Mumiemysteriet

Widmark, Martin

| 2004

Vad händer på muséet i Valleby? Stämmer det att den egyptiska mumien vaknat till liv efter 3 000 år? Den skräckslagne nattvakten påstår, att han med egna ögon sett hur mumien gått runt inne på museet. Samma natt skars museets mest värdefulla tavla ut ur sin ram. Mumiens hämnd är fruktansvärd men rättvis, står det i ett kvarlämnat brev, som samtidigt hotar med att fler tavlor kommer att försvinna om inte museet betalar en stor summa pengar. Men en död mumie har väl ingen nytta av pengar? Polisen står rådvill och den omstridda museichefen är mycket upprörd. Lasse och Maja blir här inkopplade på ett mycket märkligt fall. Bok fem i den kritikerrosade deckarserien om LasseMajas Detektivbyrå, de två första delarna "Diamantmysteriet" och "Hotellmysteriet" nominerades till "Spårhunden" 2002, tidskriften Jurys pris för årets bästa barn- och ungdomsdeckare. Pressröster om de två första delarna:...

Isabella Applebaker

2015-09-28

En bra bok som är lättläst

Isabella Applebaker

2015-09-28

Den var spännande och bra.

Sam Berling

2015-08-14

De här böckerna är bra att läsa själv. Det är lagom mycket text och roliga bilder, och så är de spännande.

Inger Jonsson

2014-11-20

Är nog spännande för de barn som läser boken att försöka klura ut vem tjuven är.

2014-02-16

Den var bra och spännande

2014-02-15

Den var bra

2013-05-19

Denna va spännande och det va synd om dom inlåsta hundarna

Sofies bokblogg

2011-09-06

Riktigt rolig! Kan tänka mig att den är perfekt för mysteriesugna nioåringar

Sara Persson

2011-03-17

Jag har läst Tågmysteret och jag tycke att den var super bra för Lasse och maja är så bra derför vill jag att mera ska läsa den hära boken.

2011-03-05

Den här boken var bra och spänannde.Därför får den en fema.

Elvira Dahle

den var bra

ronja eriksson

bra

ronja eriksson

helt ockej

2011-02-01

Tågmysteriet var gannska så tråkigt att läsa . Jag komer inte ihog så mycket men jag kommer i allafall ihog hur det slutade , men det tänker jag inte berätta .

2011-02-01

Den har boken var en fyra den var ganska spännande att läsa, om hur de löste skolmysteriet, Jag kommer inte ihog någonting ,men jag kommer i allafall ihog att den var spännande .

kapten haddock

2009-06-11