Mythos : De grekiska myterna återberättade av Stephen Fry

Fry, Stephen

Ingen älskar och hatar, åtrår och bedrar, så fräckt och så storslaget som de grekiska gudarna. Och få kan levandegöra deras äventyr så skickligt som Stephen Fry. Med sin häpnadsväckande kunskap om den klassiska litteraturen, och med en värme och träffsäkerhet som gjort honom till en av Englands mest folkkära komiker, berättar Fry vad som faktiskt hände, när det begav sig, i de odödliga grekiska gudarnas kretsar. Sagorna om Atenas födelse ur Zeus huvud, Persefones vandring i dödsriket, Eros och Psyches svindlande kärlekshistoria ? här blir de högrelevanta och fullkomligt mänskliga, även för oss dödliga. Mythos ? de grekiska myterna återberättade av Stephen Fry har blivit en av de senaste årens stora internationella succéer.

Kajsa Lilludd

2022-05-17

Mythos bjuder på en något fragmenterad färd genom den grekiska mytologin; jag vet dock inte om det finns ett smartare sätt att berätta dessa myter på.

Vi får lära känna Zeus, Hera, Gaia, Prometheus och Artemis ganska väl medan en stor mängd av gudar och titaner, nymfer och halvgudar är flyktiga bekantskaper. Jag som inte kände till mytologin så bra sedan tidigare häpnar över Zeus alla oäktingar och otrohetsaffärer samt alla avkommor som uppstått ur incest. Jag är imponerad över mångfalden av historier. Det tar en stund att beta sig igenom boken och den kan ibland kännas lite trög trots författarens muntra och personliga språk.

Störst behållning har jag av alla namn som återfinns inom framför allt naturvetenskap och psykologi där myten har fått namnge t.ex. en art, psykologisk åkomma eller i modern tid medicintekniska produkter: Narcissus/narcissism, Melissa/honungsbi/citronmeliss, Enceladus/saturnus måne, Morfeus/morfin, Hermafroditos/hermafrodit, Panoptes/PanOptix IOL och Stafylos/stafylokocker.

Stephen Fry verkar också vara barnsligt förtjust i dessa samband eftersom det vimlar av fotnoter med förklaringar och paralleller. Det är en allmänbildande, fantasieggande läsning och känslan av att allt hänger samman uppstår. Det är glädjande att vi än idag använder oss av dessa myter för att beskriva vår värld.