Mysteriet med Guldgubbarna

Kimselius, Kim M

| 2017

Berättelsen tar dig med på en resa genom Blekinge och levandegör de historiska platserna, samt byn Vång under järnåldern. Här får du ta del av vardagen och det händelserika liv folk levde på den tiden. Hit färdas Theo och Ramona genom tiden, efter en oväntad gåva i form av en guldgubbe, som för dem till platsen där den blivit tillverkad. Guldgubben har många överraskningar i beredskap åt de båda vännerna. Det är en kraftfull figur. När omgivningen inser det vill många ha dyrgripen. Mordplaner vävs. Till slut knyts trådarna samman och döden hänger som en skugga över Theo och Ramona. Då händer det som inte får hända... "En arkeologisk skatt och Kims fantasi är allt som behövs för att historien ska bli verklig. En försvunnen tid målas upp och får liv och färg." Ingela Svensson

Lisa Hågensen

2017-08-11

Mysteriet med Guldgubbarna av Kim M. Kimselius

I en bok jag läste för länge sedan fick huvudpersonen frågan om hon ville resa framåt eller bakåt i tiden om tidsresor var möjliga. Hon valde framåt i tiden. Jag hade valt bakåt. Nu finns ju inga tidsmaskiner, men Kim M. Kimselius böcker finns, och när man läser dem känns det faktiskt som om man reser tillbaka i tiden!

I Mysteriet med Guldgubbarna färdas vi tillbaka till järnåldern och upplever ett skrämmande äventyr med Theo och Ramona. Vi lär känna vänliga människor, men också girighet och ondska. Kommer Theo och Ramona att kunna ta sig tillbaka till vår tid den här gången? Överlever de ens hoten som likt åskmoln tornar upp sig över dem? Små mystiska guldgubbar spelar en viktig roll i äventyret – och de har funnits på riktigt! Vem som helst kan fara till Vång i Blekinge och om du har läst Mysteriet med Guldgubbarna är det bara att blunda för att höra järnåldersmänniskorna arbeta och prata och eldarna spraka. Akta bara så att du inte blir kvar där!

Mysteriet med Guldgubbarna får fem stjärnor av mig!

Lisa Hågensen, författare