Mumintrollen och den osynliga gästen

Jansson, Tove

En av Tove Janssons mest älskade berättelser, Det osynliga barnet, kommer nu som bilderbok.En kall höstkväll dyker Too-ticki upp i muminhuset i sällskap av ett barn, en osynlig flicka! Hon har blivit osynlig för att någon varit mycket elak mot henne. Mumintrollen låter flickan flytta in och den hösten får både hon och familjen lära sig om respekt, vänlighet, och vikten av att ibland bli riktigt arg.Tove Janssons älskade "Det osynliga barnet" är anpassad för bilderboksformatet av författaren Cecilia Davidsson och illustrerad av Filippa Widlund. Boken är en del i Bonnier Carlsens satsning på att ta fram nya bilderböcker om Mumintrollen för nästa generation Muminälskare. I text och bild knyter boken an till Tove Janssons klassiska berättelse och förmedlar dess säregna magi och klokskaper.

Det handlar om en osynlig flicka. Som hade en klocka runt halsen.

Det handlar om en osynlig flicka. Som hade en klocka runt halsen.

Jag har tidigare tipsat om titlarna som kom förra året i BonnierCarlsens Mumin-satsning där de bearbetat Tove Janssons klassiska noveller till bilderböcker.
Ny bearbetad text och nya illustrationer skapar fantastiska bilderböcker som tillgängliggör berättelserna för den yngre publiken. Samtidigt som det är den rätta känslan i såväl text som bild.
Nu har ytterligare en ny titel kommit som baseras på Tove Janssons novell ”Berättelsen om det osynliga barnet”.

Det är en otroligt berörande känsla som handlar om Ninni som under en period får komma och bo hos Muminfamiljen då hon blivit osynlig efter att ha bott hos en iskall tant som ej tyckt om henne.
Undan för undan blir Ninni mer och mer synlig. Men vad är det egentligen som gör att Ninni åter bli synlig?

En fantastisk berättelse som dock ställer krav på att diskutera om berättelsen efteråt. Sättet som muminpappan talar om Ninni känns hårt men också något man kan samtala kring tillsammans med barnet.

En av våra favoritillustratörer står bakom
de mesta av illustrationerna i boken. Nämligen Filippa Widlund. Jag är imponerad över vilket fantastiskt arbete hon gjort som andas den rätta Muminkänslan.

Jag är väldigt glad över denna fina bilderboks-satsning och har hittils köpt varje del som givits ut. Inköp jag ej ångrat.
Självklart kan man fortfarande läsa de fina novellerna men jag ser dessa böcker som ett utmärkt komplement på marknaden.