Någon sorts frid

Siri är psykolog och psykoterapeut. På hennes praktik hänger man av sig kappan, tar några klunkar vatten och berättar om sina mörkaste hemligheter. Men även Siri bär på en smärta, och i skärgårdsstugan som skulle blivit hennes och hennes mans drömhem känner hon sig alltmer ensam och rädd.Så hittas en av hennes patienter död i vattnet utanför hennes hus. Polisen finner ett självmordsbrev och Siris värld rasar samman. Är hon verkligen så dålig på sitt jobb? Eller finns det en annan förklaring? Hon börjar få en otäck, smygande känsla av att någon förföljer henne. Attnågon därute i mörkret utanför stugan vill henne illa.Någon sorts frid är en fängslande psykologisk spänningsroman som utforskar den tunna gränsen mellan det friska och det sjuka, mellan gott och ont inom oss. Den är systrarna Camilla Grebes och Åsa Träffs debutroman.

2023-04-30

Omläsning!

Ulf Kronman

2020-01-15

Det kan inte bli annat än högsta betyg. Denna mycket välskrivna psykologiska kriminalroman fångade mig direkt och släppte mig inte. Jag har tidigare läst några senare utgivna böcker av systrarna Grebe/Träff, men denna deras debutroman står lite i en klass för sig själv, tycker jag.

Helena Rasmusson

2018-12-30

Spännande & välskriven med bra driv! Nyfiken på att läsa fler i denna serie!

Johanna Åberg

2018-10-31

Det tog lite tid innan mitt intresse för handlingen väcktes. Men som tur var grep boken tag i mig och blev otroligt spännande - en riktig bladvändare!!!

2018-01-16

Första bekantskapen med Siri Bergman. Hon gör ett riktigt bra intryck även om hennes leverne (mycket ätande, drickande och stökande på golvet...) och hennes avslutning av historien är onödigt grym. Men däremellan intressant och riktigt spännande. Jag gissade på många olika mördare och tog fel...

Marie Stenshammer

2017-04-17

Mycket bra 👍🏼

Tomas Karlsson

2015-12-28

Högt betyg för hur man skriver om karaktärerna och dess arbeten, riktigt bra och intressant. Men storyn känns inte trovärdig tillslut,.Vill läsa mer av författarna om man slipper "Cluedo"-klyschiga intriger.

Anna Johansson

2015-05-06

En bra bok med en intressant huvudkaraktär. Boken är något ojämn vilket gör att slutbetyget blir en 3:a. Kommer fortsätta att läsa böckerna om psykologen Siri.

Lilian Lidforss

2015-05-06

Vilken bra uppläsning och vilken spännande bok!

Sussie S

2014-08-29

Även om jag läste 3:an först och sedan 1:an så kändes den bra och läsvärd. Dock klurade jag ut mördare redan i mitten i boken...

Marita Ryen

2014-06-06

Mycket lättläst och spännande.

Anna Jensen

2014-05-22

Jättebra! Vill läsa mer :D

E H

2014-03-06

Väldigt spännande bok! Lättläst språk. Läsningen bara flyter men känns för den sakens skull inte simpel.
Fräscht!

2014-02-11

Riktigt skaplig psykologisk spänningroman. Trovärdigt, bra skriven och en bra story som är ganska spännande från början till slut.

Jenny Jansson

2013-11-01

Spännande och otäck bok som man bara vill fortsätta och fortsätta att läsa.

Kerstin Jönhagen

2013-10-19

Spännande. Tyckte dock att boken kunde slutat med att hon låg på isen. Då kunde man själv ha valt om hon dog där eller överlevde. Nu blev det ett något krystat slut.

Glada Gunvor

2013-10-13

Spännande och mysig läsning. Bra uppläst av Kerstin Andersson. Jag ger bok och uppläsare en 5:a.

Karin Löfstrand

2013-07-05

130705: En lycklig slump gjorde att det blev ljudboksträff på Grebe/Träff. Det var faktiskt riktigt bra redan från början! Tyvärr var sista delen av boken inte lika bra som första därav hålls betyget nere. Huvudpersonen Siri är ändå en spännande person som jag gärna följer i någon ytterligare bok.

2013-06-05

Äntligen en svensk deckare där polisen inte har huvudrollen! Jag tycker om karaktären Siri och har följt hennes liv genom totalt tre böcker. Den första är den bästa. Ruggig, otäck spänning genom hela boken. Riktigt, riktigt bra!

Stefan Teppas

2013-04-17

Läste den 2010-01-10. Jag gav den 3,5 så mellan tre och fyra...

Hanna *

2013-04-15

Efter att ha läst alla Grebe/Träffs böcker i fel ordning dvs. Baklänges. Så är detta den mest tråkigaste, långdragna av dem alla tre. Den gav mig inte ett dyft och man förstod tidigt vem mördaren var.

Grymt spännande!

