Musse & Helium. Äventyret i Lindrizia

Brinck, Camilla

| 2021

Det är bara våra små vänner Musse och Helium som kan rädda Djurriket och dess invånare från de onda Duvjägarna. Allt hänger på att de hittar Guldosten. På den spännande färden möter mössen både goda och onda varelser. Vem de kan lita på är inte lätt att veta.När vi lämnade Musse och Helium senast, var de på väg att ta sina första steg in i det snötäckta landet Lindrizia, som är prinsessan Frahs kungarike. Kvar stod deras vän Molo och vinkade adjö. Nu är Musse och Helium tvungna att klara sig på egen hand.Det har visat sig att en mycket otäck figur, snömonstret Galaha, känner till att mössen befinner sig i Lindrizia. Han har redan börjat leta efter dem. Om han får tag på dem, tar deras resa garanterat slut. Frågan är: Kommer Musse och Helium hinna fram till prinsessan Frahs isslott innan det är för sent? Kommer de lyckas hålla sig undan den elaka Galaha? Följ med på äventyret,...

2021-11-22

Den här boken är så spännande och bra den hä rekommenderar jag verkligen för alla åldrar från 3 år!!!

2021-11-22

En spännande fortsättning om Musse & Helium i en isvärld.

När och var utspelar sig handlingen: ute, natur

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta): Äventyr

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: där bor också det hemska snömonstret Galaha. Om han får tag på Musse och Helium är deras äventyr över! Mössen möter inte bara otäcka faror på sin väg, utan får också se och uppleva fantastiska saker. Till exempel osynliga servitörer, en giraff med tre huvuden och flygande hundar! Kommer Musse och Helium att finna spåren som leder till deras föräldrar och Guldosten? Även om allt inte går som planerat, är en sak säker: Musse och Helium är mycket modiga. De gör verkligen sitt bästa för att rädda Djurriket och alla dess invånare från de onda Duvjägarna.

Så bra bok. Bilderna WOW

Therese Lindell

2021-10-05

Extremt bra bok med humor och spänning, om man har läst de första två delarna "Mysteriet med hålet i väggen" och "Jakten på guldosten" så måste man läsa denna. Den innehåller spännning, humor, och fantastisk fantasy. Det gör inget om man gillar djur eller inte, den här boken är ett måste att läsa. Det är säkert den bästa boken i denna bok serien. Musse är väldigt rolig och modig men är inte den smartaste, Helium är mer försiktig men också smartare. Katten Sigge är också med! Han är extremt modig, stark och smart, nästan som en blanding mellan Musse och Helium.

Jätte spännande och bra bok.

4A, IES Östersund

2021-09-22

Tråkig bok men tur den inte var för lång.

bra bok! tycker även du ska läsa dom andra delarna om du gillade den

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Bra bok. Gillar verkligen Musse&Helium/Lykke 10 år

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Jag tycker att boken var rolig och bra. Jag tyckte den var bra för att helium var sjuk men blev frisk. Jag gillade delen där de åkte i väg men flygande hundar!/ Lykke 10 år

Gullis lästips

2020-02-24

Äventyret fortsätter för de två små mössen Musse och Helium i deras sökandet efter sina föräldrar och Guldosten. Sen tidigare har vi kunnat läsa om Musse och Helium i boken ”Mysteriet med hålet i väggen” och ”Jakten på Guldosten”.

I den tredje boken ”Äventyret i Lindrizia” fortsätter nu äventyret in de magiska och snötäckta kungariket Lindrizia som ligger mellan djurrikets två landsändar. Här får mössen Musse och Helium fly från snömannen Galaha och får oväntad hjälp av katten Sigge. De besöker den ståtliga och kloka prinsessan Frah magiska slott där de lär känna de söta Norpisarna (som påminner mig om gosedjuren Popples). Väl på slottet får de vara med om en storslagen fest, där de möter en hel del udda karaktärer och så får de resa med flygande labradorer (flygradorer).

Därefter fortsätter äventyren i den kommande boken ”I Duvjägarnas klor.”

Musse och Helium - Äventyret i Lindrizia är hitintills det mest spännande äventyret som vissa stunder är på gränsen skrämmande (beroende på åldern) samtidigt som den är otroligt underhållande och många gånger väldigt roligt tillsammans med de helt otroligt fängslade illustrationer.

Musse och Helium bokserie är en otroligt fantasifull sagovärld fylld av fascinerande karaktärer, magiskt spännande äventyr i lagom långa kapitel tillsammans med otroligt färgsprakande miljöer med wow känsla som gör att böckerna passade som högläsningsböcker för lågstadiebarn och hela familjen.

