Nachtzug nach Lissabon

Mercier, Pascal

| 2004

Flag from de

Mitten im Unterricht verlässt ein Lehrer seine Schule und macht sich auf den Weg nach Lissabon, um den Spuren eines geheimnisvollen Autors zu folgen. Immer tiefer zieht es ihn in dessen Aufzeichnungen und Reflexionen, immer mehr Menschen lernt er kennen, die von diesem Mann, den ein dunkles Geheimnis umgibt, zutiefst beeindruckt waren. Eine wundervolle Reise ? die vergeblich sein muss und deren Bedrohungen der Reisende nicht gewachsen ist. Endlich kann er wieder fühlen, endlich hat er von seinem Leben zwischen Büchern aufgeblickt ? aber was er sieht, könnte ihn das Leben kosten ?

Louise Ö

2013-06-30

Jag tyckte den var bra de tjugo, trettio första sidorna när han bara rymmer en dag från jobbet, men sedan blev den lite seg. Det hände inte så mycket. Jag gav boken till min far och han blev helt lyrisk. Han tyckte det var en av de bästa han hade läst. Han gav den vidare till hans bästa väns fru och hon blev också helt tagen. Tänker att jag kanske inte riktigt förstod den. Får göra ett nytt försök om trettio år, då jag är i pappas ålder.

Johanna Stenberg

2012-11-18

En intressant bok med mängder av livsvisdom i, men också väldigt sövande. Jag fick kämpa för att hålla mig vaken. Men jag tyckte om den.

Ullis N

2012-06-26

Krävande, mycket krävande, men mycket visdom.

Tony Lundén

2012-06-17

Gav upp efter hundra sidor.

Eva Töllner

2011-06-11

Pretentiös!

Odile A

2010-11-29

Hade lite svårt att se charmen med denna babbliga bok. Precis som kommentaren nedan upplevde jag också att karaktärerna aldrig blev levande. De blev nästan karikatyrer, särskilt huvudpersonen Gregorius kändes lite som en kliché. Vad gäller språket kan man säkert gilla det, själv finner jag sidor som är fullspäckade med meningar i stil med "Hans egen urspårning hade bestått i att hans pinade själs glödande lava med bedövande kraft hade bränt och fört bort allt av underkastelse och överkrav inom honom" högst tröttsamma.

Eva Sandhammar

2010-11-29

En underbar bok som gav mig många tankar. Kände igen mig själv i både Amadeu och Mundus.

2010-09-07

Jag läser de tre kommentarerna som är skrivna här om Nattåg till Lissabon. Så olika det kan vara. Själv njöt jag väldigt av boken och det som Denise skriver håller jag med om. Den var väldigt annorlunda och just uppfriskande. Vet inte om en förestående resa till just Lissabon påverkade min läsning?
Deltagarna i "min" bocirkel gav boken högt betyg genomgående och vi hade mycket givande diskussioner om huvudpersonens förehavanden och också hur boken var skriven. Vi gillade språket i den. Hade kanske inte gett boken så högt betyg om jag inte hade fått diskuterade den så ingående? Den växte i takt med våra diskussioner.

Denise L

2010-08-14

Nog för att språket ger viss utmaning, men jag gillade verkligen den här boken, den kändes så annorlunda jämfört med vad jag är van vid och det var väldigt uppfriskande.
Det tog dock ett tag att komma in i boken för mig, men när de olika karaktärerna började ta form var jag fast.

2010-01-29

Har Du problem med nattsömnen så kan jag verkligen rekommendera den här romanen. Efter bara några meningar så börjar det rycka i ögonlocken. Nattåg är ett effektivt sömnpiller. Vad gör mig så sömnig? Huvudpersonen Gregorius som är en så livlös och allvarlig person samt den högtidliga berättarstilen, skulle jag tro. "Kan det finnas ett allvar som är allvarligare än det poetiska allvaret?"