Jónasson, Ragnar

»Isande och poetisk deckare. Oumbärlig läsning.« | PETER JAMES»Är detta världens just nu bästa deckarförfattare?« | The TimesANDRA BOKEN I SERIEN OM HULDA HERMANNSDÓTTIR Utanför Islands södra kust ligger den isolerade ön Elliðaey. En plats känd för sin vackra, oförlåtande terräng - och där det är lätt att försvinna... När en grupp vänner reser till ön för att tillbringa tid tillsammans i en jaktstuga och en av dem aldrig återvänder, hamnar utredningen på Hulda Hermanns­ dóttirs bord. Hulda befinner sig på toppen av sin karriär och är fast besluten att lösa mysteriet. Kan det finnas en koppling till mordet på en ung kvinna tio år tidigare ute på Västfjordarna? Rör sig en mördare runt landets karga utposter? Hulda påbörjar en resa för att avslöja öns isande hemligheter.  Hon måste söka sanningen i det mörka landskapet - samtidigt som hon hemsöks av händelser i...

💜💜💜💜💜

Linda Vanil

2021-01-04

Bra andra bok men inte lika bra som första. Hulda som karaktär är spännande.

Linda Vanil

2021-01-04

Bra andra bok men inte lika bra som första. Hulda som karaktär är spännande.

2020-12-26

Nu borde jag vara färdig med Jonasson. Så torrt, så tråkigt. Möjligen skulle själva intrigen kunna vara bas för en film/serie men som han skriver är det inte så lockande. Torra uppräkningar av de inblandades förflutna varvat med en helt malplacerad historia om Huldas okände far.

Leo

2020-03-12

Bättre än den första

Henrik Johansson

2019-12-23

Andra delen. Lågmält. Vackert. Tystlåtet och en aning introvert. Känns som att boken speglar det isländska bra. Förmodligen är det en aning fördomsfullt...

Karolin L

2019-08-20

Jag tyckte första delen Mörkret var helt fantastisk så mina förväntningar på del två var skyhöga. Jag tycker den är välskriven och spännande, jag är fascinerad av Hulda. Däremot är den inte riktigt i samma klass som del ett, därav betyget fyra.

Eva Boktokig

2019-08-17

Jag verkligen älskar omslaget på denna bok. Så vackert och samtidigt tycker jag att det visar bra vilken sorts bok det är. Man blir inte förvånad över att Ön är en psykologisk deckare. Inte heller blir man förvånad över att den innehåller fantastiska miljöskildringar av Island.

Jag tycker Ön är en välskriven deckare. Det är inte en sådan där jag håller andan när jag läser, utan en sådan som påverkade mig.

Jag tycker också att det är ett intressant grepp att delarna i serien, går tillbaka i huvudpersonen Huldas liv. Första delen i serien, Mörkret, är i slutet av hennes karriär och Ön utspelar sig före det. Det fungerar förvånansvärt bra. I Ön får man veta mer om den intressanta karaktären Hulda. Jag vill veta mer, mycket mer, om henne.

2019-07-28

I början hade jag svårt att hålla isär alla personer som handlingen kretsade kring, men sen hände något och jag blev fast. ”Ön” är en fascinerande bok, spännande och den är full av oväntade vändningar. ”Ön” är bra skriven, den har ett språk som fastnar och gör boken svår att släppa. Handlingen börjar med ett mord på en ung flicka tio år tidigare. I nutid så dör en kvinna efter att några vänner gett sig ut på en resa tillsammans. Har de båda händelserna någon koppling till varandra?

Boken är bra, den tar sig även om jag tycker att den är lite rörig i början. Den gav mersmak att läsa mer av författaren.

Läskig, fascinerande & suggestiv!

2019-05-26

Jag fortsätter att gilla Hulda och hennes anspråkslösa liv. Lättläst och lagom spännande.