Musse & Helium. Jakten på Guldosten

Brinck, Camilla

Det är bara de två små mössen Musse och Helium som kan rädda Djurriket och dess invånare från de onda Duvjägarna. Allt hänger på att de hittar Guldosten. I den spännande jakten möter mössen både goda och onda varelser. Vem de kan lita på är inte lätt att veta. Det visar sig att deras vänner Ta-Ta och Tant Gamelina inte har berättat hela sanningen om Djurriket. Hemligheterna och överraskningarna är fler än de kan räkna! Det händer mystiska saker som inte går att förklara osynliga broar dyker upp, varelser går upp i rök och stubbar verkar kunna prata. Det blir ingen lugn start på äventyret för våra små vänner. Men viktigast av allt ... nu är dom på väg. Låt äventyret börja på riktigt! Musse & Helium 2: Jakten på Guldosten är andra delen i den spännande serien om mössen Musse och Helium.

Underbar, rolig & fint illustrerad!

Jag och lillebror älskar Musse och Helium. Vi läste den första innan jul och nu har vi läst tvåan om guldosten. Det är ett spännande och roligt äventyr. Vi hade den som högläsningsbok och vi ville bara att mamma skulle fortsätta läsa. Jag tjuvläste därför ibland för att jag ville veta vad som skulle hända. Vi tycker om bilderna i boken och vi gillar att det skulle kunna finnas en annan värld än den vi lever i. Tänk om det faktiskt är så.

Jag tycker du ska gå och köpa boken. Man behöver inte läsa första innan denna men den är så bra att jag tycker att du ska läsa den också.

Nu väntar jag på att tredje boken ska komma!!!

Jag och mina barn läste första boken strax innan jul och nu kom äntligen tvåan. Som barnen väntat. Både de blivande nioåringen och blivande sjuåringen älskar Musse och Helium. Det är en fin äventyrsberättelse som är både spännande och rolig. Hos oss blev det dock en del tjuvläsande av storebror.

En kollega till mig skulle köpa presenter till tvillingar och jag rekommenderade då ettan och tvåan vilket blev succé. Det är roligt att det går att lyssna digitalt också (det kom innan de fysiska böckerna).

En mysig och rolig läsupplevelse och nu väntar vi med spänning på nästa bok!

Nu har del två kommit i den fantastiska fantasy-serien ”Musse & Helium” som riktar sig till den yngre publiken.
I serien får vi följa två små möss som fått växa upp i vår värld (i författarens hem till och med!). Men nu är de tillbaka i det magiska Djurriket där de behöver ge sig ut på ett äventyr för att leta upp sina föräldrar och den magiska guldosten.

Vi har tidigare recenserat första boken men vi valde att läsa om den nu så mellandottern också fick välkomnas in i världen med Musse & Helium.
Jag trodde att sonen som fyller nio år skulle vara lite för stor nu men när jag högläste böckerna högt i bilen så uppskattade alla läsningen.
I (5,5 år) utropade glatt efteråt ”De var jättebra! Kan vi läsa dem en gång till?”. Fint betyg att direkt vilja läsa om bägge böckerna på totalt 350 sidor.

Både texten och de fantastiska illustrationerna i färg är magisk och medryckande. Tips att kolla igenom övriga bilder i blogginlägget för att få en känsla.
Vi får möta magiska sagovärldar och stöter på fantasifulla varelser som skapar en WOW-känsla hos barnen.

Böckerna är roliga på ett sätt som fungerar för alla åldrar och vår familj har suttit och skrattat tillsammans i bilen. Ibland på samma ställen och ibland på olika. Min I har älskat alla prutt-skämt!
När Musse äter främmande svampar så han ser hallucinationer fnissade hela familjen. Detta är en bok att samlas kring med glädje.

En detalj jag ogillade i del 2 ”Jakten på
Guldosten” är att det är lite för mycket prat kring att vara söt och andra detaljer om utseende. Att den magiska nyckelpigan Spåris är söt är något som diskuteras lite väl mycket, och när trollet/alfen Molo blir ledsen så ljuger Musse om att han också är söt. Jag kan tycka att det är lite onödigt att skriva fram sådan betydelse av att vara söt i en bok riktad till yngre barn. Författaren gör vissa försök att lyfta fram en annan sida kring det men jag hade hellre sett att man helt skippat den detaljen att Molo blir jätteledsen av att inte vara söt. Även på andra ställen i boken återfinns detta. T.ex när Musse behöver väcka Molo genom att kittla med ett hårstrå under hans näsa. Då rycker Musse ett hårstrå från Heliums mage och hänvisar till att han gjorde det då hårstråt var extra långt och hon inte kunde se ut så. I en tid då kroppsbehåring ofta skambeläggs så kändes det som en tråkig detalj. Vi hade hellre sett att Musse hänvisat till att t.ex det extra långa hårstråt ändå skulle kittlas när hon skulle sova. Läser jag om böckerna i jobbet kommer jag förmodligen ändra just där.

Men böckerna är också smockfulla av massor av klokheter och fantastisk bra text. Så är man som jag och blir lite provocerad av de detaljerna kan man faktiskt hoppa över just dem och läsa resten. För böckerna är fantastiska!
Att läsa ”Musse & Helium” är en upplevelse för barnen. Samtidigt som författaren väver in värdefull livskunskap i den magiska berättelsen.

Så vi rekommenderar varmt dessa böcker som är en toppenbra introduktion till kapitelböcker. Jag har hittills inte hört talas om något barn som inte gillat berättelsen om Musse & Helium.
Vill man läsa dessa böcker högt som lärare finns också bra lärarhandledningar att tillgå.