Någon annanstans i Sverige

Gunnarsson, Hans

| 2007

"Liksom den enskilda människan är alltings mått, dess början och slut, tillvarons ständiga mittpunkt, så är också varje plats världens centrum. Ingen plats är därvidlag mer eller mindre perifer än någon annan. Något geografiskt centrum existerar sålunda icke, annat än som konstruktion." Utmed en väg någon annanstans i Sverige bor ett antal människor som är som folk är mest. De flesta av dem har fått sina törnar av livet, men de håller modet uppe och strävar på i sina liv. Över vägen vilar ett till synes orubbligt lugn.  Men så drar en fullständigt osannolik kedja av händelser in över dem, tre människor dör under en och samma natt, och ingenting är sig mera likt. För några av familjerna är katastrofen ett faktum, men de omvälvande händelserna leder också till förändring och uppbrott - inte minst reser sig områdets ökände alkoholist ur sitt missbruk och ger kärleken...

Jag gillar verkligen Hans Gunnarssons stil. Dock är det något som saknas i den här boken som göra att jag inte ger den mer än 3-. Jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kanske att det är många personer och jag blandar ihop dem och förstår inte alltid vems perspektiv jag läser. Jag hade behövt en karta över byn, husen och dess invånare! Ser att boken blev film, den tror jag att jag skulle gilla bättre, där ser man ju vem som är vem hela tiden.

Maria Olofsson

2015-05-25

Boken var bra, men jag tyckte att handlingen var lite rörig. Svårt att hålla reda på personer och så. Slutet kändes lite konstigt, men det kanske beror på att jag tyckte det var knepigt att hänga med i handlingen i övrigt. Men trots detta så gillade jag boken.

Emelie

2012-01-03

Jag vann Någon annanstans i Sverige av Boktipset (tusen tack!) samt biobiljetter till filmen. Filmen ska jag se i helgen så boken var jag nu snabb med att läsa. Jag kan verkligen föreställa mig boken som en typisk svensk film. Den känns menad för att bli det. Mycket små intriger i Svensson-idyllen som ofta brukar hamna på bioduken när det är svensk film. Dock har boken ganska platt språk, inget sensationellt. Och karaktärerna är väl lite udda, men ändå inte tillräckligt. Intrigerna är intressanta, men inte tillräckligt fängslande. Ja, typsikt Svensson, så om inte annat så lever Någon annanstans i Sverige upp till sin titel.

Eva Pettersson

2011-12-29

Kändes lite märkligt att se filmen bara två dagar efter att jag läst ut boken... Jag kunde nästan skådespelarnas repliker utantill! :)

Men boken var bra. Allting kretsar kring det lilla samhället Borunda, och ett antal personer som bor i byn och som på olika sätt är kopplade till varandra. Spännande upplägg med att varje kapitel berättas av en ny person i byn.