Musselstranden

Hermanson, Marie

| 1998

Från ett smutsigt barnhem i Indien anländer Maja till sommarhuset i Bohuslän.Året är 1969, en tid full av framtidstro. Hennes adoptivfamilj är idealisk: föräldrarna är kulturkändisar, farfar professor, syskonen begåvade och självständiga. Men Maja är en gåta. Trots kärlek och uppmuntran förblir hon stum och otillgänglig.    När Maja är fyra år följer hon med sina tonårssyskon för att tälta ute i havsbandet. Under natten försvinner hon spårlöst. Sex veckor senare finner man henne vid Musselstranden, långt från den ö där hon försvann.    Ulrika, kamrat till Majas storasyster, följer händelserna på nära håll. Som vuxen grubblar hon fortfarande över Majas försvinnande. Hon beger sig på nytt till Musselstranden och gör ett märkligt fynd.    Som en mörk skugga i bakgrunden finns en annan ung kvinna, Kristina, som skapar sina egna bilder, sin verklighet, av vad hon finner vid havet. Kanske har hon...

Kajsa Lilludd

2023-06-11

Somrig, mysig, obehaglig och vacker.

Anna Kreissl

2021-08-07

Fantastisk 🤩 . Älskade den från första stycket. Sträckläste den.

Lars B.

2020-09-11

Homerun. Bull's eye. Så ska en roman skrivas.

Lars B.

2020-09-11

Homerun. Bull's eye. Så ska en roman skrivas.

Mikaela86

2020-07-03

Det är svårt och sätta fingret på exakt vad det är. Men jag älskade verkligen denna boken! Den väcker saker i mig från barndomen och den trollbinder i sitt berättande. Det som höjde upplevelsen ännu mer för mig var att jag läste den på semester på Västkusten. Och sedan att vi besökte Tångevik där platsen utspelar sig.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Suggestiv.

Per-Åke Andersson

2015-11-10

Marie Hermansson skriver underbart helt enkelt

Victoire Marcel

2015-10-14

Jag tycker bra om konceptet och stämningen - en speciell roman.

Emelie G

2015-04-12

Mystiskt och underhållande.

Sussie S

2015-01-04

Först gillade jag inte alls boken och tänkte sluta läsa. Sedan växte berättelsen sakta fram och vävdes ihop... Jag insåg att så många av tankarna i boken var tankar som jag själv haft, om sommarhus och levernet där som inte längre finns tex. En riktigt vacker historia som jag kommer att bära med mig länge.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Underbar!

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Den första bok jag läste av författaren var Hembiträdet, den gick som följetong i Dagens Nyheter (tror jag att det var) och jag läste lite då och då när jag fick tid över. Till slut blev jag så fängslad av berättelsen att jag köpte boken och läste från början till slut. Sedan var jag fast för Marie Hermansons sätt att skriva.

Musselstranden gör mig inte besviken, den fångar direkt och väver ihop förfluten tid med nutid till en väv som knyts ihop i de absolut sista raderna. Ett fängslande sätt att skriva på.

Boken börjar med Ulrika som tillsammans med sina två små pojkar återvänder till barndomens strand, där hon tillbringade en dramatisk sommar tillsammans med sin väninna och hennes familj. När hon visar pojkarna musselstranden gör de en hemsk upptäckt. Kan det ha något samband med vad som hände i Ulrikas barndom?

Från det ögonblicket går författaren tillbaka i historien och berättar om Ulrikas barndom och vad som hände den där sommaren då allt förändrades.

Ja, det är verkligen en spännande berättelse, som höll mig fången hela tiden. Rekommenderar dig varmt att läsa boken.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Lars Willfors

2014-05-18

"Trollbindande", "stark", "gripande" och "suggestiv" beskrivs Musselstranden som på omslaget. Under större delen av romanen är den en stilistiskt fulländad bladvändare som behandlar bergtagenmotivet på flera nivåer. Berättelsen som utvecklar sig är skräckhistoria av naturromantiskt snitt, uppväxtskildring och relationsdrama i ett. Jag hade dock föredragit en lika mångtydig och inspirerande avslutning som början, i stället för den lite jolmiga 'kiss off' det blir nu. Detta drar ned betyget från 5/5. Jämför gärna Musselstranden med Ajvide Lindqvists Människohamn (där den försvunna flickan också heter Maja...); Hermansson framstår som en så mycket starkare författare och Musselstranden som en så mycket mer sammanhållen och fulländad roman. (För att inte tala om den valhänta amatören Rosesund, som försöker göra något liknande i den usla Förvriden.)

Katarina Johansson

2014-03-11

Okey som tidsfördriv, men ingen bok som stannar kvar.

