Musse & Helium ? Jakten på Guldosten

Brinck, Camilla

| 2017

Jakten på Guldosten är ljudäventyret om de två små mössen Musse & Helium, som en dag hittar ett magiskt hål under soffan. Hålet visar sig leda ned till Djurriket - ett land långt bortom fantasins gränser och helt olikt Människovärlden där mössen bor. Men Djurriket är i stor fara då Onda andar och hemska Duvjägare är ute efter att finna Guldosten och ta makten över alla djur och varelser som lever där. Djurrikets framtid vilar i händerna på Musse & Helium som är de enda som kan finna Guldosten. I ett unikt ljudäventyr får vi följa de små mössens färd, träffa de varelser som hjälper dem på vägen, akta oss för träskstubbar, Duvjägare och Onda andar och roas av mössens tokiga upptåg. Välkomna till Jakten på Guldosten.

Mattias E

2022-04-17

Kanske förlorar boken på att jag jämför den med originalet, alltså ljudteatern som finns att lyssna på. Men jag tycker helt klart att böckerna om Musse & Helium har förlorat så mycket när de skulle kläs om till böcker istället för radioteater. Dialogerna som tidigare byggt upp allting kommer inte alls till sin rätt i bokform, och texten i övrigt är inte alls lika vass som dialogerna i originalet.

Mörtvik4A

2021-12-16

Jag tycker om bilderna och alla fantastiska saker som händer

Nora 4a mörtviksskolan

Balltorpsskolan 4A

2021-12-12

Väldigt bra bok

2021-11-11

Det var den bästa boken som jag har läst ❤️❤️❤️❤️❤️

Bra

Så härlig bok härliga bilder när man läser och spännande. Får det tag på guld osten????

En bra bok för jag gillar fantasi böcker.

Klass_11A

2021-10-04

Den här boken är jättebra och spännande! Jag rekommenderar att andra läser den!

Musse och Helium ska börja sitt livsviktiga uppdrag! Ta-Ta och tant Gamelina har gett dem två mössen vars en ryggsäck. I ryggsäcken finns allt de behöver för detta uppdrag. Dem bejer sig ut i den stora världen. Sedan träffar dem en alv. Är alven farlig!?

Jag tyckte boken var jätterolig för den var lite kuslig men också jättemycket fantasy.

Jag tycker barn i 9-11 årsåldern ska läsa denna bok, för att det är lagom mycket text.

/Ida

Jag tycker boken är bra och spännande.
För att det är lagom mycket text och färglagda bilder.
Jag skulle rekommendera boken för dom som gillar sagoland och magi.

2021-09-24

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Musse är en mus och hans syster Helium är också en mus. Och varje år händer något konstigt.

När och var utspelar sig handlingen:I ett hus och i magisk värld.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Humor,fantasy och äventyr.
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:Varje år kommer det fram en portal i en väg när dem går in i den kommer det till en magisk värld.

Det var en väldigt bra bok med mycket fantasi. Jag rekommenderar den. Mycket bilder super bra.

Råda skola åk 4

2021-09-21

Boken heter Jakten på guldosten. Förfataren heter Camila Brinck. Huvedkaraktärena är Musse och Helium. Det hanla om två möss som heter Musse och Helium. Jag tycker om boken för den passar alla. 🤩🤩🤩
Av Thea/10 år

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

BRA/LYKKE 10 ÅR!

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Superbra bok, och superspännande/NIKE 10år!

Angelica Wikberg

2021-02-05

Fantastiska bilder! Perfekt humor för en sexåring. Spännande utan att vara fokus på våld.

Gullis lästips

2019-09-10

Här får vi åter igen följa med i en fantastiskt underhållande berättelse som både är rolig och underhållande och fylld med spännande äventyr.
Här får vi följa de två mössen som äntligen får påbörja sin äventyrsresa där de får tackla stora och små bekymmer på sin vandring genom de magiska djurriket och samtidigt får vi roas av mössens tokiga upptåg.

Tillsammans med det makalöst vackra och sagolika illustrationerna med färgsprakande miljöer som täcker bokens alla sidor och med kapitel som är precis lagom långa är det en bok som passar väldigt bra för högläsning.

Lovisa Staberg

2019-05-31

På listan över böcker vi väntat och längtat efter ligger den här, del 2 av Musse och Helium högt. Musse och Helium är redo för att ge sig ut på sin jakt in i Djurriket, för att hitta Guldosten och sina föräldrar.

Boken är spännande på precis lagom nivå. Handlingen tar tid på sig och räcker länge med sina över 200 sidor. Jag uppskattar verkligen att den är så lång men samtidigt har bilder på vartannat uppslag. På så sätt blir det en riktig kapitelbok men som även 6-åringen orkar hålla fokus på.

Illustrationerna är fantastiska och många gånger under handlingen bläddrade vi tillbaka för att se hur en duvjägare såg ut, eller hur Svampylostina var. Underbart!

