My Sister's Keeper

Picoult, Jodi

| 2004

Conceived to provide a bone marrow match for her leukemia-stricken sister, teenage Kate begins to question her moral obligations in light of countless medical procedures and ultimately decides to fight for the right to make decisions about her own body. 125,000 first printing.

Nina Gustafsson

2023-02-19

Mycket bra med många perspektiv.

Sara Hellberg

2022-08-08

Ofokuserad och onödigt lång och utsvävande roman som tappade bort mig. Tvingade mig att läsa ut den och ångrade mig. Språk och upplägg känns som en amerikansk dussinroman, och det kanske är vad det är. Synd på ett så intressant ämne.

Mikaela86

2021-05-23

En bok som absolut har ett flyt och en story som får en att vilja läsa vidare. Det finns samtidigt något klyschigt och amerikanskt över det hela.

Gud så bra Toppen

villa-freja.se

2018-05-04

Allt för min syster är en stark berättelse som börjar bra och gripande. En bit in kan jag dock inte låta bli att tappa fokuset. Jag vill läsa mer om relationen mellan systrarna och om familjen i spillror. Tyvärr läggs stort fokus även på andra karaktärer så familjens sorg, frustration och kamp står tillbaka - och så också mina känslor som läsare.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Lite märklig men ändå en gripande historia.

Marita Ryen

2013-03-29

Betyg 3,5. En tänkvärd bok om ett viktigt ämne.

2012-10-29

Så fruktansvärt bra bok! Blev extremt berörd av alla parter, vilka personporträtt! Kände frustration, lycka, sorg och så vidare. En berättelse om kärlek och respekt och att se det viktiga. Grät i slutet. Läs den! Orden räcker inte till för att beskriva denna poetiska kamp.

Laila Gullstrand

2012-09-16

det var sjukdom hela vägen men det fanns mycket spänning ändå hela tiden

2012-08-16

Tänkvärd...

Amelie Adrielsson

2012-05-14

Wow!
Vilken bok!!! Jodi Picoult är det här århundradets bästa författare!!!

Alva Ordnörden

2012-04-02

Anna Fitzgerald är tretton år och redan sedan hon föddes så har hon funnits som en hjälpande hand till sin storasyster Kate som har leukemi, en dödlig sjukdom. Anna har donerat blod till Kate för att Kate skulle kunna överleva i hela sitt liv och hon blev bara till för att rädda sin syster.

Under bokens gång så blir man bara mer och mer frustrerad över mamman till barnen som favoriserar Kate framför Anna bara för att hon är sjuk. Anna hamnar ju själv på sjukhus för att hon förlorar så mycket blod, men mamman bryr sig bara om Kate. När Kate då blir sämre och Anna måste donera sin ena njure till henne får hon nog. Anna älskar sin syster, men hon har tröttnat på att de vuxna bestämmer besluten över hennes huvud. Så hon söker upp en advokat och stämmer sina föräldrar till rätten över sin egen kropp...

Slutet är överraskande och jag varnar för hög snyftfaktor. ;'(
Det är egentligen en vuxenroman, men jag som är 12 år (är nu 14, men läste den första gången som 12-åring) tyckte att den var jättebra!

Den är hemsk, till och med obehaglig vid vissa tillfällen, men det finns ävan ljusa och fina stunder. ^-^

Alva Ordnörden

2012-03-30

Jodi Picoult är en så himla duktig författare, som fångar läsaren efter första sidan och sedan sitter man där... som en idiot med ögon stora som cd-skivor och öppen mun och bara läser. Boken är jobbig och skrämmande och man gråter antagligen så mycket att bokstäverna flyter ihop ibland, men även då är den så bra att det... det finns inte på världskartan! En av mina absoluta favoritböcker. När jag hade läst ut den, satt jag och stirrade framför mig i flera minuter innan jag tillslut slog ihop boken och fortsatte leva...

Annaclara Johansson

2011-11-17

Väldigt bra bok, extremt oväntat slut!