Kerstin Jönhagen

2013-08-25

Språket är bra, berättelsen är ganska bra, särskilt beskrivningen av sommarmiljöer. Den var spännande men jag tycker inte att intrigen håller.

Christina Johansson

2013-07-23

Bra bok av Hermansson

Maria Brusewitz

2012-12-05

Ok, när man läser den, men snart glömd.

Erik Eriksson

2012-10-18

I mitt tycke den bästa boken Marie H skrivit. En läsupplevelse utöver det vanliga!

Liselotte Wijkmark

2012-06-17

Vi ska diskutera språk i läsecirkeln. Musselstranden är en mångbottnad bok som tar upp våra egna speglingar pågott och ont när vi konfronteras med olika människor.

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

Det finns ett fåtal böcker till vilka jag återvänder med jämna mellanrum. Böcker i vilka jag hittar nåt nytt varje gång jag läser dem. Till de böckerna hör Marie Hermanssons ”Musselstranden”. En suggestiv berättelse med ett underbart språk som rinner lätt som vatten över boksidorna. Miljö- och personbeskrivningar målar detaljerade bilder samtidigt som Hermansson lämnar precis lagom till läsaren att själv fundera över. Boken är 260 sidor tjock och inte en bokstav känns onödig trots att jag läst dom allihop förut.

Ulrika, bokens huvudperson, tar med sina två söner till sin barndoms paradis. En plats hon själv inte besökt sedan hon var tonåring. Allt är förändrat, ändå sig likt och minnena fyller henne tillsammans med insikter. I en otillgänglig klippskreva på musselstranden gör pojkarna ett makabert fynd och Hermansson ger liv åt en osannolik berättelse som utspelar sig några sommarveckor i början på sjuttiotalet med utflykter såväl framåt som bakåt i tiden.

Inga levnadsvisdomar eller djupa filosofiska resonemang. Bara en underbar berättelse som trollbinder från första till sista sidan.
Läs den.

Anna Idrestam

2011-09-23

Längesedan jag läste denna men den har stannat kvar hos mig. Lite mystisk.

Victoria Antonsson

2011-09-05

Lyssnade på boken och som ljudbok var den perfekt, ej för komplicerad, ej för djup, intressant och spännande, välskriven och målande och fantastisk uppläsare!

Cherstin Juhlin

2011-08-10

Underbar och spännande berättelse. Ingen kriminalare eller deckare -men det gick inte att lägga den ifrån sig ändå!

Jessica Nilsson

2011-06-25

Helt fantastisk bok. Underbart språk.

Ulrika Widerholm

2011-02-18

Otroligt bra bok,en bok man inte glömmer. En bok man kan läsa två gånger.

Eva Svensson

2011-02-15

Läst den som lkjudbok men länge sen. Trevlig och intressant historia.

2011-02-09

Tyckte väldigt mycket om denna bok.

Anna-Karin L

2011-01-18

Vill läsa den igen!

2010-10-08

En roman att leva sig in i. Specielt uppväxtskildringen var fin.

Jenny Li

2010-08-17

Jag tyckte om den här boken, men inte så våldsamt som "alla andra" verkade göra, när det blev en sådan hysteri kring den här boken. Personligen tycker jag bättre om Hermanson i novellform - men det är jag det.

Ulla Edlén

2010-08-07

Njutbar

Linda Fransson

2010-07-18

Älskade boken från början till slut.

Malin Jansson

2010-06-22

Läst den flera gånger!

Anna Sandstedt

2010-03-08

Kände igen mig mycket i denna bok. Jag har också tillbringat mina ungdoms sommrar i ett sommarhus, inte på någon sjärgårdsö dock. Jag kände igen det underbara sommarlandskapet, de ändlösa lekarna med min kompis som bodde i huset bredvid. Sommrarna var de jag längtade till efter de långa vintrarna i stan. Jag trivdes inte i skolan och föredrog att vara för mig själv. Jag ville utforska saker på egen hand, ungefär som Kristina i boken.
På sommaren förändrades allt, där var det alltid grönt, förföriskt, oändliga sommar ängar, fågelkvitter och vackra varma sommarkvällar.

Denna bok var läsvärd redan från första sidan, det är sällan böcker är det. Jag läste ut den på fyra dagar men jag kommer aldrig att glömma den.

Annicka Olsson

2010-02-27

En underbar bok

skön bok!

Tråkig! Hade hört så mycket gott om boken så jag undrade hela tiden när de som var så bra skulle börja....

Helena Eriksson

2009-11-14

Mystisk underbar berättelse. Men de sista 30 sidorna kändes märkligt nog överflödiga.

Maria Sohlman

2009-10-12

Jag älskar Hermanssons stil, den drömskt skruvade verkligheten.

otroligt gripande såsom alla marie hermanssons böcker. och varje gång får man ta sig en funderare efteråt. Fantastiska människoöden.