Museion

Olsson, Hans

Programmerarna John och Mikagi har fått i uppdrag att utveckla en AI för informationsinhämtning. De har utvecklat något som överträffar all befintlig teknologi och dess kunskapstörst verkar omättlig. De kallar den för Museion efter lärosätet i Alexandria. Men säkerhetschefen Telomaril har oväntade planer för deras arbete. IT-arkeologen Erik råkar på ett märkligt fynd som snart leder honom in i en härva med militära hemligheter. Det är farligt att snoka där man inte hör hemma och snart inser Erik att han befinner sig i en svårare situation än han kunnat förutse. Antikvariehandlaren Rut får en mystisk förfrågan angående en märklig bok. Nyfiken börjar hon söka efter boken, och mysteriet tätnar då hon försöker få kontakt med ett okänt förlag som kanske har boken i sin ägo. Deras öden är på väg att flätas samman på ett överraskande sätt.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Museion är Hans Olsson senaste bok, han har tidigare skrivit fantasytrilogin Elementstenarna, framtidspokerthriller King's Hope, samt ett antal noveller, dels i de egna novellsamlingarna Främling. Inkräktare och Vad Är Din Hemlighet?, men även medverkat i ett antal olika antologier.

Likt hans pokerthriller King's Hope så är det lite framtidstoner i denna, dock inte lika mycket, den ligger mycket mera närmare i tiden. Jag skulle inte dra till med att det är sci-fi för det är mera att vissa delar av teknologin i boken ligger bara ett steg framåt i utvecklingen medans den större delen är vad som finns nu.

Språket i boken är behagligt och lätt att ta till sig fast den rör sig med en del termer inom datateknik så hänger man lätt med. Det är spännande och jag tycker att det ligger en liten mystiskt stämning över vissa delar i boken, t.ex. förlag som Rut stöter på samt den förgrening inom militären som verkar dölja något. Sedan att man är misstänksam mot en AI går ju inte att komma undan, nog mest tack vare filmer som t.ex. 2001 och Terminator.

Boken berör många ämnen, t.ex. om hur tekniken rusar fram. Det tar även upp om hur sårbara vi kan vara genom all den teknologi om vi använder dagligen gör så att det blir lätt att spåra och kartlägga våra liv. Den berör frågan om vad som kan hända om man släpper lös en AI, kommer mänskligheten att kunna kontrollera den eller finns risken att den börjar kontrollera oss istället.

Författaren får bra liv i karaktärerna och jag fann snabbt en som jag personligen kunde återkoppla till. Jag kom att gilla Rut med sin kärlek till att äga böcker och få tag i dem som är näst intill omöjliga att få tag i. Hennes boksamlarmani är något som träffar en annan boksamlare som jag mitt i hjärtat. Jag förstår henne till fullo.

Jag fann att när jag hade läst boken så kändes det att berättelsen inte var riktig färdig, missförstå mig inte och tro att jag menar att den var slarvigt hanterad utan jag menar att det fanns mera att berätta. Jag ville veta mera om vad det är den svenska militären döljer i sina nedlagda anläggningar. Vad kommer att ske med AI? Vad för andra projekt kommer IT-arkologerna att finna bland bortglömda dataservrar? Samt en egen liten favorit om hur kommer det att gå för Rut och hennes antikvariat och kärlek till böcker? Vad var det för mystiska böcker hon fick tag i från det obskyra förlaget? Jag skulle gärna se någon slags fortsättning som avslöjar mera om dessa hemligheter, för det kändes att författaren bara skrapat på ytan.

Var inte orolig att boken slutar öppet, för det gör den inte. Allt knyts ihop bra, det är bara att den lämnar en mersmak och det är ju aldrig fel när en bok gör det. Rekommenderar denna till alla som gillar teknikdrivna thrillers med vikt på datorer och militära hemligheter.

2018-09-10

När jag fick ett mejl om den här boken från författaren så kunde jag bara inte stå emot när jag läste vad den handlar om. Jag var fast redan vid programmerare, men sedan blev det ännu bättre med AI, IT-arkeolog och antikvariehandlare. Det lät som en helt fantastisk kombination för mig, tänk att få nörda ner sig i allt detta. Jag blev inte besviken. Läs mer på min blogg

Åsa Carlsson

2018-08-26

Det här blev till en bok jag med svårighet lag ifrån mig, riktigt underhållande bladvändarhistoria, skickligt konstruerad och med ett lättläst språk. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/08/museion-av-hans-olsson.html