemarssons "Någonstans inom oss" är verkligen en bladvändare! Boken börjar med att det är en kvinna som hoppar från en bro, men istället för att hon dör och allt tar slut, så hamnar hon i gränslandet mellan levande och död, och går runt som osynlig och följer sin älskade och hans sorg. Samtidigt får man tillbakablickar till vad som egentligen har hänt innan hon tog beslutet att hoppa. Låter helknäppt, men är riktigt bra skrivet och spännande att följa historien! Roligt att Kajsa Ingemarsson utvecklar sig som författare, och skriver något annorlunda tycker jag. Har alltid gillat hennes böcker. Rekommenderas med andra ord!

Peter Allanson

2011-11-18

Vilken underbar bok uppläst av författaren själv

Ger boken en stark 3:a, språket var lättflytande men saknade mer svar....

Marina Larsson

2011-10-15

Kanske inte var upplagd för denna typ av bok men jag blev endast deprimerad av att läsa denna bok så jag slutade faktiskt halvvägs...

Helena Sjögren

2011-10-11

Väldigt lik TV-serien Ghost whisperer, men en helt OK bok som jag kommer minnas ett tag.

Sara Eriksson

2011-09-05

Den var verkligen jättebra :)

Sofie Petersson

2011-09-03

Kajsa Ingemarsson vill avdramatisera döden och gör till viss del det. Men, det är en svår balangsgång, statistik visar att när media rapporterar om självmord så sker fler självmord. Sorgligt. Men om vi ska lägga det åt sidan så kan jag inte ta till mig innehållet, det blir för trivialt. Kajsa är en mästare på att ha ett bra flyt i sina romaner, men här blir det för enkelt och banalt. Man får skriva lättsamt om döden och dess problematik, men det fungerar inte riktigt i Någonstans inom oss. Tyvärr..

Fiona *

2011-08-08

Snälla Kajsa, ge dig inte in på relationsproblematiken - håll dig till deckare.

Kristina Simar

2011-08-08

Detta är den första roman som jag läst av Kajsa Ingmarsson. Upplägget skiljer sig en hel del från andra romaner. Här får man läsa Mikaels version parallellt med Rebeckas. Det bli lite ?kaka på kaka? ? genom att det bli så mycket upprepningar av samma händelser, även om Rebecka och Mikael ser dessa från olika vinklar. Boken är lättläst och språket är lite i enklaste laget, men jag tyckte den var läsvärd eftersom den var annorlunda. Däremot är det ingen bok som kommer att stanna kvar i minnet någon längre tid.

Ett riktigt sömnpiller, gav upp halvvägs in i boken.