Mörkret under ytan

En kall höstdag i Hudiksvall försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst. Han är kriminalinspektör Rokkas stora fadersgestalt och när han senare påträffas torterad till döds rasar Rokkas värld samman. En mordutredning tar vid och man har olika spår att gå på, men gärningspersonen tycks hela tiden vara ett steg före polisen och det står snart klart att någon i utredningsgruppen läcker information.Rokkas tidigare skyddsling, den f.d. springpojken Eddie, är tillbaka i Hudiksvall efter en tid på hvb-hem. Han är äldre, på stadigare ben i livet, och har fått ett jobb. När han och Rokka pratar inser Rokka att företaget Eddie jobbar på kan ha något att göra med Carls död. När inga andra uppslag verkar finnas ser Rokka ingen annan utväg än att anlita Eddie för att ta reda på mer. Kommer den unge Eddie klara av att jobba för polisen och fienden samtidigt, utan att avslöja sig?Rokka och Janna...

Mörkret under ytan är den åttonde delen i serien om Johan Rokka och det är en serie som jag bara måste läsa, då den är förbaskat bra. Den här delen är inget undantag. Den börjar med att Rokkas chef försvinner spårlöst och det blir en kamp mot klockan när gärningsmannen håller sig steget före polisen. Gabriella är skicklig på att skriva böcker med fängslande intrig och högt tempo, vilket jag uppskattar mycket. Det händer något hela tiden i boken och mot slutet blir det nästan andlöst spännande. Johan och Janna är karaktärer som är intressanta och trots att det nu finns åtta delar om dem, så har jag inte tröttnat. Utan snarare tvärtom, jag vill läsa mer!
Vill man läsa en deckare i hängmattan i sommar är Mörkret under ytan en perfekt kandidat. Den är snyggt berättad, oförutsägbar och väldigt bra!

Spännande, underhållande och välskriven!

En kall höstdag försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst, efter en tid hittas han död. För kriminalinspektör Rokka var Carl en fadersgestalt och hela hans värld rasar. Mordutredningen börjar men gärningsmannen tycks hela tiden ligga steget före polisen. Rokkas tidigare skyddsling Eddie är tillbaka i Hudiksvall och när han berättar om sitt nya jobb uppmärksammar Rokka en detalj som kan kopplas till mordutredningen.

Del 8 i serien och äntligen får jag återkomma till Hudiksvall och läsa om Rokka och Janna. Det är som att kliva rakt in i deras värld, det känns välbekant och tryggt - trots att det är nya mord som ska lösas, jag gillar att få återkomma till dom. Boken fångar mig direkt, den är välskriven med bra driv och tempo och desto närmare slutet jag kommer ju fortare vill jag läsa för att få svar. Jag gillar blandningen i dessa böcker att jag får ta del av Rokkas privatliv samtidigt som det är spännande att läsa om utredningen kring de mord som begås. En fängslande och spännande bok, nu vill jag gärna ha nästa bok i serien för att få fortsätta följa Rokka och Janna.

Har man följt serien från början som jag så kliver man in i en värld med välbekanta karaktärer som är som ens vänner. Man bryr sig om dem och de känns mänskliga.
Mörkret under ytan är riktigt bra story, med fin gestaltning, många vändningar och turer. Stundvis riktigt spännande, så där så man håller andan. Det finns också alltid en värme i Rokkaserien.
Riktigt bra uppläst av Gunilla Leining, men jag fick sänka hastigheten ett snäpp.

Vilken bra serie.
Spännande, underhållande och välskriven. En bladvändare som jag sträckläste, betyg 4,5

@

@bokannicka

2022-04-13

Wow vilket tempo!!!
Från första till sista sidan är det inte en lugn stund. Jag slits mellan hårresande spänning & tårar av sorg och glädje.
Boken tog slut alldeles för fort och nu villhöver jag ha del nio i min hand för att stilla alla mina frågetecken.
Superbra bok som varmt rekommenderas.