Rekommenderas varmt från 6-7 år och uppåt.

Underbar, rolig & fint illustrerad!

Jag och lillebror älskar Musse och Helium. Vi läste den första innan jul och nu har vi läst tvåan om guldosten. Det är ett spännande och roligt äventyr. Vi hade den som högläsningsbok och vi ville bara att mamma skulle fortsätta läsa. Jag tjuvläste därför ibland för att jag ville veta vad som skulle hända. Vi tycker om bilderna i boken och vi gillar att det skulle kunna finnas en annan värld än den vi lever i. Tänk om det faktiskt är så.

Jag tycker du ska gå och köpa boken. Man behöver inte läsa första innan denna men den är så bra att jag tycker att du ska läsa den också.

Nu väntar jag på att tredje boken ska komma!!!

ACS Bokhylla

2019-05-14

Jag och mina barn läste första boken strax innan jul och nu kom äntligen tvåan. Som barnen väntat. Både de blivande nioåringen och blivande sjuåringen älskar Musse och Helium. Det är en fin äventyrsberättelse som är både spännande och rolig. Hos oss blev det dock en del tjuvläsande av storebror.

En kollega till mig skulle köpa presenter till tvillingar och jag rekommenderade då ettan och tvåan vilket blev succé. Det är roligt att det går att lyssna digitalt också (det kom innan de fysiska böckerna).

En mysig och rolig läsupplevelse och nu väntar vi med spänning på nästa bok!

Nu har del två kommit i den fantastiska fantasy-serien ”Musse & Helium” som riktar sig till den yngre publiken.
I serien får vi följa två små möss som fått växa upp i vår värld (i författarens hem till och med!). Men nu är de tillbaka i det magiska Djurriket där de behöver ge sig ut på ett äventyr för att leta upp sina föräldrar och den magiska guldosten.

Vi har tidigare recenserat första boken men vi valde att läsa om den nu så mellandottern också fick välkomnas in i världen med Musse & Helium.
Jag trodde att sonen som fyller nio år skulle vara lite för stor nu men när jag högläste böckerna högt i bilen så uppskattade alla läsningen.
I (5,5 år) utropade glatt efteråt ”De var jättebra! Kan vi läsa dem en gång till?”. Fint betyg att direkt vilja läsa om bägge böckerna på totalt 350 sidor.

Både texten och de fantastiska illustrationerna i färg är magisk och medryckande. Tips att kolla igenom övriga bilder i blogginlägget för att få en känsla.
Vi får möta magiska sagovärldar och stöter på fantasifulla varelser som skapar en WOW-känsla hos barnen.

Böckerna är roliga på ett sätt som fungerar för alla åldrar och vår familj har suttit och skrattat tillsammans i bilen. Ibland på samma ställen och ibland på olika. Min I har älskat alla prutt-skämt!
När Musse äter främmande svampar så han ser hallucinationer fnissade hela familjen. Detta är en bok att samlas kring med glädje.

En detalj jag ogillade i del 2 ”Jakten på
Guldosten” är att det är lite för mycket prat kring att vara söt och andra detaljer om utseende. Att den magiska nyckelpigan Spåris är söt är något som diskuteras lite väl mycket, och när trollet/alfen Molo blir ledsen så ljuger Musse om att han också är söt. Jag kan tycka att det är lite onödigt att skriva fram sådan betydelse av att vara söt i en bok riktad till yngre barn. Författaren gör vissa försök att lyfta fram en annan sida kring det men jag hade hellre sett att man helt skippat den detaljen att Molo blir jätteledsen av att inte vara söt. Även på andra ställen i boken återfinns detta. T.ex när Musse behöver väcka Molo genom att kittla med ett hårstrå under hans näsa. Då rycker Musse ett hårstrå från Heliums mage och hänvisar till att han gjorde det då hårstråt var extra långt och hon inte kunde se ut så. I en tid då kroppsbehåring ofta skambeläggs så kändes det som en tråkig detalj. Vi hade hellre sett att Musse hänvisat till att t.ex det extra långa hårstråt ändå skulle kittlas när hon skulle sova. Läser jag om böckerna i jobbet kommer jag förmodligen ändra just där.

Men böckerna är också smockfulla av massor av klokheter och fantastisk bra text. Så är man som jag och blir lite provocerad av de detaljerna kan man faktiskt hoppa över just dem och läsa resten. För böckerna är fantastiska!
Att läsa ”Musse & Helium” är en upplevelse för barnen. Samtidigt som författaren väver in värdefull livskunskap i den magiska berättelsen.

Så vi rekommenderar varmt dessa böcker som är en toppenbra introduktion till kapitelböcker. Jag har hittills inte hört talas om något barn som inte gillat berättelsen om Musse & Helium.
Vill man läsa dessa böcker högt som lärare finns också bra lärarhandledningar att tillgå.