Mulle och julshowen

Furberg, Lena

Min Molly har satt upp en massa konstiga saker i mitt stall. Du anar inte. Blanka röda bollar som liknar äpplen, men som jag inte får röra, för Molly säger att jag skulle DÖ om jag åt upp en sån. Glittriga snören som jag inte heller får äta av, för då skulle jag hamna på djursjukhuset för operation. Molly säger att hon ordnar julstämning i stallet, men vad är det för vits med stämning om den inte går att äta? Va?

4, Vireda Skola

2021-12-14

Molly får inte vara med på julshower men Mulle tänker ut något.

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker att det var bra men jag önskar att det kunde hände någonting lite spännande. Den blev lite tråkig efter ett tag.

Balltorpsskolan 4A

2021-12-11

Mulle är en klumpig häst och han har en ägare som heter Molly. Molly ville vara med i en julshowen med sin ponnyklubb men det fick hon inte för att de skämde ut de andra förra året. Molly blev jätte ledsen och Mulle fick skuldkänslor. Mulles kompis fick en idé. Det var att istället så skulle de låtsas som att Mulle var en annan häst och han skulle kallas Boris för att Mulle har inte bara bott hos Molly utan också hos en annan man och han kallade honom för Boris så det fick vara med i julshowen det finns mycket mer att berätta den här boken är bra. ha en bra dag hejdå:)

Dalaskolan Norra

2021-11-29

Boken var rolig och den handlar om en häst som heter Mulle . Hans ägare vill tävla, men de får han inte för att förra gången blev det katastrof. Men Mulle har en idé.

Klass 4c, Kulturama

2021-10-18

Den är bra

Klass 4c, Kulturama

2021-10-18

Den är bra

Dalaskolan Norra

2021-10-07

Den handlar om en häst som heter Mulle. Mulle ska vara med i en julshow, men när ägaren Molly frågar om han får vara med så får de inte det. Men dom smiter in ändå.
Jag tycker boken är bra och rolig.

My.loved.books

2020-12-07

Mulle i julskrud kan det bli bättre? Nej jag tror faktiskt inte det! Härlig berättelse av Mulle och kompisen Tulpanöra. Rekommenderas varmt!

Molly; Mulles människa vill väldigt gärna vara med på ridskolans julshow. Det får hon gärna; villkoret är att hon gör det UTAN Mulle (se tidigare actionfyllda Mulleböcker). Molly är förtvivlad och Mulle konfunderad... Han sörjer inte direkt julshowen men han vill inte se sin människa ledsen. Då kommer den kloka Tulpanöra på lösningen; se tillbaka till det som varit...

Söt och Gullig bok om en av mina favorithästar Mulle!

Har ni precis som oss en hästälskare som uppskattar Mulle-serierna i ”Min Häst”? Då är detta ett passande boktips!

Mulle och julshowen av Lena Furberg
Utgiven av Egmont
Ålderskategori: 6-9 år
Betyg: 4 av 5 ⭐️ (enligt dottern)

Det är jul i stallet och Mulle facineras över de röda hängande kloten som man inte får äta trots att de påminner om äpplen.
Mulles ägare Molly drömmer om att delta i Ponnyklubbens julshow tillsammans med Mulle. Men glädjen tar snabbt slut när Molly får beskedet att hon inte får delta tillsammans med Mulle, som enligt Ponnyklubbens Pia enbart ställer till besvär.

Molly är förkrossad och en lösning måste till. Kanske om Molly anmäler dem i Mulles gamla namn? Som Börje? Lite hårgelé och glitter på det.... Hur ska det gå?

Jag högläste boken tillsammans med min I (6 år) som uppskattade boken och skrattade åt den typiska Mulle-humorn vi känner igen från serien. Jag som vuxen var väl inte särskilt begeistrad i boken. Förvisso är den behaglig att högläsa men jag tycker nog ändå att boken passar bäst för de barn som själva kommit igång med läsningen och har ett intresse för Mulle/hästar. Det höga betyget baserar jag framförallt på dotterns åsikter om boken. För hon uppskattade verkligen boken då Mulle är storfavoriten i hennes hästtidningar. Då hon är den främsta målgruppen så låter jag hennes åsikter synas i betyget.

Exkluderandet av Mulle från Ponnyklubbens julshow skär såklart i våra hjärtan, men i slutändan får boken ett fint avslut som belyser det viktiga i tillvaron utan att kännas tillrättalagt.

En helt okej bok som lockar till läsning för den rätta målgruppen.