Musse & Helium 1 : Jakten på guldosten

Brink, Camilla

Musse och Helium är två små möss som bor hemma hos Camilla. Hur de kom dit är det ingen som vet, men konstigt nog kan mössen prata och Camilla förstår dem. En dag hittar mössen ett hål i väggen som leder till en annan värld – Djurriket. Det visar sig att Musse och Helium är prins och prinsessa i Djurriket, men har skickats därifrån eftersom onda Duvjägare vill ta dem till fånga för att på så sätt komma över rikets största skatt, Guldosten. Musse och Heliums föräldrar, kungen och drottningen, är mystiskt försvunna, men det finns andra varelser som skyddar och hjälper dem. Varulven Ta-Ta, Tant Gamelina och grislejonet Charlie är bara några av alla mössens fantastiska vänner i Djurriket. Nu måste Musse och Helium finna Guldosten innan Duvjägarna fångar dem ... Camilla Brinck har skapat en helt unik och myllrande fantasivärld fylld av humor, spänning och färgsprakande miljöer. Boken för...

Boken Musse och Helium är fantastisk! Den är spännande och både sagan och bilderna är magiska. Vi ville inte att mamma skulle sluta läsa och jag har suttit och tjuvläst lite när hon inte sett eller låtsas att hon inte sett. Den handlar om de två mus-syskonen Musse och Helium som blivit uppskickade utan sin vetskap till människovärlden för att de ska vara säkra där. En dag så öppnar sig hål i väggen till en magisk värld där Musse och Helium får nya vänner.

Vi har läst boken 4 gånger rakt igenom och är på vår 5:e runda nu. Vi har så mysiga stunder när vi läser tillsammans, Musse & helium rockar!!

Det här är mina barns favoritbok, även vi föräldrar älskar den. Barnen är 7 och 9 år och har sedan dom fick boken varit helt absorberade av Musse & Heliums magiska värld. På dagarna härmar vi roliga citat ur boken och skrattar. Rekommenderas varmt.

Fantastisk, rolig & vackert illustrerad!

Gullis lästips

2018-08-06

Detta är ett magiskt äventyr i djurriket...

I denna unika bok får vi ta del av mössen Musse och Heliums äventyr. Här får vi följa med i en fantastiskt underhållande berättelse som är både rolig och underhållande och fylld med spännande äventyr. Här får vi följa de två mössen som tacklar stora och små bekymmer i de magiska djurriket och samtidigt roas av mössens tokiga upptåg.
Tillsammans med det otroligt vackra och sagolika illustrationerna med färgsprakande miljöer som täcker bokens alla sidor är de en passade bok för högläsning.

@barnbokstips

2018-07-14

Vi har läst Musse & Helium Mysteriet med hålet i väggen av Camilla Brinck och med illustrationer av Jan Jäger. Musse och Helium är två möss som på ett mystiskt sätt hamnar hemma hos Camilla i människovärlden. De har inga minnen från innan de hamnade där. Mössen lär känna Camilla och har det bra hemma hos henne men så en dag upptäcker de ett mystiskt hål i väggen och dras in i det och ner i en annan värld- Djurriket. Där möter de varulven Ta-Ta och andra djur. De får bitvis höra sin historia om hur de föddes i Djurriket, men hur deras föräldrar skickade iväg dem när det började bli farligt. Nu har de fått komma tillbaka för bara Musse och Helium kan rädda Djurriket från Duvjägarna. De måste hitta guldosten. Boken slutar mitt i ett spännande äventyr. Ytterligare tre böcker kommer. För den som inte kan vänta kan man lyssna till fortsättningen som ljudbok för Musse & Helium kom först som ljudbok. Den blev populär och blev nominerad till bästa ljudbok för barn 2017. Vi ska lyssna på fortsättningen som ljudbok. Jag tror det kan bli kul att få höra hur alla karaktärer får liv. Båda barnen tyckte om boken, att den var spännande och de ville ofta höra mer när vi skulle sluta. Ett bra betyg! Illustrationerna är häftiga och lite ja magiska och barnen tittade länge på dem. Musse och Helium har även en egen hemsida: www.musseochhelium.se
Ljudsagan är skriven av Camilla Brinck och när den skulle bli till bok så tog hon hjälp av Maria Isacsson eftersom en ljudsaga och skriven bok skiljer sig åt. De fick till ett bra, fantasifullt och spännande resultat!

