My Grandmother Asked Me to Tell You She's Sorry

Backman, Fredrik

| 2015

A charming, warmhearted novel from the author of the New York Times bestseller A Man Called Ove Elsa is seven years old and different. Her grandmother is seventy-seven years old and crazy--as in standing-on-the-balcony-firing-paintball-guns-at-strangers crazy. She is also Elsa's best, and only, friend. At night Elsa takes refuge in her grandmother's stories, in the Land-of-Almost-Awake and the Kingdom of Miamas, where everybody is different and nobody needs to be normal. When Elsa's grandmother dies and leaves behind a series of letters apologizing to people she has wronged, Elsa's greatest adventure begins. Her grandmother's instructions lead her to an apartment building full of drunks, monsters, attack dogs, and old crones but also to the truth about fairy tales and kingdoms and a grandmother like no other. My Grandmother Asked Me to Tell You She's Sorry...

Jenny Kallin

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Sofie Bergqvist

2019-11-19

älskar. asrolig och sorglig på samma gång

Eva Pettersson

2019-07-18

Tänk att jag inte har läst någon bok av Fredrik Backman förrän nu! Jag tyckte om filmen ”En man som heter Ove”, men jag har alltid tänkt mig hans böcker som alldeles för farsartade för min smak. I stil med ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, som jag inte ens förmådde läsa klart. Men ack så fel man kan ha!

”Min mormor hälsar och säger förlåt” är en underbar bok, skriven ur sjuåriga Elsas perspektiv. Hennes mormor var en sådan mormor som man önskar att alla barn hade, som alltid står på Elsas sida, och som bygger en hel sagovärld där Elsa är hjälten, och där hon kan glömma att hon är mobbad i skolan, inte har några jämnåriga vänner och att föräldrarna har skilt sig och ett nytt halvsyskon är på väg som säkert kommer att få Elsa att hamna i skymundan. Så sorgen och ilskan är stor hos Elsa när mormor dör ifrån henne. Men mormor lämnar efter sig en samling brev som Elsa ska leverera till alla boende i huset, där mormor ber om förlåt för allt illa hon har gjort i sitt liv. Utdelningen av breven blir som ett enda stort äventyr för Elsa, där det visar sig att sagofigurerna har motsvarigheter i den verkliga världen, och att Elsa måste uppbåda alla sina superhjältekrafter för att sagan ska få ett lyckligt slut.

Jag skrattade och grät mig igenom boken om vartannat. Jag rekommenderar verkligen denna bok och jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Fredrik Backman framöver!

Helena R

2019-04-15

Varje gång jag börjar läsa en av Fredrik Backmans böcker tycker jag det är svårt att komma in i dem och funderar på om just denna bok ska bli den av hans böcker som jag tycker är ”meh”. Men sen händer något. Jag dras in i de världar han skapar, känner för människorna han befolkar sina världar med och i slutet av boken lägger jag den till handlingarna som ännu en trevlig läsupplevelse.

Min mormor hälsar och säger förlåt är inget undantag. Det var lite svårt att komma in i den, samt i början var mormor något av en karikatyr, i mitt tycke, men när verkliga världen och Miamas, samt de andra kungarikena i Landet Nästan-Vaken, förenas blir det underbar läsning. En efter en utvecklas personerna som bor i Elsa hus från endimensionella, sedda ur ett barns perspektiv, till sagofigurer och till sist till vanliga människor i sin egen komplexitet.

Boken får 4 stjärnor. Detta eftersom vissa delar kändes som en lång transportsträcka där inte mycket hände. Men i övrigt gav boken mig många angenäma lässtunder.

Julia Gedin

2019-02-04

Bianca Kallai

2018-12-04

Jannice Dybedahl

2018-11-20

En överraskande bok som växer ju längre man läser och som man önskar att den gick att fortsätta läsa när den är slut. Hade svårt för "sagornaberättandet" till en början men gillade det när jag väl kommit in i det sättet att skildra en berättelse/karaktärer.

