Murder bag

Parsons, Tony

| 2015

Murder bag / Tony Parsons En seriemördare går lös i Londons West End. En mördare som till synes iskallt skär halsen av rika och mäktiga män på ett ovanligt brutalt sätt. Kriminalpolisen Max Wolfe sätts in på fallet. Wolfe är alla mördares mardröm. En impulsiv, egensinnig och envis yrkesman. Han är även ensamstående förälder till femåriga dottern Scout, hundälskare och amatörboxare. På mordroteln vid Londons West End Central följer Max Wolfe mördarens blodiga spår från små bakgator till storstadens upplysta stråk, genom de mörkaste vrårna på Internet till maktens korridorer. Det första offret är en rik bankman som under många år bedragit sin hustru. Det andra offret är en hemlös man. Till en början verkar mordoffren inte ha något gemensamt, men det visar sig att de båda männen tjugosju år tidigare gick på samma skola. Vad kan ha utlöst mördarens besinningslösa vrede och varför är just...

Mikael Linder

2018-08-08

Välskriven deckare med bra miljöer och Parsons förflutna som musikjournalist lyser igenom på ett härligt sätt. Finns härligt subtila referenser lite varstans i boken. Storyn är bra men inget revolutionerande. En stark trea.

2017-07-12

Kriminalpolisen Max Wolfe är alla mördares mardröm- en impulsiv, egensinnig och envis yrkesman. Två män mördas brutalt i Londons West End, polisen misstänker en seriemördare och Wolfe sätts på fallet. Mordoffren har gemensamt att de gick på samma skola för tjugosju år sen.
Det är min första bok jag läser av författaren och Murder Bag är första delen i en ny serie om kriminalinspektör Max Wolfe. Boken är ganska otäck och detaljerad och jag tänkte när jag läste den, att det är tur att det inte är film, den filmen skulle jag inte tordas se. Den håller ett ganska högt tempo rakt igenom och det gör att det aldrig blir långsamt eller tråkigt. Jag gillar gestaltningen av Max Wolfe som balanserar att vara ensamstående pappa till en femårig dotter vars mamma inte är med i bilden länge, samtidigt som han jagar mördare och ser till att hundvalpen får motion. Det är kul att det är en man i den rollen som försöker få ihop vardagslivet, till skillnad från alla kvinnor som vi vanligtvis får se. Boken är väldigt spännande, så det går fort att läsa ut den. En mycket bra början på en serie! Ser fram emot att läsa nästa bok om Wolfe!

2017-06-05

Ja, varför inte en femma! Alla ingredienser finns där; bra språk, bra driv, bra intrig och mycket bra personkaraktärer. Jag läser ytterst gärna fler deckare av Tony Parsons med Max Wolfe och hans dotter i huvudrollerna.

Josefine Ejebjörk

2016-07-11

Inte riktigt min typ av deckare, men handlingen var spännande.

2015-07-18

Efter att det gått några dagar sedan jag satte min 3:a ändrar jag till en 4:a...den växer i jämförelse med många andra.