Myran och gåtorna

Det är bra att ha en mamma som är kär för hon säger ja till nästan allt. I vanliga fall tycker Myran att mamma kan vara ganska petnoga. Allvarligt talat, suckar hon, fast det bara handlar om pluttgrejer. Nu verkar hon ha glömt hur man blir irriterad och märker knappt att Myrans gympapåse är borta eller att han har missat läsläxan. Äh, det löser sig, säger hon bara. Mamma och pappa bor inte tillsammans längre, och Myran bor varannan vecka. Hos pappa finns Ludde, Myrans katt, men mamma är allergisk så hemma hos henne finns bara Jesper. Myran tycker att han är snäll, men det säger han inte, för då kanske pappa blir ledsen. Fast Myran har inte tid att bry sig så mycket om de vuxnas problem han måste ju hinna jaga Eva på skolgården och panta flaskor med Diego. Och lära sig nya gåtor såklart! Första boken om Myran En Myras liv älskades av både läsare och kritiker, och...

Boken handlar om Myran. Hans föräldrar ska skilja sig och han blir väldigt ledsen. Enda trösten är katten Ludde som har flyttat in hos pappa.

Boken får 3/5.

I helgen har jag högläst för hela familjen i bilen tur och retur till landet och familjekalas. Tillsammans avverkade vi alla tre böcker om Myran.

I första boken ”En Myras liv” får vi följa Myran genom hans föräldrars bråk och kommande skilsmässa, i ”Myran och gåtorna” följer vi Myrans nya varannan-vecka-liv och tankarna kring att tycka om mammas nya kille Jesper och ändå vara lojal mot sin pappa. I ”Hemliga Myran” spenderar Myran sommaren på landet tillsammans med Mamma, Jesper och sprillans nya lillasyster som är så liten att hon är yngre än Myrans nya gympaskor.
Utöver stora livsomvälvande frågor får vi även följa Myrans tankar om kärlek och vänskap samt andra vardagliga funderingar.

En väldigt trevlig detalj med böckerna är att Myran får vara just Myran, hela Myran och alla de känslor och beteenden det innebär att vara människa. Böckerna blir normkritiska då sådana beskrivningar av pojkar inte är helt vanliga i kapitelböcker. Men Myrans karaktär blir för den delen inte överdriven åt andra hållet för att plocka poäng. Utan det är helt enkelt en väldigt fin och genuin beskrivning av Myran oavsett om han är glad, ledsen, arg, rädd, påhittig. Han tillåts ha hela registret som människa. Bra!

Böckerna är väldigt roliga och flera gånger har hela familjen suttit och fnissat. När jag sjöng med i andra boken ”Staffan var en stalledräng med tacos i sin hjärna” skrattade barnen högt. De humoristiska inslagen finns hela tiden med i böckerna och har skrivits in med väldig finess.

Böckerna behandlar mycket om hur det är att gå igenom en skilsmässa som barn och livet som följer därefter. Detta gör böckerna otroligt bra och författaren har haft ett fantastiskt barnperspektiv när hon skrivit. Så böckerna passar fint för barn som går igenom något liknande men är också toppen för den stora massan.
Alla tre delar om Myran är väldigt välskrivna och passar utmärkt att högläsa och jag rekommenderar absolut att högläsa böckerna i lågstadieklasser.

Hela vår familj (förutom tvååringen) har uppskattat läsningen.
När maken skulle hoppa ut ur bilen och tömma brevlådan bad han mig att pausa högläsningen. När tvååringen knorrade vädjade storebror ”Snälla V, vi måste lyssna när mamma läser den jätteroliga boken”.

Rolig, charmig och gripande!

Jag tyckte mycket om En Myras liv och blev så glad när jag upptäckte att det kommit en fortsättning som heter Myran och gåtorna. Myran och gåtorna är skriven av Linn Gottfridsson och är illustrerad av Emma Adbåge, den är utgiven på rabén&sjögren 2017. Boken handlar om Myran som är sju år, han har lärt sig att läsa och berättar gåtor som han har lärt sig i sin gåtbok. Varannan vecka bor Myran hos mamma och varannan hos pappa. Det är lite dåligt för han längtar alltid efter någon av dem. Det är lite bra också för hos pappa har han en katt, mamma är allergisk mot katter. Hos mamma är det bra för hon säger ja till nästan allt, för att hon är kär i en badvakt som heter Jesper. Det det känns okej med Jesper ibland, men ibland känns det jättefel... I boken får vi också följa Myran och hans kompisar i skolan och på fritiden. Mina barn var lite skeptiska i början när boken var lite vemodig, men mixen av allt gör att boken passar de flesta i åldern 6-9 år gissar jag. Det sorgliga med föräldrarnas skilsmässa blandas med roliga gåtor, äventyr med kompisar, humor samt förtvivlan när Myrans katt är försvunnen. Jag tycker att det är en väldigt fin bok med stillsamma och passande teckningar som illustrationer, den slutar trovärdigt och hoppfullt för barn i Myrans situation. Högläsningsbokstips!