
There are threads in our lives. You pull one, and everything else gets affected. When they were children, Sean Devine, Jimmy Marcus and Dave Boyle were friends. But then a strange car pulled up their street. One boy got in the car, two did not, and something terrible happened - something that ended their friendship and changed all three boys forever. Twenty-five years later, Sean Devine is a homicide detective. Jimmy Marcus is an ex-con who owns a corner store. And Dave Boyle is trying to hold his marriage together and keep his demons at bay -demons that urge him to do horrific things. When Jimmy Marcus' daughter is found murdered, Sean Devine is assigned to the case. His personal life unravelling, he must go back into a world he thought he'd left behind to confront not only the violence of the present but the nightmares of his past. His investigation brings him into conflict with Jimmy...
Visa mer
Recensioner
2014-12-31
Betyg
Fruktansvärt bra! Gillar Lehane och denna är tillsammans med Shutter Island hans bästa.
2012-05-17
Betyg
En mycket bra bok, från första sidan till sista. Spännande och välskriven, men även tragisk. En av de bästa jag har läst.
2011-02-13
Betyg
Oehört lättläst och en riktig bladvändare. Lehane kan sina saker. Har räknat ut vem som är mördaren innan det avslöjas i boken, men det gör ingenting, spänningen är ändå på topp.
2011-02-03
Betyg
Spännande, skickligt uppbyggd! Filmen var också bra, men boken (som oftast) ännu bättre!
Betyg
Mystic River skulle ha kunnat börjat med ett brutalt mord på en ung flicka. Ett sådant där helt oförklarligt brott som krossar lugn och liv för både närstående och andra inblandade. Ett mord som måste lösas av den smått nedgångne men fortfarande mycket kapable polisen, vilken genom bevis på bevis långsamt arbetar sig fram till en smart, om än våldsam, upplösning.
Men nu är det Dennis Lehane vi pratar om. Därför börjar Mystic River 25 år innan det oförklarliga mordet, med tre pojkar i Bostons västra förorter. Jimmy från the Flats och Sean från the Point. Seans pappa har ett lite bättre jobb på samma fabrik som Jimmys pappa jobbar på, och trots att Sean och Jimmy umgås medan fädren hinkar öl tillsammans på lördagarna är skillnaden mellan dem subtil och outtalad men icke desto mindre tydlig. Dave bor också i the Flats och har en förmåga att hänga sig på Jimmy.
Så en dag, när gossarna är i färd med att försöka peppa sig själv till en liten bilstöld (även om Sean känner sig lite osäker på det rätta i handlingen), stannar några poliser (åtminstone ser de ut som sådana) och tar med sig Dave i sin bil som luktar äpplen. Han lyckas fly från de två männen efter fyra dagar i en källare men händelsen ska för alltid påverka, inte bara relationen mellan de tre, utan också kommande händelser.
Det här är så bra. Lehane skapar fullödiga karaktärer, primärt genom Sean, Jimmy och Dave som vuxna men även Jimmys fru Annabeth och, i viss mån, Daves fru Celeste (tillika Annabeths kusin) får vara med och bli personer, inte bara figurer på en sida. Personmässigt finns heller inget svart eller vitt, alla rör sig i gråzoner mellan förövare och offer, och godhet är inget absolut utan något oupphörligt dynamiskt. Stadsdelen East Buckingham beskrivs med sådan känsla och djup att den i princip blir en helt egen del av boken, men inte en del som står för sig själv utan som är en förutsättning för både karaktärer och händelser. Själva händelseförloppet är väl i sig inte särskilt märkvärdigt men den grundläggande deckahistorien byggs på med en massa småhändelser som ger en fantastiskt bred vy.
Men framförallt är det språket, det får läsningen att dansa och virvla fram. Ordvändningar som känns genomtänkta utan att bli pretentiösa (”Sean felt a sudden lurch in the morning, a shifting in the softness of it”). Ord som, när det behövs, skapar en stämning av något hårt och blänkande och samtidigt outhärdligt bräckligt (”…Jimmy felt a terrible efficiency in their black snouts and lean flanks, had an image of their eyes as hot coals”).