Carolina E

2012-06-04

Siri Bergman arbetar som psykoterapeut
och har en egen praktik tillsammans med två nära kollegor.
Praktiken går bra och Siri känner att hon gör en skillnad
men bara för att hon hjälper andra med deras djupaste rädslor
betyder det inte automatiskt att hon kan ta tag i sina egna.

Ända sedan hennes man dog känns huset på landet
bara allt mörkare, dystrare och ödsligare.
Dessutom händer det att hon känner sig iakttagen.

Så hittas en av hennes patienter död i vattnet
med ett tillhörande självmordsbrev,
vars innehåll helt är riktat mot Siri och hennes inkompetens som terapeut.
Är hon verkligen så dålig på sitt jobb?
Eller finns det någon annan förklaring?

En roman/deckare som är skriven helt i jagform
är inte speciellt vanligt, men den här är uppbyggd så.
Det är Siri man får följa och det är ur hennes synvinkel
saker och ting beskrivs.

Det blir alltså inte en renodlad deckare
då polisarbetet inte tar någon plats,
det blir mest Siris funderingar kring vem det kan vara.

Det är en okej debut, lite annorlunda
och det brukar jag ju gilla.
Men däremot är den lite förutsägbar,
jag hade gärna sett en större twist på slutet.

Den får plus för att den är lättläst,
ganska spännande och inte en renodlad deckare.
Minus får den för att den är förutsägbar och
för att karaktärerna blir så ytliga.

Sara Sandquist

2011-08-20

Jag tyckte att det var en ganska bra språk och jag kände verkligen av spänningen. Men jag listade ut storyn ganska snabbt och tyckte att det fanns med några missar i berättandet.

Maria Palm

2011-08-03

Gillar terapeutmiljön. Lite lagom med kärlek. I slutet riktigt "skräckis-spännande". Spännande läsning.

Sofie Petersson

2011-05-13

En okej deckare, intressant med en psykolog som huvudkaraktär.

Maria Johnson

2011-04-16

Jag är positivt överaskad, hade inte räknat med att jag skulle tycka så pass bra om den. Finurlig intrig.

Jag vet inte tycker boken är seg... Visst så har den stråk av spänning men jag kan inte bli fullt eld och lågor.

Otroligt spännande och jag fick verkligen igång hjärncellerna för att hitta skurken.

Tommy Jeppsson

2011-01-21

Jag brukar sällan kunna lista ut vem som är den skyldige men här var det ganska uppenbart. Mer var det inte med den "psykologiska spänningen"...

Pia Stendahl

2010-12-21

Det märks lite att de är debutbok. Tempo är stundtals lite låg och boken kunde nog ha kortats ner något. Även språket är stundtals lite hackigt men det är något jag tycker dom jobbat bort i bok nummer två.

Någon sorts frid har en spännande och gripande intrig. Jag känner starkt för både Siri och hennes patienter. Jag vill att det ska gå bra för dom och jag vill definitivt läsa mer om dom. Boken är lättläst och underhållande på ett sätt som en sådan här bok ska vara tycker jag.

Det finns en del brister i framför allt karaktärskildringarna av poliserna men systrarna har gjort en bra debutroman och med bok nummer två, Bittrare än döden, når systrarna ännu lite längre.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Petra Hansson

2010-10-23

Sträckläste och blev förtjust.

Nina Johansson

2010-10-18

Helt okej psykologisk spänningsroman men den kändes ca. 100 sidor för lång. Lite tjatig helt enkelt.

Nina Johansson

2010-10-18

Helt okej psykoligisk spänning men den kändes ca. 100 sidor för lång. Lite tjatig helt enkelt.

Kenneth Olausson

2010-08-17

En psykologisk spänningsroman, menar Grebe/Träff att man skrivit. Är det inte OK längre att skriva deckare? För det är ju det man gjort och med en ordinär deckares alla ingredienser - en lätt alkoholiserad hjältinna, ett par mord, lite förbjuden sex, ledtrådar som slingrar sig hit och dit och så den obligatoriska litterära ambitionen. Men det blev ganska bra. Fast nästa bok blir säkert bättre.

Karin Karlsson

2010-08-07

Riktigt bra bok det här. Kan ibland ha lite svårt för psykologiska böcker, men jag gav den ett försök och det är jag glad för. Liknar ingen annan deckare som jag läst tidigare. Dessutom är den lättläst och texten flyter på riktigt bra.

2010-08-01

Nej, nu blev det så där igen! Dvs att jag inte tycker om en bok som "alla" säger är så bra. Hörde inte klart.

Conny J

2010-07-25

Jag är positivt överraskad över denna svenska deckare. Det har ju annars gått inflation i svenska deckare med svenska poliser i var sin liten stad, men med samma mord och och samma motiv.
Lite samma sak här, men snyggt förpackat i nya kläder..
På spänningsmomenten är dem bäst i svenska deckarklassen..
Ger mersmak...

