Murder bag

Parsons, Tony

Kriminalpolisen Max Wolfe är alla mördares mardröm en impulsiv, egensinnig och envis yrkesman. När två män brutalt mördas i Londons West End misstänker polisen att det är en seriemördare som härjar, och Wolfe sätts på fallet. Det första offret är en rik bankman som under många år bedragit sin hustru, medan det andra offret är en hemlös man. Till en början verkar mordoffren inte ha något gemensamt, men det visar sig att de båda männen tjugosju år tidigare gick på samma skola. Vad kan ha utlöst mördarens besinningslösa vrede, och varför är just de här männen utvalda? Mördarens metoder och offer diskuteras flitigt i sociala medier och det är ingen tvekan om att mördaren själv följer varje steg. När någon utger sig för att vara mördaren på internet tar spekulationerna verkligen fart, och Wolfe inser att både han själv och dottern Scout är i skottlinjen. Murder bag är första boken om kriminalinspektören...

Mikael Linder

2018-08-08

Välskriven deckare med bra miljöer och Parsons förflutna som musikjournalist lyser igenom på ett härligt sätt. Finns härligt subtila referenser lite varstans i boken. Storyn är bra men inget revolutionerande. En stark trea.

2017-07-12

Kriminalpolisen Max Wolfe är alla mördares mardröm- en impulsiv, egensinnig och envis yrkesman. Två män mördas brutalt i Londons West End, polisen misstänker en seriemördare och Wolfe sätts på fallet. Mordoffren har gemensamt att de gick på samma skola för tjugosju år sen.
Det är min första bok jag läser av författaren och Murder Bag är första delen i en ny serie om kriminalinspektör Max Wolfe. Boken är ganska otäck och detaljerad och jag tänkte när jag läste den, att det är tur att det inte är film, den filmen skulle jag inte tordas se. Den håller ett ganska högt tempo rakt igenom och det gör att det aldrig blir långsamt eller tråkigt. Jag gillar gestaltningen av Max Wolfe som balanserar att vara ensamstående pappa till en femårig dotter vars mamma inte är med i bilden länge, samtidigt som han jagar mördare och ser till att hundvalpen får motion. Det är kul att det är en man i den rollen som försöker få ihop vardagslivet, till skillnad från alla kvinnor som vi vanligtvis får se. Boken är väldigt spännande, så det går fort att läsa ut den. En mycket bra början på en serie! Ser fram emot att läsa nästa bok om Wolfe!

2017-06-05

Ja, varför inte en femma! Alla ingredienser finns där; bra språk, bra driv, bra intrig och mycket bra personkaraktärer. Jag läser ytterst gärna fler deckare av Tony Parsons med Max Wolfe och hans dotter i huvudrollerna.

Josefine Ejebjörk

2016-07-11

Inte riktigt min typ av deckare, men handlingen var spännande.

2015-07-18

Efter att det gått några dagar sedan jag satte min 3:a ändrar jag till en 4:a...den växer i jämförelse med många andra.