2011-09-13

Helt ok bok. Belyser ett svårt ämne med många etiska funderingar. Lättläst nöjesläsningsbok som var bra för stunden men inte gav mig så värst mycket. Lite för ytlig för min smak trots det allvarliga ämnet.

Eva Pettersson

2011-07-23

Tankeväckande, men ändå lättläst. En bladvändare som inte kan lämna någon oberörd!

Marina Trenkoska

2011-05-29

Tog ett tag att komma in i boken, men sedan blev den bättre! Sorgligt slut : (

Mia Lundberg

2011-04-03

Vilken otroligt stark läsupplevelse! Den behandlar ett etiskt dilemma som inte lämnar någon oberörd.

lotte sigurd

2011-03-16

Lättsamt om viktiga saker.

Sara Krondahl

2011-03-05

OBS, läs inte förra kommentaren om du inte redan läst boken :P

Sara Krondahl

2011-03-05

Alltså jag såg filmen och den fick mig att läsa boken eftersom den var så fantastisk. Den är välskriven, riktigt bra faktiskt och man både skrattade och grät. Jag tyckte filmen följde boken bra, ja det som fick vara med i filmen i alla fall. Så kommer jag till sista kapitlet. Läser om sista kapitlet. "HOLY COW, FEL SYRRA DOG!" Allting blev så fel och jag ville sula boken i väggen, i filmen dör Kate. I boken dör Anna. Hur fan blev det så?! Jag hade kanske tyckt att boken var bättre om jag läste den innan, men nu såg jag filmen först. Och jag tycker filmen är bättre. Och liksom, jag gråter alltid mest till böcker eftersom de går att göra mycket sorgligare med vackra ord. Jag grät lite till boken, till filmen grät jag flera liter. Boken får ändå en fyra av mig, då den ändå var väldigt vacker. Jag låtsas som om de sista kapitlen inte existerar tills vidare.

Sofia Buhr

2011-01-31

Det är inte ofta jag säger det här men filmen är klart mycket bättre än boken.

Maria Josefsson

2010-08-02

Jag tycker om rättsfall, jag tycker om författarens sätt att beskriva relationer och jag uppskattar framför allt att berättarperspektivet är nytt för varje kapitel. Lägg på ett moraliskt dilemma eller två på det, nam nam!

Men, men, men. Inledningen är så enormt lovande i mitt tycke. Allt byggs upp, man förstår slitningarna hos karaktärerna och lider med dem. "Detta är en solklar fempoängare" tänkte jag. Men icke. Någon annan skrev och frågade sig varför vi var tvungna att följa den osympatiske advokaten, och jag undrar lite samma sak. Om det mesta faktiskt, för relationerna bli hängande, jag som läsare blir utelämnad och slutet hade jag haft högre förhoppningar på än så.

Av mitt betyg att döma är det ändå en riktigt bra roman och jag ska kolla upp mer av författaren, då detta är det första jag läser av henne.

2010-07-25

Och jag som tycker att den har det mesta. Vad var det som gjorde dig besviken?

2010-07-25

Hmm, nej, inte speciellt bra. Blev lite besviken på den här.

Gunilla Andersson

2010-06-09

Relation mellan tre syskon och speciellt då ett av syskonen har en mycket svår kronisk sjukdom.
Det yngsta syskonet är ett reservdelsbarn som ska förse sin äldre syster med reservdelar. Brodern hamnar i ingenmansland där alla vuxna har släppt taget. All vuxen kraft fokuseras på ett syskon och du förstår vilket. Vi får följa med när reservdelssyskonet säger NEJ............

Johanna Lundin

2010-05-15

Boken handlar om familjen Fitzgerald, mamma, pappa och tre barn. Jesse är strulputten. Kate är svårt sjuk, ja dödssjuk till och med. Anna är den perfekta matchningen, organdonatorn. Hon finns till för att vara just detta, organdonator till sin syster Kate. Så en dag ställs familjens tillvaro upp och ner i och med att Anna ansöker om att själv få bestämma över sin egna kropp.
Jag läste boken och tänkte jaha var det inte mer än så, tills jag kom till slutet. Då kom tårarna. En mycket stark bok på det hela taget.