Lena Persson

2010-07-22

Upprepningar och pratigt.

Emelie Persson

2010-04-25

Annorlunda bok som inte liknar något jag tidigare läst. Även fast boken är spännande så är det något som fattas för att den ska få ett högre betyg är 3 poäng.

Ullis N

2010-04-01

Helt ok deckare. Varken mer eller mindre.

Anette B

2010-03-19

Riktigt bra utan att vara Kriminalroman. En bladvändare

Karin Berg

2010-03-02

Boken Någon sorts frid (månpocket)är systrarna Grebe och Träffs romandebut. Och det är så jag har läst den. Med debuten i bakgrunden.

Boken handlar om Siri som är psykoterapeut, hennes dagar går åt att lyssna på andra smärta och mörka monster. Siri är själv en rätt så inbunden och komplicerad person med en egen sorg och smärta. Hon är oerhört mörkrädd och ändå bor hon ensam i en stuga ute i skärgården. Där händer märkliga ting och Siri känner sig iakttagen, ensam och rädd.En dag får hon ett brev, med bilder på sig själv. Och vi undrar är Siri på gränsen till galenskap eller finns det någon där ute?

Mellan raderna i boken så kan jag läsa mig till jag Camilla Grebe och Åsa Träffs fabläs för författaren John Ajvide Lindqvist som också han har mycket skärgård och hav i sina böcker. Även i Någons sorts frid så spelar naturen och dess mystik en stor roll. Jag är själv en stor fan av John Ajvide Lindqvist, så jag tycker om greppet med naturen som skiftar efter händelser och situation.

Någon Sorts Frid är mycket spännande och lättläst. Med lättläst så menar jag att intrigen inte är alltför invecklad, ibland kan den kännas för enkel Men jag gillar det, eftersom det är en bra bok att ha med sig i väskan på semestern, läsa på flyget eller tåget. Eller när du ligger där på stranden under en skuggande palm så är den här boken perfekt. Och som debutroman är den riktigt bra. Jag ser fram emot Camilla Grebe och Åsa Träffs nästa bok.

Här kan ni läsa en intervju med systrarna Grebe och Träff.

Vi nätbokcirklar om Någon Sorts Frid nu i Mars. Och jag kommer att lägga in den här texten under det inlägget med några frågor

Mer kan ni läsa på min blogg http://bokcirkelforalla.wordpress.com/bocker-2009/mars-2010/

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Intressant men inte så spännade som jag trodde när jag inhandla den, men som sagt läsvärd.

Pernilla Engström

2010-01-22

En annorlunda bok som var mycket bra.

Hedvig K

2010-01-10

Ovanligt (och otippad) bra deckardebut - höll mig vaken!

Maria Larsson

2009-12-30

Systrarna Åsa Träff och Camilla Grebes debutroman "Någon sorts frid" förde tankarna omedelbart till en gammal klassisk Hitchcook-film.

Den handlar om psykologen Siri som har en praktik på Södermalm. Hon är sedan ett år tillbaka änka och bor i en skärgårdsstuga som skulle ha blivit drömhemmet tillsammans med maken.
Märkliga saker börjar ske i Siris närhet och hon känner sig förföljd. En dag hittas en av hennes patienter död i vatten utanför Siris hem. Man finner ett självmordsbrev som den döda flickan lämnat efter sig där hon tackar Siri för att hon hjälp henne att inse hur meningslöst livet är.
Siris redan så otrygga plattform börjar nu att gunga ännu mer.

"Någon sorts frid" är en bladvändare men ingenting för lättskrämda - det är en spänningsroman på gränsen till rysare.
Trots att personskildringarna är en anings platta och onyanserade så är detta en mycket lovande debut av författarparet och jag ser redan fram emot att få läsa mer av dem.

Uppbyggnaden av intrigen är fenomenal och miljöerna är omsorgsfullt avbildade. Denna bok kommer - i rätt händer - att bli en fantastisk film på vita duken. Den tar sig oväntade vändningar, har inga torra eller tråkiga partier och är allt annat än förutsägbar.

"Någon sorts frid" är ingenting jag rekommenderar för mörkrädda. Men för er som tycker om äkta spänning är detta ett måste. Se bara till att ni har tid att läsa den i ett sträck, för ni kommer inte att vilja lägga den ifrån er.

Maria Larsson

2009-12-29

En lovande debut som man bör läsa dagtid. Kommer förmodligen att göra sig ännu bättre på vita duken.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Spännande! En debut som ger mersmak!

Elisabeth Karlberg

2009-12-15

Ingen "riktig" deckare. Jag är ingen deckarfantast men en psykologisk thriller kan alltid få mig fast. Jag tyckte boken var väldigt spännande även om jag tyckte att huvudkaraktären ibland var lite "oförsiktig". På något sätt var hon väldigt naiv men jag gillade henne. Klart läsvärd!