Nadia

Tänk dig att bli dömd till livstids fängelse mot ditt nekande. För att överleva måste du börja tro på det de sävger. Att du mördade din man. Linda Andersson hade allt. Som barn uppträdde hon ofta med sin mamma, den folkkära sångerskan Kathy, och blev Solskensflickan med hela svenska folket. Senare gifte hon sig med Simon, också han en känd artist. Men när Kathy drabbades av en dödlig sjukdom som krävde all Lindas uppmärksamhet avslöjades även Simons otrohet.     Nu avtjänar hon ett livstidsstraff på Sveriges farligaste kvinnofängelse för mordet på sin man. Ingen tror att hon är oskyldig, inte ens hennes egen syster. För att stå ut tvingas Linda glömma sitt tidigare liv. Hon måste sluta älta vad som egentligen hände.     Men så inträffar något som får henne att ifrågasätta allt om natten då hennes liv slogs i spillror. Då hon vaknade upp, omgiven av blod. Då polisen skrek...

Spännande vinkling. Läste boken sedan jag läst om den i DN.

2021-01-27

Jag imponerades väldigt mycket av Elisabeth Norebäcks debutant-roman, Säg att du är min (2017), en mycket spännande psykologisk thriller och har sedan dess gått och hållit utkik efter hennes namn. Nu har jag läst hennes andra bok, Nadia.
Om det är något som hon kan så är det att skriva. Litterärt är hon på en mycket högre nivå än majoriteten av alla de deckarförfattare som släpps på löpande band. Jag tycker mycket om psykologiska spänningsromaner som kan vara rent fantastiska om de håller boken igenom.
Personligen tycker jag inte att den här boken är lika bra som "Säg att du är min". Den börjar väldigt lovande, men jag tycker den tappar ganska fort och så går den allt för längre runt i en cirkel när jag vill att den ska gå framåt. Betydligt bättre än alla dussindeckare som släpps på löpande band, men jag är ändå inte helt nöjd med själva berättelsen. Språket däremot är som sagt mycket bra.
Jag kan verkligen rekommendera er att läsa "Säg att du är min" om ni inte redan gjort det.
Slutbetyg, en 3:a!

Jennifer Johansson

2021-01-14

Tack Polaris för recensionexemplar!

Naida handlar om Linda Andersson som är dömd till livstids fängelse för ett mord hon säger att hon inte begick - mordet på hennes man. Som liten uppträdde hon tillsammans med sin välkända mamma, sångerskan Kathy, och fick smeknamnet Solskensflickan. En dag inträffar något som gör så att hon börjar vackla på sitt egna minne och tar upp jakten på att försöka få tag på den riktiga mördaren på hennes man.

Det här är en bladvändare utan dess like! Och jag tror att Norebäck är en ny thrillerfavorit bland svenska thrillerskrivare. Jag kunde inte lägga undan den här boken när jag väl börjat, från första till sista sidan. Många thrillers har en tendens att tappa i slutet och bli ointressant och överdrivet, men Norebäck lyckades hålla stämningen och känslan uppe hela vägen i mål. Och skrivet i flera olika tidslinjer gör det svårt att lägga ifrån sig boken, och man vill ju bara veta hur det slutar.

Ju mer vi fick veta om Lindas förflutna och att de knutarna började lösas upp blev det en superspännande thriller om besatthet, syskonskap, rivalitet och att gå över den sista gränsen. Det jag hade önskat i boken är att den ibland kändes lite väl orealistisk och hade gärna sett att den varit lite längre - bara för att få kräma ur det där sista ur historien. Jag hade gärna sett att vi fick följa lite fler perspektiv genom tidslinjerna, så som Lindas mamma eller syster, för att få ett mer djup i berättelsen.

Jag kommer absolut läsa fler böcker av Elisabeth Norebäck - för det här var riktigt spännande, oförutsägbart och bra!

Anna Hallqvist

2021-01-10

Oförutsägbar och tät spänning!
"Berättelsen om mitt liv. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt förstå hur det blev så. Är det i ett kort ögonblick som livet förändras för alltid? Eller är det resultatet av en lång kedja av händelser, en blandning av valen vi gör och rena sammanträffanden?"

Linda berättar om sitt liv innanför murarna på Biskopsberg, med alla de prövningar det kan innebära att vara frihetsberövad. Undan för undan får vi inblick i Lindas tankevärld, och hur livet var innan hon blev inlåst på anstalten. En kymig historia växer fram. Känslan av att det är nåt som inte stämmer är starkt närvarande. Nadia påminner en del om Paula Hawkins Kvinnan på tåget, och Helene Floods Terapeuten. Krypande obehaglig, väl uppbyggd spänning med ett lättsamt språk. En sån bok som är helt omöjlig att lägga ifrån sig innan sista sidan är läst, med andra ord!

Jag kan varmt rekommendera Nadia till dig som uppskattar en klassisk, välskriven och trovärdig psykologisk thriller!

Monica Bäckelin

2021-01-09

Spännande, underhållande och välskriven. Betyg 3,5

Tarja Ahlgrén

2021-01-04

En trevlig överraskning mitt i all spänningsläsning.

Tarja Ahlgrén

2021-01-04

En trevlig överraskning i bokfloden.

2020-12-30

Betyg: 3,5 av 5.