Musse & Helium är inte bara en fantasifull berättelsen som handlar om spännande äventyr, böckerna tar även upp vänskap, godhet, samarbete, hjälpsamhet, intuition, empati, nyfikenhet, rätt och fel, mod och självkänsla m.m. Det gör att historien om de små mössen öppnar upp för diskussion och passar utmärkt att ha som grund och utgångspunkt i värdegrundsarbete.

Till boken ingår även en handledning, bildspel och målarbilder.

Underbar, spännande & rolig!

Äntligen är tredje boken här och den slukades i ett naffs. Vilken fantasi Camilla har!

Både nioåringen och sjuåringen tycker att det är en ljuvlig bok med fantastiska illustrationer och en fin saga. Det är roligt att följa de två mössen och man både skrattar och ler lite fånigt för sig själv samtidigt som det är spännande.

Musse är rätt kul och det är svårt att inte le åt hans fåfänga.

Samtidigt som boken tar upp enklare ämnen så tar den även upp en del svårare. En sak reagerade barnen på och det var att Musse gick fram till hålet i isen när Helium ramlat i. Det får man inte sa de i kör då man måste ha något mellan sig.

Vi njuter verkligen när vi läser Musse och Helium bokserien. Det är en riktig smällkaramell både sago och illustrationsmässigt.

En fantastisk läsupplevelse att ge bort. Rekommenderas starkt.

Nu är tredje boken om Musse & Helium här. För er som inte tidigare läst dessa böcker så får vi följa de små mössen Musse och Helium. De har fått växa upp i människornas värld hos Camilla - författaren. Men plötsligt en dag öppnar sig ett hål i väggen till det magiska djurriket. Det visar sig att Musse & Helium faktiskt är prins och prinsessa i Djurriket men deras föräldrar är försvunna tillsammans med den magiska guldosten.
I denna tredje del så fortsätter mössen sin färd för att söka efter sina föräldrar.
Nu har de kommit till Lindrizia - ett magiskt vinterland som ligger mellan djurrikets två landsändar. I denna del flyr mössen från snömannen Galaha, besöker den kloka prinsessan Frah av Lindrizia och reser med flygande labradorer (flygradorer). Storyn är helt enkelt ett vinnande koncept för små och stora fantasiälskare.

Jag har högläst boken för min I (6 år) som ÄLSKAR böckerna om Musse och Helium. Under högläsningen har vi pratat, skrattat och dottern har varit trollbunden. Illustrationerna är precis som tidigare helt fantastiska och fångar alla barn jag träffar. T.om kusinen som är nybliven treåring vill försöka lyssna på boken pågrund av de fantastiska bilderna men hon behöver bli något större för att hänga med i boken i helhet. Men viljan finns där.

Som en trevlig överraskning fick vi också upptäcka att på baksidan går det att läsa ett citat från vår recension av andra boken: ”Man får möta magiska sagovärldar och stöter på fantasifulla varelser som skapar en WOW-känsla hos barnen.”
Detta citat stämmer faktiskt lika bra för ”Äventyret i Lindrizia” för Musse och Heliums färd fortsätter i samma stämning som tidigare. Det blir spännande och liiiite läskigt, men det som snuddar på läskigt är fortfarande skrivet på ett tryggt sätt. Min I (6 år) hatar obehagliga böcker men älskar Musse & Helium böckerna. Det är spännande utan skrämma upp.

Överlag så innehåller boken också kloka överväganden och detaljer. Dock stör jag mig på några enstaka saker. T.ex så lever vi i ett Sverige där integritetsarbete hos barn prioriteras och skrivs in i läroplaner. Då tycker jag det är lite udda när katten Sigge inte vill bli upplyft men ändå blir pressad till att säga ja/ställa upp för att Helium varit sjuk. Men trots att Sigge inte ger ett ordentligt samtycke lyfts han ändå upp. Detta är dock enstaka detaljer i hela boken som förövrigt är toppen, så jag tänker att det kanske helt enkelt är en bra detalj att lyfta och samtala kring med barnen med läser boken högt för. Tänker att det kan bli bra funderingar eftersom den som gör ”fel” ändå är en fantastisk huvudkaraktär. För så är det i verkligheten med - alla gör fel ibland! Sen kan också några av de mest intressanta diskussionerna om böcker komma från stycken som inte skriver barnen på näsan. Så jag väljer nog ändå att se dessa fåtal stycken i boken som resurser att ta tillvara på för att skapa samtal.

Riktigt fin bok och en serie ni inte vill missa!