Mullvaden

le Carré, John

| 1989

Filmaktuell George Smiley är en knivskarp spion åt den brittiska underrättelsetjänsten mitt underkalla kriget. När en kollegas uppdrag går fruktansvärt fel, faller organisationen samman och Smiley avskedas. Dock dröjer det inte länge förrän han i hemlighet värvas tillbaka, med syftet att hitta den mullvad som man misstänker har infiltrerat MI6. John le Carrés bästsäljande spionroman från 1974 har tidigare filmatiserats för teve (1979), men är nu åter aktuell som storfilm i regi av Tomas Alfredson. I huvudrollerna ser vi bland annat Gary Oldman och Colin Firth, och filmen har redan fått ett väldigt positivt mottagande världen över.

2021-05-04

Lite långsam att komma in i men belönande allteftersom historien växte och jag fick grepp om de olika karaktärerna. Just spionage är inte ett område som intresserar mig särskilt mycket men mot slutet kändes boken verkligt spännande. Den är också berörande och till viss del vemodig.

Tim F

2014-06-29

En av mina favoritromaner. Jag läser om den ungefär vartannat år. Le Carre konstruerar detaljrikt och spännande upp historien om en underrättelsetjänst som efter stationschefen Controls död har organiserats om och förvandkats till en navelskådande herrklubb för de initierade. De gamla rävarna, som Smiley, har kastats ut och ersatts av byråkraterna Esterhase, Bland, Alleline och Haydon, som svartsjukt bevakar "kronjuvelerna" som genom ett mirakel förser London station med de fetaste sovjetiska hemligheterna. Men vem är den ryske dubbelagent som matar de fyra männen med spiongodis? Hur värdefullt är det egentligen? Och varför allt hysh hysh? Den lille och lönnfete George Smiley med sitt rakbladsvassa och sluga intellekt får i uppdrag att nysta i "the mother of all secrets". Läs och förundras över Le Carres förmåga att binda ihop alla trådar till en storslagen gobeläng om svek, förräderi, feghet och krossad vänskap. Förresten när jag ser Smiley framför mej ser jag Alec Guinness.

Ida

2014-04-26

Hade svårt att hänga med boken. Lite dåligt med beskrivningar av hur allt händer ihop. Blev dock bättre mot slutet. Men har nu sett filmen och förstår det bättre men ändock så jag lite konfunderad.

Maria Engqvist

2013-01-07

En riktigt intelligent roman som ställer krav på läsaren. Oerhört spännande.

jn dvd

2012-07-24

Så nedrann tråkig. La boken åt sidan och hyrde filmen ist. Den var också skräp, så jag tog aldrig upp boken igen.

Viktor Jerner

2011-12-30

Kanonbok med en fantastisk huvudkaraktär!