Mörkermannen

Bågstam, Anna

| 2020

Vem gömmer sig i mörkret? Gör dig redo för spänning, mord och dramatik i Lerviken. När en serieförbrytare med ett specifikt modus terroriserar Landskrona sätts civilutredaren Harriet och hennes kollegor på fallet. Av en utomstående får Harriet i hemlighet tillgång till flera gamla fall med kopplingar till de nya brotten. Hon kan direkt se att de tidigare utredningarna har saboterats. Allt tyder på att någon av hennes närmaste kollegor är skyldig. På det privata planet knakar relationen med juristen Rikard i fogarna, och charmiga kollegan Elias ger henne svårtolkade tecken. Snart finns ingen tid till att tänka på kärlek alls, när pappa Eugen blir svårt sjuk och mamma Jorun dyker upp för att fira jul. Samtidigt som jakten på gärningsmannen skruvas upp försöker Harriet få tag i den på insidan som hjälper honom. Sanningen visar sig vara långt mer överraskande än hon hade kunnat...

2021-01-29

Bra avslutning på serien om Harriet Vesterberg. Som ung kvinna och civil inom poliskåren får hon kämpa för att accepteras. Anna Bågstam skriver bra och styr misstankarna på alternativa gärningsmän på ett skickligt sätt. Lite udda huvudperson som både år skärpt men också oerhört naiv. Serien var en positiv överraskning med hyfsad spänning blandat med en skopa självdistans och humor.

A H

2021-01-23

2021-01-22

Anna Bågstam - Mörkermannen - Betyg: 4 av 5 - 📚 - Mörkermannen är den tredje och avslutande boken i en trilogi, men jag tror även att den med stor behållning kan läsas fristående. Jag har läst dom två tidigare böckerna, Ögonvittnet och Skuggspelet, och tyckt mycket om dom båda två. Och jag tyckte inte annorlunda om den här boken. Jag tycker mycket om huvudpersonen, civilutredaren Harriet, och även övriga personer, och jag skulle gärna se att det kom fler böcker i serien. Själva storyn i den här boken var bra, och med ett, för mig, helt oförutsägbart slut. Jag kan varmt rekommendera boken till alla som gillar svenska deckare.

Briljant, spännande & underhållande!

Maria Jacobsson

2020-11-21

Tredje boken om Harriet är minst lika bra och spännande som de föregående. Läs böckerna i rätt ordning! Efter bara några sidor är jag fast i boken och kan inte sluta läsa. Storyn är spännande och bitvis otäck. Relationerna mellan huvudpersonen och de andra i boken ger storyn fler dimensioner och en intressantare läsupplevelse.

Monica Bäckelin

2020-11-10