Mörkret under ytan

En kall höstdag i Hudiksvall försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst. Han är kriminalinspektör Rokkas stora fadersgestalt och när han senare påträffas död rasar Rokkas värld samman. En mordutredning tar vid, men gärningspersonen tycks hela tiden ligga ett steg före polisen.Rokkas tidigare skyddsling, den före dette springpojken Eddie, är tillbaka i Hudiksvall efter en tid på hvb-hem. Han är äldre och på stadigare ben i livet. När Eddie berättar om sitt nya jobb lägger Rokka märke till en detalj som kan kopplas till mordutredningen. Han anlitar Eddie för att ta reda på mer, men kommer den unge Eddie klara av att jobba för polisen i hemlighet utan att avslöja sig?Mörkret under ytan är en bladvändare i högt tempo om faderskap, tillit och upprättelse. Det är den åttonde boken i Rokkaserien.***GABRIELLA ULLBERG WESTIN är född 1973 och uppvuxen i Hudiksvall. Hon har studerat...

ElinsBokhylla

2023-03-20

Åttonde delen i Johan Rokka serien av Gabriella Ullberg Westin och detta var en riktigt fartfylld och spännande bok med många tvistar och överraskningar.

I bokens grundhandling får man följa med polisen Johan Rokka, hans väldigt nära kollega och nu flickvän Janna Weissmann och såklart även resten av poliserna i Hudiksvall.

Bokens handling byggs sakta upp i början med lite uppdatering kring huvudkaraktärerna och även några nya karaktärer som presenteras. Trots den lugna starten av boken så tar det inte långt tid innan själva handlingen och spänningen drar igång på riktigt och sidorna bara flyger fram.

Hela boken är en kamp mot klockan och det känner man verkligen av på bokens tempo, den är rapp, hektisk och fullspäckad med spänning och överraskningar. Bokens tempo gör att det är svårt att släppa taget om boken och man vill bara veta vad som kommer att ske och hur den kommer att sluta.

Karaktärerna, gamla som nya har en väldigt bra dynamik och jag tycker om att Ullberg Westin tar in gamla karaktärer som varit borta ett tag, så som Eddie. Sen gillar jag även att hon vågar att experimentera med de redan existerande karaktärerna, få dem att spela dubbelspel och även bli mördade som faktiskt sker i denna bok. Strongt och vågat att röra till bland karaktärerna lite, både på gott och ont tycker jag.

Den del i boken som handlar om Eddie och hans arbete som informatör åt Rokka är en intressant tvist i boken och den höjer spänningen lite extra tycker jag. Man sitter som på nålar varje gång som en situation håller på att spåra ut och det är en känsla som jag tycker om att ha när jag läser en bok, girigheten att få veta mer och bli överraskad blir riktigt stor i den här boken.

Boken är överlag en riktigt spännande och bra bok, den har som sagt ett högt tempo med rappa och detaljerade kapitel. Däremot så måste jag ändå säga att en nackdel var att fallet blev väldigt personligt eftersom det just var polischefen som föll offer och det blev en emotionellt känslig utredning för karaktärerna. Det är något som jag lätt blir irriterad på och det spelar ingen roll vilken bok det är eller vem författaren är, blir det för mycket privata känslor inblandat i fallet så tappar jag intresset lite.

Mörkret Under Ytan av Gabriella Ullberg Westin är en riktig bladvändare till bok, en bok fylld med intriger, spänning, fartfyllda karaktärer och händelser som gör att man har svårt att lägga ifrån sig boken.
Jag trodde att jag skulle ha tröttnat på Johan Rokka och gänget efter åtta böcker men jag vill bara ha mer!
Rekommenderar er starkt att läsa denna bok men föreslår som alltid att läsa serien i kronologisk ordning för att få ut det bästa av handlingen.

2022-08-10

Det här är den åttonde boken om kriminalinspektör Rokkas i Hudiksvall. Jag har inte läst alla delar i serien, men känner att jag vill det. För det här är välskrivet, spännande och svårsläppt.

Jag tycker att Gabriella skriver bra, det är högt tempo, bra driv och jag tycker om karaktärerna. Gabriella låter dem växa fram, ta plats och jag gillar hur hon skildrar dem i allt vad som tillhör livet.

”Mörkret under ytan” är den bästa delen av de böcker jag har läst om Rokka. Boken är en bladvändare om faderskap, tillit och upprättelse. Det är en bok du inte släpper förrän den är klar för man vill veta hur det går. Det är liksom ett måste.

Kaffeläsaren

2022-06-13

Mörkret under ytan är den åttonde delen i serien om Johan Rokka och det är en serie som jag bara måste läsa, då den är förbaskat bra. Den här delen är inget undantag. Den börjar med att Rokkas chef försvinner spårlöst och det blir en kamp mot klockan när gärningsmannen håller sig steget före polisen. Gabriella är skicklig på att skriva böcker med fängslande intrig och högt tempo, vilket jag uppskattar mycket. Det händer något hela tiden i boken och mot slutet blir det nästan andlöst spännande. Johan och Janna är karaktärer som är intressanta och trots att det nu finns åtta delar om dem, så har jag inte tröttnat. Utan snarare tvärtom, jag vill läsa mer!
Vill man läsa en deckare i hängmattan i sommar är Mörkret under ytan en perfekt kandidat. Den är snyggt berättad, oförutsägbar och väldigt bra!

Spännande, underhållande och välskriven!

En kall höstdag försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst, efter en tid hittas han död. För kriminalinspektör Rokka var Carl en fadersgestalt och hela hans värld rasar. Mordutredningen börjar men gärningsmannen tycks hela tiden ligga steget före polisen. Rokkas tidigare skyddsling Eddie är tillbaka i Hudiksvall och när han berättar om sitt nya jobb uppmärksammar Rokka en detalj som kan kopplas till mordutredningen.

Del 8 i serien och äntligen får jag återkomma till Hudiksvall och läsa om Rokka och Janna. Det är som att kliva rakt in i deras värld, det känns välbekant och tryggt - trots att det är nya mord som ska lösas, jag gillar att få återkomma till dom. Boken fångar mig direkt, den är välskriven med bra driv och tempo och desto närmare slutet jag kommer ju fortare vill jag läsa för att få svar. Jag gillar blandningen i dessa böcker att jag får ta del av Rokkas privatliv samtidigt som det är spännande att läsa om utredningen kring de mord som begås. En fängslande och spännande bok, nu vill jag gärna ha nästa bok i serien för att få fortsätta följa Rokka och Janna.

Anna Piippolainen

2022-05-15

Har man följt serien från början som jag så kliver man in i en värld med välbekanta karaktärer som är som ens vänner. Man bryr sig om dem och de känns mänskliga.
Mörkret under ytan är riktigt bra story, med fin gestaltning, många vändningar och turer. Stundvis riktigt spännande, så där så man håller andan. Det finns också alltid en värme i Rokkaserien.
Riktigt bra uppläst av Gunilla Leining, men jag fick sänka hastigheten ett snäpp.

Monica Bäckelin

2022-04-27

Vilken bra serie.
Spännande, underhållande och välskriven. En bladvändare som jag sträckläste, betyg 4,5

@

@bokannicka

2022-04-13

Wow vilket tempo!!!
Från första till sista sidan är det inte en lugn stund. Jag slits mellan hårresande spänning & tårar av sorg och glädje.
Boken tog slut alldeles för fort och nu villhöver jag ha del nio i min hand för att stilla alla mina frågetecken.
Superbra bok som varmt rekommenderas.