Mytomanen

Sarenbrant, Sofie

Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma.Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala.Mytomanen, den åttonde boken i serien om den orädda kriminalinspektören Emma Sköld, utforskar teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på? Samtidsdeckarens drottning Sofie Sarenbrant firar tio år som författare med en intrig som skulle kunna vara hämtad direkt från dagens löpsedlar.

Sara Malm

2022-09-29

Högt tempo, bra karaktärer och driv. Gillade en här mycket och kommer läsa mer av Sofie!

Karolina Jonsson

2022-03-21

Helt briljant ännu en gång! Jag dras in i boken och är helt uppslukad. Jag känner alla möjliga känslor som går att känna under bokens gång och det är mitt krav för att en bok ska vara en fullpott. Att jag får känna starka känslor. Det finns ingen tvekan här, och som hon skriver också. Jag blir förbluffad gång på gång, vet aldrig var berättelsen ska ta mig. Det är brutalt spännande! Att det inte bara sker så mycket i själva fallet som Emma försöker lösa, utan också inom privatlivet för karaktärerna, är det som gör boken så jäkla bra. Själva grejen att jag investerar mina känslor i Emma och Nyllet. Och nu också Krille. Det är de som får mig vilja fortsätta i serien, nu ska jag bara skaffa hem den senaste boken så är jag ikapp snart. Underbar läsupplevelse! Och som en extragrej bara - omslagen?! Fantastiskt vackra, en klass för sig. Det är faktiskt mina favoriter just nu bland omslag. Och jo jag vill nämna en sak till, jag beundrar verkligen Sofie som tar sig an så samhällsaktuella teman varje gång. Det som träffade mig lite extra var fördomar, det är så enkelt för så många att få för sig så mycket om en person, utan att veta minsta lilla fakta. Det räcker med en blick, en kommentar, eller en enstaka handling, så får någon för sig något och målar upp en hel förklaring och uppfattning om vem den tror och tycker att du är. Visst är det sorgligt? Döm inte i förväg, snälla.

2021-05-02

Sarenbrant kan skriva spännande deckare och denna är också spännande men känns lite ologisk och rörig emellanåt. Dessutom känns den lite som ett hastverk. Efter alla succéer så måste en ny bok komma ut snabbt för att hålla läsarna nöjda. I det här fallet hade det lönat sig att ge boken mer tid. Hoppas på bättre till nästa bok. Betyg 2,5

Sofi Lindberg

2020-11-15

Oj den här boken har verkligen fått bra recensioner här. Sååå det är kanske mig det är fel på men jag tyckte den var kass.

Denna bok är del 8 i serien om kriminalinspektören Emma Sköld. I korta drag handlar boken om att pojke hittas död i skogen, rejält tilltygad - detta är dagen efter skolans orienteringsdag. Man börjar misstänka att det är ett ungdomsgäng från Bromma som knivrånat pojken. Emma och hennes team börjar nysta i fallet och det visar sig vara mer komplicerat och invecklat än man trodde från början.

En så efterlängtad bok från min sida och WOW Sofie levererar ytterligare en fullträff. Boken är välskriven och lättläst med ett enkelt språk med ett bra driv framåt och det gör så att sidorna bara flyger fram. Det är en spännande och otäck berättelse. Boken känns väldigt aktuell med det våld och de ungdomsgäng som utspelar sig i dagens samhälle och det är det som gör boken så otäck - den känns väldigt realistisk - tyvärr, för det är inte det man vill se i verkligheten. Jag gillar verkligen Sofies sätt att skriva, att läsa blandningen av Emmas privatliv uppblandat med arbetslivet och allt vad det innebär, det är intressant, spännande och det bygger upp historien på ett bra sätt. En riktigt bra bok och jag kan inte tänka mig att detta är det sista jag får läsa om Emma Sköld, väntar tålmodigt på en fortsättning.

Denna fantastiska och välskrivna bok är den åttonde delen i serien om kriminalinspektören Emma Sköld. Efter bara några få sidor så blev jag fast och desto längre in i boken blev det bara mer och mer olidligt spännande. Vi får följa allt som händer under utredningens gång och även karaktärernas privata liv. Ett stort plus är att det inte är långa kapitel och det var lätt att hänga med i allt. Allt var så perfekt upplagt i boken och denna är definitivt med på min topp 10-lista av deckare. WOW, helt i min smak. En egen Beck-variant fast med Emma Sköld. Slutet gör att jag hoppas på en till del i bokserien

My.loved.books

2020-09-06

En favoritkaraktär som återigen briljerar! Spännande men bitvis obehaglig! Rekommenderas varmt!