Leon Jansson

2018-05-06

Therese

2018-02-11

Helt ok, men inte en av Backmans bästa. Fyndigt och glatt skriven på ett sätt som känns typiskt för författaren, men tyvärr griper historien inte tag i mig. Det är lite för sagobetonat för min smak och beskrivningen av den snart åttaåriga huvudpersonen känns inte helt trovärdig. Visserligen finns det säkerligen massor av åttaåriga besserwisserbarn även i verkligheten, men jag känner mig ändå inte helt övertygad här. Däremot uppskattade jag mycket att åter få bekanta mig med Britt-Marie som sedan skulle komma att få en hel bok skriven om sig (Britt-Marie var här). Själv läste jag boken om Britt-Marie före den här boken, men det gick lika bra. Jag tror man kan uppskatta kopplingen mellan böckerna oavsett vilken av dem man läser först.

karolina liljedahl

2018-01-17

Inte så bra som jag önskat, lite konstig

Marre

2017-12-28

Bra skrivet, men var lite flummig med alla sagor och berättelser.

Sara Bengtsson

2017-11-20

Christina Nilsson

2017-07-14

Britt-Marie var här är bättre tycker jag. Den här har för mycket sagor och flum för min smak.

My

2017-07-06

Kanske jag borde ge den en chans till, men språket tröttade ut mig efter några tiotals sidor.

Malin Nilsson

2016-08-30

njaaa 2,5 stjärna

Josefine Ejebjörk

2016-08-19

Klurig historia som man vill klura ut under vägen.

Lotta Andrén

2016-03-21

Lite seg i början. Massa konstiga namn på sagouttryck. Men boken tar sig och man börjar förstå vad sagorna innehåller och vilken information de förmedlar. Intressant hus lilla Elsa bor i. Intressanta grannar. I slutet får man reda på hur allt hänger ihop

Johan Nyman

2016-02-29

Inte lika bra som tidigare Backman-böcker, men tar sig rejält på slutet.

johanna knutsson

2016-02-25

Så himla fin historia. Massa känslor och galenskaper.

D

Daniel Magnusson

2016-02-24

Nja den var inte så bra ,stundvis rolig ,jag har .Läst Ove ,och Britt Marie ,dom var bättre

Stina R

2016-01-30

Underbar bok!!

Jenny Majgren

2015-08-15

Underbar bok! Bjuder på många härliga skratt! Anna Maria Käll's röst passar perfekt.

Alva Jönsson

2015-08-13

En annorlunda bok med en annorlunda tjej. En riktigt bra bok! Jag tycker inte alls att boken är seg för Elsa (huvudpersonen) har så många speciella tankar om allt. Först tyckte jag att den var lite konstig men sedan förstår man allt efterhand! Femma för mig!

Anders H

2015-07-29

Naiv, långrandig och oengagerande. Svårt att tro att det är samme författare som skrev "En man som heter Ove"

Johan Arvidsson

2015-07-11

Vacker historia med ett språk som både rycker med och förgyller. Sista halvan av boken havarerar dock, allt det charmiga börjar nästan se cyniskt ut och själva slutet är närmast uselt. Dock hänger mycket av elsas värld kvar. En trea.

Helena Wennergren

2015-07-05

Varm och underhållande. Snäppet bättre än "En man som heter Ove", men i samma stil.

Lotta Lettenström

2015-06-28

Den var seg halva boken men får tre stjärnor pga att slutet var så fint. Budskapet var fint. Jag blev rörd....

Martina Thorgren

2015-06-20

Ok. Småseg o lite krångligt sagoberättande, men blev något bättre. Sista fjärdedelen tog den sig något. Ingen sträckläsningsbok för mig.

Camilla Kallai

2015-05-25

Genom hela boken hade jag känslan att den där Mormor är en åldrad Pippi Långstrump.

Stundvis långdragen, stundvis klockren. Kan inte bestämma mig riktigt, den var både asbra å asdålig på en å samma gång.....

