Museion

Olsson, Hans

Programmerarna John och Mikagi har fått i uppdrag att utveckla en AI för informationsinhämtning. De har utvecklat något som överträffar all befintlig teknologi och dess kunskapstörst verkar omättlig. De kallar den för Museion efter lärosätet i Alexandria. Men säkerhetschefen Telomaril har oväntade planer för deras arbete. IT-arkeologen Erik råkar på ett märkligt fynd som snart leder honom in i en härva med militära hemligheter. Det är farligt att snoka där man inte hör hemma och snart inser Erik att han befinner sig i en svårare situation än han kunnat förutse. Antikvariehandlaren Rut får en mystisk förfrågan angående en märklig bok. Nyfiken börjar hon söka efter boken, och mysteriet tätnar då hon försöker få kontakt med ett okänt förlag som kanske har boken i sin ägo. Deras öden är på väg att flätas samman på ett överraskande sätt.

När jag fick ett mejl om den här boken från författaren så kunde jag bara inte stå emot när jag läste vad den handlar om. Jag var fast redan vid programmerare, men sedan blev det ännu bättre med AI, IT-arkeolog och antikvariehandlare. Det lät som en helt fantastisk kombination för mig, tänk att få nörda ner sig i allt detta. Jag blev inte besviken. Läs mer på min blogg

Det här blev till en bok jag med svårighet lag ifrån mig, riktigt underhållande bladvändarhistoria, skickligt konstruerad och med ett lättläst språk. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/08/museion-av-hans-olsson.html