My Name Is Lucy Barton

Strout, Elizabeth

| 2016

#1 NEW YORK TIMES BESTSELLER - A simple hospital visit becomes a portal to the tender relationship between mother and daughter in this extraordinary novel by the Pulitzer Prize-winning author of Olive Kitteridge and The Burgess Boys. NAMED ONE OF THE BEST BOOKS OF THE YEAR BY The Washington Post - The New York Times Book Review - NPR - BookPage - LibraryReads - Minneapolis Star Tribune - St. Louis Post-Dispatch Lucy Barton is recovering slowly from what should have been a simple operation. Her mother, to whom she hasn't spoken for many years, comes to see her. Gentle gossip about people from Lucy's childhood in Amgash, Illinois, seems to reconnect them, but just below the surface lie the tension and longing that have informed every aspect of Lucy's life: her escape from her troubled family, her desire to become a writer, her marriage, her love for her two...

Irene Malmeling

2019-05-05

Så fin liten bok! Jag skulle vilja träffa Lucy Barton.

Kristina Carlsson

2019-01-20

Inte helt i min smak. Jag tror jag kommer att ha glömt vad den handlar om redan i morgon - men vem vet? Lättläst och med väldigt korta kapitel, eller kanske mer små berättelser om Lucys liv. Tyvärr väcker varken Lucy eller hennes berättelse om sitt liv mitt intresse, men jag blir lugn medan jag läser, boken är vackert skriven och stämmer bitvis till eftertanke. Jag är bara så trött på amerikanska böcker och varför fortsätter jag att läsa dessa böcke? Nu vill jag inte läsa någon mer bok på ett tag, som utspelar sig i New York!

Emma Fägerlind

2018-10-29

Den berörde mig, och dessutom stannade jag upp och funderade över vad jag just hade läst flera gånger, på ett väldigt bra sätt. Gillade också att den var så nätt.

Nina Gustafsson

2018-07-23

En naken skildring av Lucys förhållande till sin fattiga bakgrund och familj. I sjuksängen träffar hon sin mamma igen och bit för bit pusslas bilden av deras trasiga relation ihop.

Nina Gustafsson

2018-07-23

Henrik Johansson

2018-06-02

Avskalat och rakt på. Känns vemodig.

2017-08-14

"Allt liv gör mig förundrad." Sista meningen i romanen. Jag förstår mig inte på Lucy och gillar henne inte. På ett sätt är vår berättare oerhört distanserad till sin egen livsberättelse. Den visar också hur präglad hon är av sin uppväxtmiljö, inte bara mamman. En koncentrerad romanpärla som inte väcker läsaren känslor, men väl beundran.

Zack Simone

2017-07-26

Nära femman. Otroligt ödmjuk inför detta sätt att beskriva ett liv. Påminner lite om Stoner av John Williams.

Torbjörn Nilsson

2017-06-03

En kort roman med tegelstensinnehåll! Hjärtslitande, ömsint och mycket välskriven. Underbart inläst av Kimberly Farr!