2015-05-02

Fantastiskt fin och rörande. Underbart barnperspektiv. Alla borde läsa den här för att fundera lite mer på hur vi som vuxna ser på barn. Kärleksfullt nåt enormt. Och frustrerande gällande mobbningen som tyvärr ofta är exakt så som det beskrivs i boken. Det enda som stör mig är hur mycket choklad och annat de trycker i den där hunden/worsen, samt att den inte verkar få vatten eller utrymme att röra sig på osv. Inte så rättvist liv för den.

Anneli Johansson

2015-04-04

En väldigt annorlunda bok där galenskap, tokigheter och allvar blandas med fantasi. Inte riktigt i min stil men visst har det den sina poäng!

Martin Ljungqvist

2015-03-16

En fantastiskt fin och rolig historia.

Terese Johansson

2015-02-26

Ganska bra bok. Jag gillade själva historien och jag gillade att det kom avslöjanden om vissa karaktärer. Det som drar ner betyget lite är att det känns som om historien är riktad mot barn. Visserligen är huvudpersonen ett barn men för en vuxen kändes lite väl barnsligt på vissa ställen och det kändes som att boken var onödigt lång med lite väl mycket svammel emellanåt.

Pia Wadman

2014-12-03

Jag ger upp nu, har läst en tredjedel men stör mig för mycket på sagorna och alla upprepningar. Men jag tycker om karaktärerna :)

Sandra Gustafsson

2014-11-26

En bok som berör. Kanske lite många karaktärer att hålla reda på men en bok om vänskap, sorg och kärlek.

Marléne S

2014-11-19

En alldeles underbar bok!
Sällan jag har berörts så mycket av en bok.Tårar har trillat och mungiporna nått upptill öronen :)
Och jag är ÖVERTYGAD om att stor del i den fängslande historien har uppläsaren Anna Maria Käll, som är helt FANTASTISK i denna roll. En bok som borde läsas/lyssnas på och diskuteras, i skolan.

2014-11-19

Jag älskade boken om Ove så när denna kom ut hängde jag på låset. Sedan hörde jag massor av åsikter om "sagoberättande" och andra negativa saker. Därför har stackars mormor blivit liggande på läsplattan, nästan helt bortglömd. Tills den nya boken om Britt-Marie släpptes och jag hörde att denna Britt-Marie även är med i Min mormor hälsar och säger förlåt. Då var det bara att ta tag i det där jobbiga och läsa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/11/min-mormor-halsar-och-sager-forlat-av.html

Harriet Axelsson

2014-09-22

Innehållsligt är den bra men gillar inte hans sätt att skriva. Det blir så omständligt

Backman är en verkligt skicklig författare.

Birgitta Jönsson

2014-08-16

Underbart fantasifullt och humoristiskt innehåll. Har lånat ut den till min 13-åriga systerdotter att läsa. Ska bli kul att höra vad hon tycker. Jag själv är 47 år och gillade den.

Emma

2014-08-09

En bok om att vara annorlunda, men "det är bara annorlunda människor som förändrar världen" och när annorlunda människor finner varandra blir det inte så annorlunda, utan de har en riktigt trevlig tillvaro. Samma slags fina grannsämja uppstår som i Oveboken... den sorten som inte finns så ofta i vårt moderna individualistiska samhälle längre men som många säkert hade mått gott av :) Fredrik Backmans förmåga är verkligen hur han lyckas beskriva udda karaktärer. Det är precis som att möta dem på riktigt. Alla har sina särskilda egenheter och sin egna styrka på olika sätt, "superkraft" som Elsa kallar det. Det är inte alls svårt att som vuxen leva sig in i den här sjuåringens värld. Sen har alla sin historia och man måste berätta sina historier annars kvävs man, som Elsa kommer fram till. "Man kan älska sin mormor i många år utan att egentligen veta något om henne." Och sen typsnitt, och väntkaffe och worsen... Allt är så skarpsinnigt komponerat. Jag skrattar och blir berörd om vartannat. Till och med bättre än Ove-boken tycker jag nog.

Eva Boktokig

2014-08-05

Humoristisk och har fina tankar

Sandra Katby

2014-08-02

Hjärtvärmande men samtidigt otrolig sorlig. Mycket bra.