Mysteriet på Asthall (Mitford-morden 1)

FELLOWES, JESSICA

Året är 1920 och Louisa Cannon drömmer om en väg ut ur fattigdomens London, en stad svårt skakad av fasorna från det nyss avslutade världskriget. Louisas räddning blir en anställning i hushållet hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor i Oxfordshire. Som barnsköterska och sällskap till Mitfordsystrarna får hon med ens tillgång till en ny, förtrollad värld. Hon fäster sig särskilt vid den äldsta systern, klipska och vackra sextonåriga Nancy. Nancy älskar detektivhistorier och vill upptäcka världen utanför Asthall Manor. När sjuksköterskan Florence Nightingale Shore, guddotter till sin berömda namne, plötsligt mördas på ett tåg på väg till Hastings, finner sig Louisa och Nancy intrasslade i mordhärvan. Ett mord vars efterverkningar sträcker sig ända till Asthall Manor. Mysteriet på Asthall är baserad på det verkliga och ouppklarade mordet på Florence Nightingale Shore. Boken...

Solveig Andersson

2021-01-02

Briljant historiskt berättande kriminalroman, en ren njutning att få läsa. Mycket bra. 5 stjärnor!

Idas Recensioner

2020-08-03

Eftersom jag är ett stort fan av Downton Abbey tänkte jag att denna boken skulle passa mig perfekt. Vilket den gjorde! Handlingen är intressant och fängslande och jag gillar alla pusselbitar läsaren får genom bokens gång, som man sedan kan koppla ihop i slutet. Boken kändes välgjord och genomtänkt, och det är dessutom en intressant idé att basera mordet i boken på verkliga händelser. Jag gillar verkligen Jessica Fellowes sätt att bygga upp berättelsen, för det blev väldigt fängslande och spännande.

Jessica Fellowes har skapat en charmig pusseldeckare, och jag gillar 1920-tals andan som boken har. Dock är deckarberättelsen i sig rätt enkel och typisk, men miljöerna och karaktärerna skapar ett bättre djup och en mer unik vinkel. Mysteriet på Asthall är en bok värd att läsas, och jag kan starkt rekommendera denna till er alla!

Kim M. Kimselius

2018-10-23

En trovärdig bok om 1920-talet. Jag fascinerades av Louisas kamp för att ta sig ur fattigdomen i London och det förväntade liv hennes farbror tänk sig för henne. Ett liv i prostitution för att han ska tjäna pengar på henne.

Louisas liv förändras när hon får plats som barnsköterska och sällskap till Mitfordsystrarna. Den sextonåriga Nancy älskar detektivhistorier och vill upptäcka världen. När sjuksköterskan Florence Nightingale Shore, guddotter till sin berömde namne, mördas, vill Nancy lösa mordet. Till hjälp tar hon Louisa och för henne tillbaka till London där farbrodern letar efter henne.

Boken är skriven av Jessica Fellowes, författare till de bästsäljande böckerna om Downton Abbey. Perfekt läsning för alla som tycker om Daisy Goodwin, Downton Abbey och naturligtvis Agatha Christie.

Tycker du om Downtown Abbey och 1900-talets början, rekommenderar jag dig varmt att läsa boken. Tycker du om deckare, ja då är det här en bra bok för dig också! Läs den!

2018-08-19

Om den kommer på film så kommer jag absolut att se den. Jag tror att med en samling briljanta brittiska karaktärsskådespelare så skulle det här kunna bli ett mycket lyckat projekt. Boken är mycket välskriven, men tilltalar tyvärr mig inte det minsta. Uppläsaren är inte heller någon favorit hos mig. Jag anser att hon viskar alldeles för mycket.
Slutbetyg, en 2:a!