Musse & Helium. I duvjägarnas klor

Brinck, Camilla

| 2021

Tillsammans med katten Sigge är de små mössen Musse och Helium återigen på väg in i Djurriket för att fortsätta sitt livsviktiga uppdrag ? att hitta både Guldosten och sina föräldrar.Med hjälp av prinsessan Frahs flygande hundar svävar de fram över det snötäckta Lindrizia. Men de hinner knappt landa förrän de upptäcker att det kryllar av onda Duvjägare inne i Djurriket, redo att ta dem till fånga så snart de lämnar Lindrizia. Endast ren och äkta magi kommer kunna hjälpa dem förbi.Som ni redan vet så befinner de sig i en värld där vad som helst kan hända. Och i det här äventyret stöter de på kamouflerade sköldpaddor, sovdrakar och pratande båtar. Men det mest oväntade av allt är en vacker spion, som rapporterar allt den ser till de hämndlystna Duvjägarna. Kan Musse och Helium undkomma deras klor och rädda Djurriket och dess invånare en gång för alla?Det här är Morgan Allings...

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Jag tyckte om den för att den var spännande, rolig och lite sorglig.

2021-11-29

Den var väldigt lång men väldigt spännande!!!

Therese Lindell

2021-10-26

Extremt bra bok för personer som gillar spänning humor och fantasy, den passar bra för de flesta och har en helt unik story. Så även om du gillar möss eller inte så kommer du älska denna bok.

Det är en väldigt bra bok med en bra story. Jag tror att den passar väldigt bra som högläsnings bok. Den är hyfsat lättläst. Men jag hoppas verkligen att de hittar sina föräldrar! 9,5/10👍 PUSS OCH FIS!!!!

Måste läsa så spännnande

Dessa böcker är är bra. Men jag reckomenderar dem tyvärr inte för de som har lätt för läsning. Det finns mycket fina bilder och den är även bra att ha som högläsnings bok. Den får 8,5/10👍

4ab Fridlevstad

2021-10-01

Bokrecension
Bokens titel: DUVJÄGARNAS KLOR.
Författarens namn: CAMILLA BRINCK
Huvudpersonerna är: Musse och Helium
Boken handlar om: Musse och Helium dom är ute på ett livsfarligt uppdrag att hitta sina föreldrar och Guldosten. Sigge är en katt som också är med han är veldigt hjälpsam och han följer med dom från 3 till 5.
Så tycker jag om boken: Jag tycker om boken för att tycker den är spännande och rolig för att Musse är lite knep.

En jätte bra bok. Det finns flera delar av dem här böckerna.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Jätte jätte Bra bok. Har läst den typ 1000 gånger

Balltorpsskolan 4A

2021-09-17

Det handlar om att dom träffar en gubbe och han berättar om vart Musse och heliums föräldrar har gått.Men det finns en spionblomma där som ser allt som är där och spionblomman säger det till duvjägarna.Och Musse och Helium följer efter spåren av doms föräldrar.

Boken handlar om att Musse och Helium är på ett uppdrag de har fått magiskt pulver så att de kan bli osynliga så att duvjägarna kunden inte se dom med deras ledare fångatagit de med ledaren hade ett barn den var en blandning av en papegoja och en duva den ville inte vara elak så den bestämde sig att hjälpa de så alla de hjälptes åt att hitta guldosten.

Nu har vi löst fjärde boken i denna serie där vi får följa de små mössen Musse och Helium. De har fått växa upp i människornas värld hos Camilla - författaren. Men plötsligt en dag öppnar sig ett hål i väggen till det magiska djurriket. Det visar sig att Musse & Helium faktiskt är prins och prinsessa i Djurriket och att deras föräldrar är försvunna tillsammans med den magiska guldosten.

I denna fjärde del så fortsätter mössen sin färd för att söka efter sina föräldrar. Nu ska de lämna Lindrizia - ett magiskt vinterland som ligger mellan djurrikets två landsändar. De måste återigen in i djurriket där hotet från de fruktansvärda duvjägarna alltid är överhängande. Med hjälp av nya bekantskaper och magiska genvägar försöker de små mössan komma vidare på sitt äventyr utan att hamna i duvjägarnas klor.

Jag har högläst boken för min I (6,5 år) och till en början var hon avig att läsa då hon tyckte omslaget såg läskigt ut.
Men det gick över fort, det var länge sedan hon skrattade så mycket under en bok. Efter att vi läst klart boken deklarerade hon att nästa del redan står på hennes önskelista och att boken var JÄTTEBRA. Kan det bli bättre betyg ur ett barns perspektiv?

Precis som i tidigare böcker om Musse & Helium får vi även denna gång träffa på nya fantastiska och magiska varelser som facinerar det lyssnande barnet. Brinck vet verkligen hur hon får sin målgrupp att utbrista i hänförda ”Wooooow!” under läsningens gång.

Jag som vuxen kunde i början av boken bli lite irriterad av vissa detaljer i boken som kändes lite väl utseendefixerade. Men samtidigt tillhör det Musses karaktär så det får man kanske leva med? Jag som vuxen tyckte dock det gick för långt när Helium småskrattar och deklarerar att det ser ut som att Musse har svullnat upp när Musse har svårt att få av sig sin oxrumpejacka vilket Musse förfärat förnekar. Om nu Musse gått upp i vikt känns det lite tråkigt att Helium skrattar åt det och det känns också tråkigt att det framställs som något dåligt som Musse inte vill kännas vid. Detta är dock bara vid ett tillfälle i boken (sida 51) och är lätt att hoppa över utan att historian påverkas om man som jag reagerar.
Det finns MYCKET bra i boken förutom en härlig och fantasifull läsupplevelse. Exempelvis är det Musse som flera gånger får vara rädd och orolig, då stöttar de övriga upp omtänksamt och tar hand om varandra. Hela tiden med ett perspektiv om att det är okej att vara rädd. I boken finns också mycket fina funderingar kring vänskap och omtanke inskrivet.

En härlig och fantasifull läsupplevelse som kommer locka många barn in i läsandets värld!

Gustav 10 år:
Denna bok är som de andra böckerna spännande, lättläst och rolig. Mössen är gulliga med varandra och det händer lite tokiga saker i boken.
 Nu vill jag läsa nästa bok för jag vill veta hur det går.

Philip 7 år:

Jag älskar Musse och Helium. Böckerna är så fina och jag tog med min första bok ner till min klass. Vår lärare läste den högt och sen lånade eller köpte mina klasskamrater fortsättningen i serien. Bilderna är sååå fina. Det är spännande och väldigt roligt också.

AC (mamma):
Vi älskar Musse och Helium och läste snabbt ut bok nummer fyra. Nu väntar vi på nästa bok och funderar på hur det ska gå för mössen. Det har blivit många diskussioner runt frukostbordet och det var mycket spännande att de kunde bli osynliga. Det är fantastiskt med fantasin i boken. Blommor som är spioner och att ständigt behöva hålla koll på duvjägare och annat är lite stressande. En mycket charmig bok med humor och äventyr.

Illustrationerna i boken är ljuvliga och hela serien är som en smällkaramell. Perfekt presentbok att ge bort eller att ha framme i barnrummet.