2018-06-13

Mössen Musse och Helium bor hemma hos Camilla. En dag upptäcker de små mössen ett hål i väggen som de sugs ner i. De landar i en värld helt olik vår som kallas för Djurriket. Väl där börjar ett riktigt äventyr.
🐴
Musse & Helium producerades först som en ljudsaga och blev så populär att den även släpps som fysisk bok. Det är en riktigt härlig äventyrssaga som kan konsten att fängsla både gammal som ung. Sonen på 7 år lyssnar oerhört koncentrerat och vill bara höra mer. Ett bra tecken, då sonen oftast tröttnar fort om det är längre böcker. Men här är det händelserikt och spännande hela tiden! Illustrationerna i boken är sagolika, fantastiskt färgglada och fina. Det magiska äventyret har bara börjat i denna bok och vi ser fram emot att fortsätta följa Musse och Helium i kommande böcker. Hur ska det går för dem? Vi hoppas väntan inte blir alltför lång! Boken riktas mot 6-9 år, den passar sonen oerhört bra, men tror den går hem även hos lite äldre barn än målgruppen.

Barnboksfamiljen .

2018-05-11

Denna bok handlar om de två talande mössen Helium och Musse - som egentligen är tronarvingar till det magiska djurriket. Men pågrund av "Duvjägarna"s hot var deras föräldrar tvungna att skicka iväg de små babymössen till vår människovärld där de fick växa upp under trygga förhållanden med människan Camilla.
I samband med ivägskickade så suddades även minnet av djurriket ut från deras sinnen. Ovetandes lever de lyckliga i sitt trygga sammanhang tills det plötsligt en dag dyker upp en mystiskt hål i väggen. När de undersöker de så dras de in och kommer till djurriket där de stöter på både vänner men även djurjägarna.
A tyckte denna boken var VÄLDIGT rolig och gapskrattade ett antal gånger. Denna boken är första av fyra stycken och man blir väldigt sugen på att läsa/lyssna vidare direkt.
Bokens känns väldigt välskriven och är lätt att högläsa med ett fint flyt, de fantastiska illustrationerna kompletterar sagan fint.
För lättskrämda lyssnare tycker jag denna boken fungerade med. Den är spännande men samtidigt rätt snäll också - så borde inte skrämma barn i rekommenderat åldersspann.
Samtidigt så var den spännande och rolig att lyssna på. De två aspekterna brukar vara svåra att kombinera när man ska fånga A i en bok. Om böcker är "snälla" och inkluderande för alla barn - så är de ofta i A's mening tråkiga att lyssna på. Men Brink lyckas med detta - vilket får mig att tänka att denna boken borde vara rätt bra högläsningsbok i t.ex lågstadiet.
En annan bra sak är att Brink på ett smart sätt väver in en hel del allmänbildande kunskaper och ordförståelse på ett för barnen tydligt sätt.
Stundvis i början av boken kunde jag irritera mig på att Musse tog en sån dominerande roll trots att de är tvillingar och var orolig över att boken skulle vara dålig ur ett genusperspektiv. Men ju längre jag läste så tyckte jag att deras karaktärer blev mer nyanserade och spännande som också till viss del utmanade.
Boken är lite väl hoppig i mössens resor fram och tillbaka mellan världarna, men då det är en introbok i serien kan jag förstå varför och förmodligen så blir fortsättningen i serien mindre så. A störde sig dock inte på det och barnens upplevelse av berättelsen är ju den viktiga.
Vi gillar absolut denna bok!