Ngon i din sng

Roman, Andreas

| 2009

Utifrn sett har Sofia allt. Hon r en framgngsrik ung frfattare och bor mitt i stan i en lgenhet med fantastisk utsikt. Men i sjlva verket r hon fruktansvrt ensam, en ensamhet som hon dvar genom att umgs med sin ltsaskompis. S en dag beslutar hon sig fr att ta tag i sitt liv och sluta med sina ltsaslekar, men d brjar pltsligt saker hnda som tyder p att den tunna linjen mellan verklighet och fantasi har suddats ut. Sent en natt vaknar Sofia av att det ligger ngon i hennes sng ...

2021-10-21

Helt ointressant berttelse om den unga framgngsrika frfattaren, Sofia som "frfljs" av sin gamla ltsasvn frn barndomen. Ljlig och inte det minsta spnnande.
Bottenbetyg!

Glada Gunvor

2014-10-27

Vldigt rrig och inte speciellt spnnande.

2013-01-23

Fr drygt ett r sedan lste jag frsta delen, Mrkrdd, och det var faktiskt lite vad jag blev under tiden. gjorde mig inte heller besviken. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/01/nagon-i-din-sang-av-andreas-roman.html

Frida W

2011-09-03

fy. vldigt otck bok.

Anna Moth

2011-08-14

Bra bok! nskar att den hade varit mycket lngre och att slutet inte var s kort och klmkckt, annars inga klagoml. En typisk sn bok som man bara "rkar" kpa p Willys och blir positivt verraskad av.

Mattias Renstrm

2011-06-18

Liksom i Mrkrdd presenterar Roman en ganska spnnande historia. Det r korthugget sprk, vldigt lttlst och man tar sig snabbt igenom den. MEN: den kommer aldrig igng. Jag vntade och vntade, men det kom aldrig ngot klimax innan boken pltsligt r slut.

Lena Floser

2011-05-03

Slutet drog ner betyget. Det blev lite antiklimax efter bra uppbyggd spnning.

Nja ingen hjdare precis, men den gick helt klart bra att lsa klart. Jag ger den en 3a fr att den kommer igng i mitten av boken, men mer tycker jag inte riktigt att det blir.
Jag skulle inte kalla den fr skrck inte skrmde den mig i alla fall.
Jag hoppas att den kan skrmma ngon annan :)

Petra Hansson

2011-02-28

"Ngon i din sng" krp under mitt skinn. Jag blev rdd helt klart. Precis som i "Mrkrdd" r det barndomsskildringen som r styrkan. Den gr ont. utfrdar en liten varning fr alla som har haft en ltsaskompis, d kan det bli lite fr ruggigt.

Adios Flamingo

2011-02-23

ver frvntan, min sambo blev rtt besviken p den men jag tyckte vldigt mycket om den. Otck och bra skriven.

Karin Sder

2010-09-15

Blev lite irriterad ver likheten till Mrkrdd, men det lser sig nr man lser vidare! Absolut lsvrd!

Veronika Mellqvist

2010-09-14

Jag fr inte riktigt grepp om den hr boken. Bitvis r den bra och bitvis svr att frstd det blir lite rrigt. Har velat mellan att ge betyg tv eller tre, men bestmt mig fr en svag trea.

Kristina Simar

2010-06-07

Recension av Andreas Romans Ngon i din sng
Boken r utgiven av Natur & Kultur och innehller 318 sidor.

Andras Roman r fdd 1975 och bor i Gteborg. Vid sidan av sitt skrivande arbetar han som chefsdesigner fr tevespel. Natur & Kultur har tidigare utgivit Vigilante (2006), Nr nglar dr (2007) och Mrkrdd (2008)

Handling: Boken r en efterfljare till Mrkrdd. Man behver inte ha lst den innan, men det finns en koppling mellan bckerna.
Sofia r en succfrfattare p cirka 30 r, som sljer mycket bra. Hon fr erbjudanden om filmatiseringar av sina bcker, och hon tycks ha allt - pengar och en vacker lgenhet, men egentligen r hon en vldigt ensam mnniska som br p mycket skrck inom sig. Ofta visar sig en mrk och smal gestalt fr henne i mrkret. Vem r gestalten? r den bara fantasi eller r den verklig?

Sofia blir vn med sin granne Bo, en nkeman som r i 70-rsldern, de trivs bra ihop som vnner. Sofia knner sig trygg i Bos nrvaro, men ibland dyker den otcka gestalten nd upp och stller till fr Sofia. Mycket av hennes rdsla och ensamhet bygger p den tilltro som hon hade till sina frldrar som liten. Hon hnvisades ofta till hemhjlpen, frldrarna var sllan hemma och de gnger de lovat att gra ngot roligt tillsammans med Sofia blev hon sviken. Det kom alltid ngot annat som var viktigare och Sofias besvikelse blev strre och strre. Det blev en ltsaskompis som fick bli den som hon anfrtrodde sig t.

nnu en riktigt bra roman av Andreas Roman. Som vanligt r den spnnande frn brjan till slut. I hans andra romaner finns inte mnga karaktrer, liksom i denna finns det inte s mnga att hlla reda p, men det gr ingenting, boken gr sig inte smre fr det. Mitt problem r att jag grna lser p kvllarna och Andras Romans romaner r vl inte de lmpligaste att lsa d. Nr jag lade den ifrn mig kunde jag inte sova, s det var bara att lsa klart den och d hade det brjat ljusna. Skuggorna som jag sg d blev faktiskt lite skrmmande. Somnade gjorde jag frst p morgonkvisten.

Betyg 5/5 Kristina Simar

FranZone c,)

2010-02-08

Om en person med myket "fantasi", som en psykoligisk Ajvide-bok/novell...