Mörkret

Jónasson, Ragnar

Första boken i Hulda-trilogin»Är detta världens just nu bästa deckarförfattare?« | The Times»Fantastisk. Jag sträckläste den.« | Anna-Karin Ferm, SVT Go'kväll  »Jag har aldrig läst något så dramatiskt och oväntat.« | Ingalill Mosander, SVT »Superb ny roman. Hulda Hermannsdóttir är en av de stora tragiska hjältinnorna i samtida kriminallitteratur.« | The Sunday TimesEn ung kvinna hittas död på en enslig strand. Här sökte hon skydd, men fann i stället sin grav i vågorna. En förhastad polisutredning bedömer händelsen som självmord. Hulda Hermannsdóttir, kriminalinspektör vid Reykjavikpolisen, tvingas till en tidig pension. Men innan dess får hon möjlighet att åta sig ett sista fall. Hon vet exakt vilket hon ska välja. Och vad hon upptäcker i sin utredning är något betydligt värre än självmord. Ändå har hon svårt att få ut ens den mest elementära...

Linda Vanil

2021-02-20

Läste den på en dag och den var spännande men det är en verkligen mörk historia.

Nina Gustafsson

2021-02-02

Har inte läst de andra böckerna i serien men tycker att denna får mer än väl godkänt. Isolationen på landsbygden under vintern särskilt skildras när ett par i obygden plötsligt får en oväntad besökare. Parallellt följs Huldas egna historia som även den kantas av mörker.

💜💜💜💜💜

Katarina Nord

2020-11-27

Spännande med bra knorr på slutet. Men dyster och tung.

Linda Vanil

2020-11-11

Så bra denna bok är! Kommer läsa mer av författaren!

Ingrid Bergenudd

2020-09-01

Tyckte om miljöskildringen med den ensligt belägna isländska gården och personporträtten av människorna som bor där. En oväntad upplösning bidrar också till ett positivt omdöme samt att det är en deckare utan onödiga skildringar av blodbad.

Jan Svensson

2020-08-22

Min första i serien om Hulda. Lite ovanlig disposition där slutet blev väl långt när man redan visste hur det hade gått. De sista detaljerna kunde han lämnat till läsarens fantasi.

Leo

2020-03-12

Helt ok

Henrik Johansson

2020-03-02

Det är något speciellt med isländska deckare ändå. Ett lugnt och stilla berättande och fruktansvärda saker. Tredje boken om Hulda. Från nutid till dåtid och en twist på slutet

Evasbokhylla

2019-11-09

En snabbläst, dramatisk lite dyster deckare med oväntat slut.

Marianne Skoglund

2019-07-31

Ska det här vara vuxenlitteratur??? Utomordentligt fånigt, banalt och förutsägbart. Mitt tonåriga jag hade säkert älskat det ogenerat snaskandet i Huldas förflutna men som vuxen läsare vill jag gärna bli överraskad.

2019-06-29

Varför i all sin dar göra den första svenska översättningen av sista delen i en serie? Obegripligt. Det ger ingen särskild längtan till att läsa de tidigare delarna när de kommer. Det ger inte denna bok heller. Den blir lite tråkig och de anonyma parallella berättelserna drar ner tempot

Henrik Johansson

2019-05-03

Det är något speciellt med isländska deckare. Lugnet, miljön och berättandet i kombination gör dem bra. Så även denna. För att vara en triologi slutar den oväntat, inser cliffhangern...

Karolin L

2019-01-27

Fantastisk bok! Jag älskar miljöbeskrivningarna och porträttet av Hulda. Kan inte sluta tänka på det. Otroligt!

2019-01-20

Åh, jag förstår hyllningarna över denna bok. Spännande och en riktigt bladvändare, bara ett kapitel till! Gillar upplägget av serien där man redan innan får veta att kommande böcker kommer att utspela sig innan denna, det ger mersmak. Det lilla man får veta vill man veta mer om. Bra personporträtt, bra miljöskildring och mycket smart upplägg.

2018-12-29

Den börjar ganska lovande med en nyfiken äldre kvinnlig polis vid namn Hulda som jag lätt tar till mitt hjärta. Svag för landet Island som jag alltid varit, så tänkte jag att det här nog skulle komma att bli en riktigt bra och mysig deckare. Men ack så fel jag hade. Vad som börjar som en lovande bok blir snart rejält tråkig och deprimerande. Och depressionen fortsätter genom hela boken fram till det rent ut sagt bedrövliga slutet. Som om inte det räckte tycker jag att den var slarvigt skriven. Bra början som sagt, och den hade kunnat bli så mycket mer än denna flopp som den tyvärr var för mig!
Slutbetyg, en svag 2:a! Ingenting som jag personligen kan rekommendera!

Spännande, fascinerande och välskriven!