Mörkermannen

Bågstam, Anna

Vem gömmer sig i mörkret? Gör dig redo för spänning, mord och dramatik i Lerviken. När en serieförbrytare med ett specifikt modus terroriserar Landskrona sätts civilutredaren Harriet och hennes kollegor på fallet. Av en utomstående får Harriet i hemlighet tillgång till flera gamla fall med kopplingar till de nya brotten. Hon kan direkt se att de tidigare utredningarna har saboterats. Allt tyder på att någon av hennes närmaste kollegor är skyldig. På det privata planet knakar relationen med juristen Rikard i fogarna, och charmiga kollegan Elias ger henne svårtolkade tecken. Snart finns ingen tid till att tänka på kärlek alls, när pappa Eugen blir svårt sjuk och mamma Jorun dyker upp för att fira jul. Samtidigt som jakten på gärningsmannen skruvas upp försöker Harriet få tag i den på insidan som hjälper honom. Sanningen visar sig vara långt mer överraskande än hon hade kunnat...

ElinsBokhylla

2021-12-02

I den tredje och avslutande delen i serien om civilutredaren Harriet Vesterberg hoppar vi direkt där förra boken slutade. Den nya information som Harriet har fått reda på om sina kollegor gör att allt ställs upp och ner, hur ska hon hantera informationen? Vilka kan hon lita på och vem är egentligen den rätta gärningsmannen?
Mycket står på spel när fler överfall inträffar, Harriet portas från utredningen och har ännu mindre chans att klara ut vem som faktiskt är gärningsmannen och vad har hon och Elias egentligen för förhållande och vem kan man lita på?

Återigen så tycker jag om att man slängs in i bokens handling direkt, att boken startar precis där som förra boken avslutade. Det gör hela boken lite extra spännande och lätt att komma in i tycker jag. Dessutom så avslutades förra boken med en riktig cliffhanger som man gärna vill läsa mer om.

I förra boken tyckte jag att det var lite mycket paralleller till Harriets privatliv. Jag upplevde att det tog över handlingen lite grann och även om det var stora delar privatliv i denna bok så störde det mig inte lika mycket. Även om det var mycket utav handlingen som tog plats privatlivet för de olika karaktärerna så var det i lite mer lagom mängd denna gång.

Precis som i de tidigare två delarna så upplever jag att spänningen, intrigerna och mystiken finns med redan från början. Boken och handlingen har väldigt många överraskningar och tvister som i alla fall jag inte var beredd på. Jag tycker om att man återigen får följa med under hela utredningen och inte bara genom de viktigaste bitarna. Att Harriet ännu en gång får kämpa för att bli godkänd och inkluderad i arbetsgruppen tycker jag är lite tjatigt, jag förstår att det kan vara svårt att komma in som ny i en tät arbetsgrupps men att det ständigt ska tas upp blir lite tråkigt.

En del saker i boken känns inte så trovärdiga, jag nämner inte vilka specifika saker jag menar, för jag vill inte spoila, men en del saker kändes överdrivna och det var väldigt många tillfälligheter kring Harriet.

Trots det så tycker jag att storyn var väldigt intressant och trovärdig, speciellt med det att många kvinnor blir övervakade och senare även stalkade av gärningsmännen. Det känns som att det sker alltför ofta nuförtiden, obehagligt och det är viktigt att lyfta det ämnet, väldigt bra gjort av Anna Bågstam.

Överlag så tycker jag verkligen om denna bok, den har allt jag tycker en bra bok ska ha; spänning, intriger, polisutredning, lite kärlek och ett bra avslut. Jag gillar spänningen som finns med direkt från start till sista sidorna. Vem är Mörkermannen egentligen och vem av Harriets kollegor kan det vara som inte talar riktigt sanning, så spännande!

Det är tråkigt att inte få läsa mer om Harriet Vesterberg och gänget på Landskrona polisen men Anna Bågstam har enligt mig skrivit ett jättebra slut på serien. Med denna sista boken fick man en del svar på sina frågor men en del lämnades osvarade, det tycker jag om. Men jag kommer verkligen sakna serien om Harriet Vesterberg!

Mörkermannen av Anna Bågstam är en spännande och välskriven bok, en bok som jag verkligen inte kunde släppa ifrån mig utan den sträcklästes på bara tre dagar!!
Spänning, brott, intriger, romans och riktig polisutredning, den kan inte vara bättre än såhär, super bra!

2021-01-29

Bra avslutning på serien om Harriet Vesterberg. Som ung kvinna och civil inom poliskåren får hon kämpa för att accepteras. Anna Bågstam skriver bra och styr misstankarna på alternativa gärningsmän på ett skickligt sätt. Lite udda huvudperson som både år skärpt men också oerhört naiv. Serien var en positiv överraskning med hyfsad spänning blandat med en skopa självdistans och humor.

A H

2021-01-23

2021-01-22

Anna Bågstam - Mörkermannen - Betyg: 4 av 5 - 📚 - Mörkermannen är den tredje och avslutande boken i en trilogi, men jag tror även att den med stor behållning kan läsas fristående. Jag har läst dom två tidigare böckerna, Ögonvittnet och Skuggspelet, och tyckt mycket om dom båda två. Och jag tyckte inte annorlunda om den här boken. Jag tycker mycket om huvudpersonen, civilutredaren Harriet, och även övriga personer, och jag skulle gärna se att det kom fler böcker i serien. Själva storyn i den här boken var bra, och med ett, för mig, helt oförutsägbart slut. Jag kan varmt rekommendera boken till alla som gillar svenska deckare.

Briljant, spännande & underhållande!

Maria Jacobsson

2020-11-21

Tredje boken om Harriet är minst lika bra och spännande som de föregående. Läs böckerna i rätt ordning! Efter bara några sidor är jag fast i boken och kan inte sluta läsa. Storyn är spännande och bitvis otäck. Relationerna mellan huvudpersonen och de andra i boken ger storyn fler dimensioner och en intressantare läsupplevelse.

Monica Bäckelin

2020-11-10