Mytomanen

Sarenbrant, Sofie

| 2020

Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma. Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala. Mytomanen, den åttonde boken i serien om den orädda kriminalinspektören Emma Sköld, utforskar teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på? Samtidsdeckarens drottning Sofie Sarenbrant firar tio år som författare med en intrig som skulle kunna vara hämtad direkt från dagens löpsedlar.

Lättläst sommarläsning. Sarenbrant håller en jämn kvalitet och man känner igen sig i hennes miljöer. Emma Sköld är den duktiga utredaren med svåra relationsproblem även i denna bok. Ämnet med gängvåld är otäckt och berör på många sätt. Ska bli spännande att läsa nästa bok, för här finns en del öppna slur som man gärna vill veta mer om.

Sarenbrant har till hört en av mina absoluta favoritförfattare ända sedan jag läste hennes debutroman Vila i frid.
För mig är alltid Sofie ett säkert kort, när jag väl börjat läsa blir jag aldrig besviken. Hon håller en hög och jämn nivå och man får alltid en härlig stunds spännande läsning.

Mytomanen är inget undantag, dock tycker jag nog inte att den tillhör hennes bästa.
I den här boken saknar jag lite Sofis styrka, spänningen. Den var inte helt på topp, jag saknade det där extra, nerven fanns inte riktigt där och därför kändes det lite som om den aldrig riktigt lyfte.
Dock var tempo snabbt och rappt och intrigen håller bra och det ända in till sista sidan. De olika vändningarna och villospåren är precis som alltid lysande. Ett extra plus för att Sofie är duktig på att sy i hop trådarna utan att det blir konstigt eller krystat.

Du får en lättläst, underhållande och bitvis riktigt spännande historia som går snabbt att läsa. Så trots en liten svacka enligt mig så är den mycket väl värd att läsa, en härlig bladvändare nu på semestern.

Anita H

6d

Bra och läsvärd

Brommaidyllen skakas av en ung pojkes död. En ok sommardeckare.

Bokens handling är otroligt dyster och obehaglig, ungdomar som rånar och blir rånade, slagna och dödade genom en människas egna handkraft. Det är något som är obehagligt att läsa om, ändå har det på något sätt börjat bli en vana. Att våld och kriminalitet har börjat förekomma i de allt yngre åldrar är tyvärr ingen nyhet men ändå är det uppfriskande att läsa en deckare med just detta tema. Vad som även var uppfriskande var att läsa om oskyldigt misstänkta och hur de personerna blir behandlade ute i median och samhället. Detta var även ett ämne som Sofie Sarenbrant valde att ha med i boken och jag tyckte att hon lyfte fram ämnet på ett väldigt bra sätt, det var ett fint avslut på den delen av boken.

Det var intressant att få reda på lite mer bakgrund om de nya karaktärerna som Krille, även om jag gärna hade läst lite mer om Emma och Nyllets relation till varandra. Jag har alltid sett dem tillsammans, innan de ens blev tillsammans och nu när de inte är tillsammans längre. Men i och med hur boken slutade så tror jag att de är långt bort just nu, tyvärr. Jag tror även att nästa bok kommer att fokusera ännu mer på de nya karaktärerna och det ser jag fram emot, bara Sarenbrant inte glömmer Emma Sköld alltför mycket!

I förra delen, Skamvrån var det en del bitar som hängde lite löst, boken slutade med en ganska stor cliffhanger och jag var spänd över att läsa fortsättningen, dock blev jag lite besviken på just den delen. Jag hade nog velat se att den utvecklats till någonting helt annat, vad vet jag inte men det var något som jag inte riktigt tyckte var bra. Det var många saker som var lite för självklara och förutsägbara redan i början av boken. Men trots det så tyckte jag att handlingen i största del var spännande och bra.

Sarenbrant har ännu en gång lyckats skriva en bok som är svår att lägga ifrån sig, en bok som man bara vill läsa mer utav men som man samtidigt inte vill ska ta slut. Boken hade många tvistar och överraskningar som jag inte var beredd på, älskar böcker som överraskar mig. Däremot räknade jag ut ganska så fort vem som var mördaren, vilket är något som jag ofta gör i de flesta böckerna jag läser. Men jag blev ändå förvånad över hur boken slutade och hur mördaren valde att agera, alltid en lika stor överraskning.

Bokens tempo var snabb och rapp, även om spänningen inte riktigt höll måttet som boken innan, Skamvrån, så var det en spänning från första till sista sidan. Något som jag däremot irriterar mig lite på är att handlingen utspelas under så kort tid, det känns inte riktigt realistiskt. Dock är detta ett återkommande irritationsmoment för mig och även i andra böcker, jag vill gärna att det ska vara så realistiskt som möjligt och skulle då föredra en längre tidsperiod. Men jag gillar ändå att boken är uppdelad i dagar och med lagom långa kapitel, det blir ett bättre läsflow för mig då.

Mytomanen av Sofie Sarenbrant är en bok som överraskar en och som har många olika tvister och villospår. Boken är välskriven och detaljerad utan att bli för överarbetad, lagom med detaljer och intriger. Allra mest gillar jag tvisten kring mördaren, slutet var lite extra bra och såklart med en spännande cliffhanger, längtar redan till nästa bok!

Sara AK

Sarenbrandt fortsätter leverera och gör en inte besviken. Väntar spänt på nästa uppföljare.

Spännande och riktigt bra bok.Ryser mellan sidorna,men det är väl meningen...Ett tecken på att den berör och att den är välskriven.

Briljant, spännande & suggestiv!

Mytomanen är den åttonde boken i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag har läst alla böcker innan i serien och gillar den. Det är tryggt att läsa en deckare av Sofie, hon håller en hög nivå och man kan vara säker på att få sig en stunds spännande läsunderhållning. Mytomanen är inget undantag, den är lättläst, underhållande och går ruskigt fort att läsa. Den förra boken avslutades med en rejäl cliffhanger så jag nästan satte kaffet i halsen och jag hoppades att det skulle vara det första som vi skulle få veta svaret på i denna. Men Sofie är smart, hon håller läsaren på sträckbänken och det dröjer ganska länge innan vi får reda på vad som hände med Nyllet i förra boken. Denna bok blev aldrig sådär ohyggligt spännande som den förra men den tuffade ändå på i rätt bra tempo och plötsligt var den slut. Jag gillar att författaren pytsar ut små villospår genom hela boken, ena stunden tror jag mig veta vem mördaren men så ändras spelplanen igen. Ska man läsa Mytomanen måste man nästan ha läst Skamvrån innan för att hänga med och allra bäst blir det såklart om man läsa alla böcker i serien innan!

Mytomanen är Sofie Sarenbrants elfte bok, och jag har läst dom alla. Boken är den åttonde delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag också har tyckt om dom tre övriga fristående böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Mytomanen utspelar sig i Bromma i Stockholm och handlar bland annat om mordet på en ung pojke.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Boken är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar den absolut, men läs helst hela serien från början.

Och jag ser redan fram emot nästa bok i serien, så klart först och främst för att jag tycker att dom är bra. Men det var även en cliffhanger i slutet, som jag ju absolut vill veta hur det går med, även om själva storyn i den här boken är avslutad.

En svag trea blev det denna gång

💜💜