Det här är den åttonde boken om kriminalinspektör Emma Sköld. Sedan första boken "Vila i frid" så har jag Längtat efter att läsa vidare direkt efter jag slagit igen boken efter att slutordet är färdigläst. Problemet är att det aldrig funnits någon bok att fortsätta läsa då jag började läsa serien direkten när första boken kom ut. Och inget har förändrats... Jag känner precis likadant efter att avslutat "Mytomanen"!

I den här boken får vi träffa en relativt splittrad utredningsgrupp. Men den Måste försöka samla ihop sig när en ung pojke hittas mördad; brutalt ihjälslagen ute i skogen. De börjar leta efter mördaren; de försöker att se till helheten men sprickan i gruppen gör det ännu svårare att finna det dem söker... Tiden är knapp för om motivet är det som de tror mördaren är ute efter så kommer han inte sluta mörda förrän dem själva tar fast honom. Frågan är när det blir och kommer fler att råka illa ut?

En rysligt spännande bok med bitvis väldigt obehagligt innehåll!

Elisabeth Svensson

2020-08-08

Måste komma fler

Bokläsaren

2020-08-03

För mycket logiska luckor som författaren missar! Kändes inte verklighetstroget och mest ihophafsad för min smak.
Skamvrån var 100 ggr bättre.

Helena Rasmusson

2020-08-03

Gillar serien om Emma Sköld skarpt, men denna är nog den sämsta hittills. Kändes lite rörig & ologisk. Ändå en helt ok sommar deckare! Lättläst!

Bokdjungeln

2020-07-12

Måste börja med att ge beröm för det otroligt snygga omslaget, love it! Nu till dess innehåll. Man kastas in direkt i handlingen och det gillar jag. Sen blir man kanske automatiskt mer engagerad när det handlar om barn som är offer. I början kände jag att man bör ha läst de tidigare böckerna i serien om Emma Sköld först, men ju mer in i handlingen man kommer desto mer lär man känna karaktärerna och den känslan försvinner.
Kapitlen i boken är korta och språket är lättsamt trots att det handlar om mord. Denna kombo gör att man kan sluka boken i ett svep. Jag uppskattar också att det inte är så lätt att lista ut vem mördaren är. Om det inte framgått tidigare så kommer betyget här:jag tycker verkligen om den!

Maria Jacobsson

2020-07-06

Lättläst sommarläsning. Sarenbrant håller en jämn kvalitet och man känner igen sig i hennes miljöer. Emma Sköld är den duktiga utredaren med svåra relationsproblem även i denna bok. Ämnet med gängvåld är otäckt och berör på många sätt. Ska bli spännande att läsa nästa bok, för här finns en del öppna slur som man gärna vill veta mer om.

Bettan_bokprataren

2020-07-06

Sarenbrant har till hört en av mina absoluta favoritförfattare ända sedan jag läste hennes debutroman Vila i frid.
För mig är alltid Sofie ett säkert kort, när jag väl börjat läsa blir jag aldrig besviken. Hon håller en hög och jämn nivå och man får alltid en härlig stunds spännande läsning.

Mytomanen är inget undantag, dock tycker jag nog inte att den tillhör hennes bästa.
I den här boken saknar jag lite Sofis styrka, spänningen. Den var inte helt på topp, jag saknade det där extra, nerven fanns inte riktigt där och därför kändes det lite som om den aldrig riktigt lyfte.
Dock var tempo snabbt och rappt och intrigen håller bra och det ända in till sista sidan. De olika vändningarna och villospåren är precis som alltid lysande. Ett extra plus för att Sofie är duktig på att sy i hop trådarna utan att det blir konstigt eller krystat.

Du får en lättläst, underhållande och bitvis riktigt spännande historia som går snabbt att läsa. Så trots en liten svacka enligt mig så är den mycket väl värd att läsa, en härlig bladvändare nu på semestern.

A H

2020-07-04

Bra och läsvärd

Nina Gustafsson

2020-06-26

Brommaidyllen skakas av en ung pojkes död. En ok sommardeckare.

