Mörkt paradis : bara den starkaste överlever

Hernius, Maria

| 2020

Inlåst. Dehumaniserad. Dödsdömd.   I en mörk version av en nära framtid har människans värld gått under. En ny okänd art har tagit över Europa och återstoden av mänskligheten hålls fångad på olika gårdar. På gården som kallas för Uppfödningen växer M24 upp under brutala och hemska förhållanden. Hon vet inte vem hon är eller var hon kommer ifrån men flyktiga minnen påminner henne om att hon en gång levt i frihet. Tillsammans med sina vänner gör hon allt i sin makt för att överleva. Blir man bortförd från gården är det mot en säker död. När tiden börjar rinna ut måste hon välja: att acceptera sitt öde eller att försöka ta sig ut. Hur långt är hon beredd att gå för sin och andras frihet? Och vad finns egentligen kvar av mänskligheten utanför fiendens gårdar? Läsaren möter en vacker men brutal värld, full av äventyr och skrämmande mörker. Men där uppstår även kärlek och vänskap....

🌹Denna var udda men Ack så Bra Skriven
Så Spännande en riktigt härlig Nagelbits Bladvändare på högsta nivå.
Ja verkligen älskar hur (M24) tar sig loss från dessa vidriga hemska människo slukande monster som livnär sig på Kvinnors Bröstmjölk🤮 & som gör allt för att kunna föröka sig för att få den.
💜💜💜💜💜 av 5st
Denna kan jag allt Rekommendera till de magstarka🌹

Mörkt paradis är en fantastiskt välskriven dystopi som lyfter viktiga och aktuella frågor och får en att ifrågasätta våra värderingar och den värld vi lever i. Språket är levande och läsaren rycks in i berättelsen från första sidan. Karaktärerna är välutvecklade och fängslande, och boken blir aldrig tråkig! Det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken om man väl börjat läsa.

Värd varje minut som det tar att läsa boken! LÄS LÄS LÄS

Kristoffer Eriksson

2021-04-22

Jag älskar dystopier och har således skyhöga krav. Hernius lyckas inte bara uppfylla dessa, utan hon gör det även extremt svårt för mitt nästkommande läsprojekt att ha en chans att svara upp mot kvalitén som genomsyrar Mörkt paradis. Världsbygget och bakgrunden är fantastisk. Budskapet är viktigt och tydligt, men verkligen inte övertydligt (ni fattar vad jag menar...). Gestaltningen är stark, både vad gäller miljö och känslor. Karaktärerna fastnar hos en, som om de smyger sig in i hjärtat och gör sig hemmastadda där, antagligen för alltid, som en naturlig del av en själv.

Under läsningen ler, lider, gläds, snörvlar och ryser jag. Att genom det skrivna ordet lyckas framkalla fysiska reaktioner och äkta känslor är det högsta betyget en bok kan få, åtminstone enligt mig. Språket är vackert formulerat och har ett driv, vilket, tillsammans med den eggande storyn, gör att sidorna fladdrar förbi i en rasande hastighet. Bladvändare är ett begrepp som inte räcker till. Mörkt paradis är en bladslukare som suger in en i berättelsen och vägrar låta en lämna. Maria, snälla, skriv klart uppföljaren helst igår. Jag kan inte vänta längre.

Jennifer Johansson

2021-03-07

Tack Maria Hernius och Visto förlag för recex!

Mörkt paradis är en dystopisk fantasy som utspelar sig i en annorlunda framtid än vad man kan tänka sig. M24 växer upp, utan minne om sitt liv innan, på en gård som kallas Uppfödningen. I den här världen har den värld som vi känner till gått sönder och istället härskar en annan art över världen. Men hon tänker inte stå still medan hon väntar på sin död, och med ett gäng av sina vänner försöker hon göra allt för att fly från stället hon är på. Även om vildmarken kanske också innebär en säker död.

Hernius har lyckas skapa en värld som både är väldigt samhällskritisk mot hur vi människor lever idag och samtidigt skrämmande. Det är läskigt att läsa detta och få reda på vad människorna är med om, samtidigt som Hernius sakta men säkert får oss att inse att det är så för många djur som lever i dagens samhälle. I hennes värld så har vi människor blivit djuren som bor på slaktningsgårdar och djur som blir utsatta för experiment. Miljötänket är också en viktig aspekt i boken och hur vi människor höll på att förstöra den jord vi lever på. Budskapet är starkt och genomforsars genom hela romanen!

Huvudkaraktären, M24, är en stark kvinna som vet vad hon vill. Men samtidigt så är hon också sårbar, känslig och vill alla väl. Det märks tydligt hur Hernius har jobbat med att bygga upp karaktärer, för hon är inte nådig över hur hon sedan dödar dem. Och det är ju bara så jädra bra, för det är väl så en bra dystopisk bok är? Man ska aldrig känna att karaktärerna är säkra.

Tempot i boken är oerhört snabbt och ibland önskar jag att Hernius bara hade kunnat slappna av i sitt skrivande i tempo, och fokusera mer på att få karaktärerna att prata med varandra om vardagliga saker. För mig blir det då jag verkligen bryr mig om karaktärerna och lär känna dem. I vissa fall var det så mycket karaktärer att jag knappt visste riktigt vem som var vem. Och användandet av ordet "plötsligt" hände alldeles för ofta, speciellt i början av boken. Jag hoppas Hernius hittar några synonymer till det ordet i fortsättningen.

Men en oerhört stark, otroligt spännande och tankeväckande debut som får mig att längta efter bok två!

OMG vilken debut!! Här har vi en som kan trollbinda sin läsare från första till sista sidan.Tror knappt jag upplevt något liknande förr. Kommer på mig själv att hålla andan för den är sjukt spännande och otäck på samma gång. Ett driv som slår det mesta. Läsupplevelsen är helt magisk man är ett med boken och man blir helt uppslukad. Upplevs nästan som man är en bifigur under hela boken. När sista sidan var slut var jag helt tom. Gillar man hungerspelen och apornas planet så är detta en bok för dig.

Läs bara läs och upplev bokens magi för ni kommer att ångra er om ni inte läser denna debut!!