Märkliga djur och konstiga kryp

Hansson, Anna

En faktabilderbok i stort format om några ganska märkliga djur på marken, i luften och under ytan. Gillar du djur? Alltså, inte bara gulliga djur som katter, hundar och kaniner utan kanske även lite mer ovanliga djur? Djur som bor på konstiga ställen och har lite annorlunda vanor och knep? I så fall är det här en bok för dig! Visste du att näsapor använder sina näsor som högtalare? Att okapier har så långa tungor att de når att tvätta ögonen? Eller att sjögurkor spottar ut en del av sitt andningssystem om de blir stressade? I den här faktaspäckade bilderboken får du lära dig massor om knasiga djur! Vissa har du kanske inte ens hört talas om innan, som de otrevliga styngflugorna och de giftiga blåsfiskarna! Andra mer bekanta varelser som de illaluktande skunkarna finns förstås också med. Häng med på en rolig resa i de knasiga djurens värld! Anna Hansson och Maria Andersson Keusseyan har...

För barn finns massor av enkla faktaböcker om populära och söta husdjur. Om det börjas kännas tradigt för djurälskare så kanske detta är ett passande boktips.
I denna roliga faktabilderbok får vi introduktion till konstiga djur både under och över ytan. Ser de inte konstiga ut så har de istället väldigt underliga vanor. Visste du t.ex att Okapin har en så lång tunga att den kan nå sina ögon med den? Själv visste jag inte ens att det fanns ett djur som hette Okapi.

Några av bokens svårare ord upprepas på olika uppslag vilket stöttar lärandet. T.ex att när djur kissar och bajsar från samma hål kallas det kloak.

Boken passar enligt oss bra till ett skolbibliotek i lågstadiet för barn som börjat läsa lite själva, här uppskattas säkert lite extra att läsa de olika djurens roliga pratbubblor. I slutet av boken finns även roliga rebusar att sätta tänderna i antingen själv för skolbarnet eller som högläsande pedagog tillsammans med barngruppen i förskolan.

Anna Hansson skriver som vanligt tydligt, konkret och lagom långt för sin målgrupp. Samtidigt som Maria Andersson Keusseyan gör tydliga och detaljrika illustrationer med mycket färg som fångar barnens blickar.
Det kan vara svårt att lyckas med faktaböcker som fångar yngre barns intresse. Det är lätt att ambitionen att maximera lärandet resulterar i att barnen tappar intresset av den långrandiga och för faktaspäckade texten. Men med detta radarpars text och fina illustrationer lyckas de hitta barnperspektivet på ett sätt som gör boken både lärorik och rolig att läsa.

En fin bilderbok i stort format som passar extra bra till barn som är djurintresserade.