ElinsBokhylla

2020-06-20

Bokens handling är otroligt dyster och obehaglig, ungdomar som rånar och blir rånade, slagna och dödade genom en människas egna handkraft. Det är något som är obehagligt att läsa om, ändå har det på något sätt börjat bli en vana. Att våld och kriminalitet har börjat förekomma i de allt yngre åldrar är tyvärr ingen nyhet men ändå är det uppfriskande att läsa en deckare med just detta tema. Vad som även var uppfriskande var att läsa om oskyldigt misstänkta och hur de personerna blir behandlade ute i median och samhället. Detta var även ett ämne som Sofie Sarenbrant valde att ha med i boken och jag tyckte att hon lyfte fram ämnet på ett väldigt bra sätt, det var ett fint avslut på den delen av boken.

Det var intressant att få reda på lite mer bakgrund om de nya karaktärerna som Krille, även om jag gärna hade läst lite mer om Emma och Nyllets relation till varandra. Jag har alltid sett dem tillsammans, innan de ens blev tillsammans och nu när de inte är tillsammans längre. Men i och med hur boken slutade så tror jag att de är långt bort just nu, tyvärr. Jag tror även att nästa bok kommer att fokusera ännu mer på de nya karaktärerna och det ser jag fram emot, bara Sarenbrant inte glömmer Emma Sköld alltför mycket!

I förra delen, Skamvrån var det en del bitar som hängde lite löst, boken slutade med en ganska stor cliffhanger och jag var spänd över att läsa fortsättningen, dock blev jag lite besviken på just den delen. Jag hade nog velat se att den utvecklats till någonting helt annat, vad vet jag inte men det var något som jag inte riktigt tyckte var bra. Det var många saker som var lite för självklara och förutsägbara redan i början av boken. Men trots det så tyckte jag att handlingen i största del var spännande och bra.

Sarenbrant har ännu en gång lyckats skriva en bok som är svår att lägga ifrån sig, en bok som man bara vill läsa mer utav men som man samtidigt inte vill ska ta slut. Boken hade många tvistar och överraskningar som jag inte var beredd på, älskar böcker som överraskar mig. Däremot räknade jag ut ganska så fort vem som var mördaren, vilket är något som jag ofta gör i de flesta böckerna jag läser. Men jag blev ändå förvånad över hur boken slutade och hur mördaren valde att agera, alltid en lika stor överraskning.

Bokens tempo var snabb och rapp, även om spänningen inte riktigt höll måttet som boken innan, Skamvrån, så var det en spänning från första till sista sidan. Något som jag däremot irriterar mig lite på är att handlingen utspelas under så kort tid, det känns inte riktigt realistiskt. Dock är detta ett återkommande irritationsmoment för mig och även i andra böcker, jag vill gärna att det ska vara så realistiskt som möjligt och skulle då föredra en längre tidsperiod. Men jag gillar ändå att boken är uppdelad i dagar och med lagom långa kapitel, det blir ett bättre läsflow för mig då.

Mytomanen av Sofie Sarenbrant är en bok som överraskar en och som har många olika tvister och villospår. Boken är välskriven och detaljerad utan att bli för överarbetad, lagom med detaljer och intriger. Allra mest gillar jag tvisten kring mördaren, slutet var lite extra bra och såklart med en spännande cliffhanger, längtar redan till nästa bok!

Sara AK

2020-06-19

Sarenbrandt fortsätter leverera och gör en inte besviken. Väntar spänt på nästa uppföljare.

Pia Gummesson

2020-06-18

Spännande och riktigt bra bok.Ryser mellan sidorna,men det är väl meningen...Ett tecken på att den berör och att den är välskriven.

Briljant, spännande & suggestiv!

2020-06-06

Mytomanen är Sofie Sarenbrants elfte bok, och jag har läst dom alla. Boken är den åttonde delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag också har tyckt om dom tre övriga fristående böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Mytomanen utspelar sig i Bromma i Stockholm och handlar bland annat om mordet på en ung pojke.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Boken är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar den absolut, men läs helst hela serien från början.

Och jag ser redan fram emot nästa bok i serien, så klart först och främst för att jag tycker att dom är bra. Men det var även en cliffhanger i slutet, som jag ju absolut vill veta hur det går med, även om själva storyn i den här boken är avslutad.

En svag trea blev det denna gång

💜💜