Musse & Helium 5 : Den sista kampen

Brinck, Camilla

Musse och Helium må vara små, men de är modiga som få. Trots att de för tillfället är inlåsta i en mörk, fuktig källare i Duvjägarnästet, så vägrar de att ge upp. När mössen får reda på att Duvjägarna tänker skada katten Sigge ifall de vägrar hjälpa Duvjägarna att hitta Guldosten, måste mössen tänka och agera snabbt. Guldosten finns fortfarande gömd där ute någonstans. Frågan är: kommer det bli de onda eller de goda som finner den först? De står nu inför den största kampen någonsin i deras liv. Som tur är får de hjälp från oväntat håll och dessutom får de uppleva något väldigt speciellt, nämligen hur goda gärningar och fin energi kan komma tillbaka som en bumerang! Låt äventyret fortsätta ...

bra bok

bra bok

Järnåkraskolan 4a

2021-10-22

Bra bok! Kul att de hittade GULDOSTEN!!!
NIKE 10 år!!

En bra bok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gottsta skola 4

2021-10-13

Den är jätte jätte bra det händer mycket i den och den är jätte rolig också.

Så härlig

Gottsta skola 4

2021-10-12

Den är vätte vätte bra för att den är spännande och det händer mycket i den

ISGR 4B

2021-10-06

jag tycker att den boken var jättebra. det e den sista boken Den handlar om två möss som har blivit tillfångatagna av ett par Duvjägare.

Balltorpsskolan 4A

2021-09-30

Musse,Helium och Sigge är fast i en mörk duvjägargrotta. Dom är inlåsta i en fängelsehåla. Men dom vägrar ge upp. Då kommer en liten fågel som är Fjäderspets unge. Men den lilla fågeln är snäll.Hennes pappa är elak så han gillar inte henne. Den lilla fågeln heter Lille Fjun.Lille Fjun vill hjälpa Musse,Helium och Sigge.Lille Fjun vet att man ska göra en ramsa på en sten om man ska öppna gallergrinden.Men det tar lite tid att hitta rätt sten och den rätta stenen vart sliten.Till slut kommer dom ut. Dom sprang till stora salen.Och under Fjäderspets tron hittade dom guldosten. Musse och Heliums föräldrar gömde den där för att det var det sista stället som duvjägarna skulle leta på. Dom vinner kampen. Dom springer till stora ängen.Och doms vänner är där. Sen kom ett hål från Trolle Råtta som dom går igenom. Dom kommer hem och alla jublar och klappar med händerna för Musse,Helium och Sigge.Men då kommer dom på att Molo inte är där.Dom säger det till Tant Gamelina och hon säger att hon hade tänkt på det. Då kommer Molo fram.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Bra bok. Jag älskar den här boken!!!!!!/Lykke 10 år!

Philip 8 år:
Vi har läst Musse & Helium del 5, Den sista kampen. Den var bra, rolig och spännande. Musse och Helium är fångade av de onda duvjägarna i början av boken. Det går bättre sen. Det är roligt att Musse får backslick. Han vill inte ha det.
Många av deras vänner vi läst om i andra böcker finns med i denna bok. Det är roligt. Jag gillar Larvis. De har fest i boken också. Det verkar också roligt. Bilderna är så fina. Jag ville inte att boken skulle ta slut.

Gustav 10 år:
Jag tycker att boken är bra. Kanske inte den bästa i serien men den är bra. Jag tycker också att det är mysigt att de olika karaktärerna vi läst om i tidigare böcker är med i denna bok. Boken är lite spännande och bilderna är fina.

AC (mamma):
Vi har njutit när vi läst serien Musse & Helium. Man blir inte besviken på 5:e delen. Den är lika bra som de tidigare och boken är full med fina illustrationer. Att olika karaktärer som tidigare mötts kom tillbaka i boken uppskattades av oss alla tre och det var mysigt att höra vilka av karaktärerna som var favorit hos Gustav respektive Philip.

Serien är fantastisk och vi kan tänka oss att det finns många barn som bara längtar efter nästa bok när de läst första. Det är en magisk värld Camilla Brinck målat upp och vi är så glada över att få tagit del av den.

Philip 8 år:

Gustav 10 år:

AC (mamma):

Nu har vi läst femte boken i denna serie där vi får följa de små mössen Musse och Helium. De har fått växa upp i människornas värld hos Camilla - författaren. Men plötsligt en dag öppnar sig ett hål i väggen till det magiska djurriket. Det visar sig att Musse & Helium faktiskt är prins och prinsessa i Djurriket och att deras föräldrar är försvunna tillsammans med den magiska guldosten.

I denna femte del så är mössen tillfångatagna av de onda duvjägarna i deras näste. Deras ledare planerar att använda en av deras vänners liv som utpressningsmedel för att tvinga mössen att hitta guldosten åt duvjägarna istället.
Med hjälp av nya och gamla bekantskaper kämpar de små mössen för undslippa duvjägarnas klor.

Jag har högläst boken för min I (7 år) som har älskat boken. Hon har varit totalt uppslukad och lyssnat fokuserat. En hel del skratt har berättelsen också bjudit på.
Direkt när vi läst ut boken deklarerade hon att hon längtade väldigt mycket till nästa bok.

En rolig detalj är att i denna bok får vi återigen träffa på en mängd av de fantastiska och magiska varelser som vi fått bekanta oss med i de tidigare böckerna. Varelser som fascinerar de barn som lyssnar till berättelsen. Brinck vet verkligen hur hon får sin målgrupp att utbrista i hänförda ”Wooooow!” under läsningens gång.

Vi tyckte dock att illustrationerna i denna bok många gånger blev lite för mörka.
Även om det passar med mörkare illustrationer när handlingen utspelar sig i duvjägarnästet så blir de ändå för mörka enligt oss när man läser om kvällen i ett delvis nedsläckt rum. Även de delar i boken som inte utspelar sig i duvjägarnas område hade vi gärna sett varit lite ljusare, förutom några enstaka. Men den känslan tror jag beror mycket på kvällsläsningens belysning som sagt. Fina oavsett.

En härlig och fantasifull läsupplevelse som kommer locka många barn in i läsandets värld!