Johanna Lundin

2010-05-15

Var seg och jag började ifrågasätta varför vänner och bekanta vurmat så för denna bok för. Men så kom slutet och slog till rakt i hjärtat. Läs!

Linnea Niss

2010-05-11

helt fruktansvärt gripande. på gott och ont.

2010-03-14

Det är tre saker med denna bok som gör att de får högsta betyg av mig.
Ett: Den belyser en svår fråga som inte har något klart rätt och fel och den ger inte läsaren något svar och visar därmed att frågan är mer komplex än att delas in i rätt eller fel.
Två: Genom de olika karaktärerna i familjen och advokaten får man, på ett trovärdigt sätt, olika sätt att se på frågan.
Tre: Den berörde mig verkligen.

Elisabeth E

2010-03-14

En riktigt bra och tankeväckande bok. Ladda upp med näsdukar.

Anette B

2010-02-05

rörande och tragisk med oväntade vändningar.

2010-02-03

Uppslukande läsning.

Mel Stor

2010-01-30

Gripande, hjärtskärande och bra skriven. Slutet är så fullkomligt klockrent att det inte skulle kunna bli bättre.

Anna-Sara Beijar

2009-12-11

En väldigt sorglig bok. Jag grät flera gånger till den och det händer inte ofta när jag läser böcker. Förutom vissa känslosamma ställen tyckte jag att boken var ganska tråkig. Berättelsen innehåller för mycket oväsentligheter och är för utdragen. Filmen vill jag iallafall se.

2009-11-22

Omslaget är verkligen missledande. Det ser ut att vara en chiclit-roman, men det är det verkligen inte utan tvärtom den typ av bok jag älskar - böcker som ställer moralfrågorna på sin spets. Här handlar det ju om ett barn som "produceras" för att rädda sin storasyster (ingen sci-fi - det sker ju redan i verkligheten). Vi får följa familjen ur alla familjemedlemmars ögon och på så sätt påvisar picoult att den här frågan kan inte delas in i svart och vitt. Det är inte fel att göra allt för att rädda sitt barn, men det är heller inte alltid rätt. Om man är det minsta intresserad av moralfilosofi ska man läsa boken. Se filmen kommer jag att göra också även om jag redan nu vet att amerikanare alltid måste pådyvla publiken känslorna istället för att låta de känna själva.

Lena Willoch

2009-10-29

Riktigt gripande bok, jag ser fram emot att se filmen också, men kommer säkert att gråta.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Såg just filmen. Läs hellre boken, boken är otrolig. Förutom att den är originell och bra genomtänkt (med starka karaktärer och känslor, såklart) så får slutet dig att hoppa till. Jag älskar att bli överraskad, och Jodi Picoult är inte snål med den varan!

Frida Niss

2009-07-03

Underbart förvirrande och avslöjande bok. Väldigt vacker om att världen inte är rättvis och kan ta luften ur en när man är som mest säker.

marre marre

2009-05-18

Oj, jag har helt annan känsla av boken än tidigare recensent.

Detta är en helt suverän bok som handlar om rättvisa, moral och etik. Den tar inte ställning i debatten utan skrivs utifrån olika personers synvinklar. Den lever länge efter att jag läst den och väcker frågor som jag ofta tänker på.

Annika Lind

2009-05-06

Boken handlar om 13-åriga Anna och hennes cancersjuka syster Kate. Anna har i hela sitt liv varit donator till Kate och nu när Kate behöver en ny njure har Anna ledsnat och kontaktar en advokat för rätten till sitt eget liv och hälsa.
Historien skulle kunna varit spännande men den berör aldrig, det blir också rörigt för författaren väljer att byta berättarperspektiv för varje kapitel. Varför man måste följa den osympatiske advokaten har jag ingen aning om och inte fick jag veta det heller eftersom jag inte ens orkade läsa klart den.