Mysteriet med den gamla kartongfabriken

Jims sommarlov är förstört. Mamma och pappa har bestämt sig för att flytta och Jim och hans hund Pax är förstås tvungna att följa med. Bort från kompisarna, bort från allt som är roligt. Som om inte det vore nog ska Jims barnsliga kusin Tanya bo hos dem en tid. Under en utflykt hittar Jim, Tanya och Pax en stig som leder rakt in i skogen. De hamnar framför ett övergivet hus. En gammal kartongfabrik. Det visar sig att huset inte är så övergivet som de trott. Vad är det egentligen som händer där på kvällar och nätter? Vilka är de mystiska männen som dyker upp och bär ut kartonger till väntande bilar? Vem är galningen som springer omkring i skogen med pistol?

villa-freja.se

2018-06-21

Oj så spännande. Inledningsvis griper den här berättelsen verkligen tag i mig som läsare. Det är ett riktigt bra driv tills det någonstans mitt i avstannar en aning för att på slutet åter växa i styrka. Riktigt rolig läsning för 9-12-åringar.

Jag har läst Mysteriet med den gamla kartongfabriken av Gun-Britt Bergström Lindell, boken är utgiven av Idus förlag 2018. Jims sommarlov är förstört, hans föräldrar har bestämt sig för att flytta till en ny ort. Inte nog med det, Jims barnsliga kusin Tanya ska vara hos dem under sommaren. En dag ger sig Jim, Tanya och Pax som är Jims hund ut på en utflykt tillsammans, de följer en stig långt in i skogen. Till slut är de framme vid en gammal övergiven kartongfabrik. Här börjar ett spännande och farligt äventyr för kusinerna och Pax… Boken är i första hand tänkt för barn i ålderskategorin 9-12 år, men min tioåring tyckte att det blev för otäckt så jag fortsatte att läsa den själv. Och jag tror att den var riktigt i hans fall, men tror säkert att det finns många tioåringar som uppskattar denna spännande bok och som faktiskt är riktigt otäck ibland. Boken har korta kapitel och ett bra, lättläst språk som flyter, berättelsen passar lika bra för lite större barn. Jag vill därför rekommendera boken till barn i ålderskategorin 12-15 år också. Mysteriet med den gamla kartongfabriken kan nog hjälpa till att öka läslusten hos många barn även i högstadieåldern. Boken tar också upp på läs- och skrivsvårigheter på ett fint sätt och styrkor som kanske har utvecklats tack vare det. Det här är en riktig bladvändare tycker jag och jag vill verkligen rekommendera Mysteriet med den gamla kartongfabriken!