Mrkermannen

Bgstam, Anna

| 2020

Vem gmmer sig i mrkret? Gr dig redo fr spnning, mord och dramatik i Lerviken. Nr en seriefrbrytare med ett specifikt modus terroriserar Landskrona stts civilutredaren Harriet och hennes kollegor p fallet. Av en utomstende fr Harriet i hemlighet tillgng till flera gamla fall med kopplingar till de nya brotten. Hon kan direkt se att de tidigare utredningarna har saboterats. Allt tyder p att ngon av hennes nrmaste kollegor r skyldig. P det privata planet knakar relationen med juristen Rikard i fogarna, och charmiga kollegan Elias ger henne svrtolkade tecken. Snart finns ingen tid till att tnka p krlek alls, nr pappa Eugen blir svrt sjuk och mamma Jorun dyker upp fr att fira jul. Samtidigt som jakten p grningsmannen skruvas upp frsker Harriet f tag i den p insidan som hjlper honom. Sanningen visar sig vara lngt mer verraskande n hon hade kunnat...

ElinsBokhylla

2021-12-02

I den tredje och avslutande delen i serien om civilutredaren Harriet Vesterberg hoppar vi direkt dr frra boken slutade. Den nya information som Harriet har ftt reda p om sina kollegor gr att allt stlls upp och ner, hur ska hon hantera informationen? Vilka kan hon lita p och vem r egentligen den rtta grningsmannen?
Mycket str p spel nr fler verfall intrffar, Harriet portas frn utredningen och har nnu mindre chans att klara ut vem som faktiskt r grningsmannen och vad har hon och Elias egentligen fr frhllande och vem kan man lita p?

terigen s tycker jag om att man slngs in i bokens handling direkt, att boken startar precis dr som frra boken avslutade. Det gr hela boken lite extra spnnande och ltt att komma in i tycker jag. Dessutom s avslutades frra boken med en riktig cliffhanger som man grna vill lsa mer om.

I frra boken tyckte jag att det var lite mycket paralleller till Harriets privatliv. Jag upplevde att det tog ver handlingen lite grann och ven om det var stora delar privatliv i denna bok s strde det mig inte lika mycket. ven om det var mycket utav handlingen som tog plats privatlivet fr de olika karaktrerna s var det i lite mer lagom mngd denna gng.

Precis som i de tidigare tv delarna s upplever jag att spnningen, intrigerna och mystiken finns med redan frn brjan. Boken och handlingen har vldigt mnga verraskningar och tvister som i alla fall jag inte var beredd p. Jag tycker om att man terigen fr flja med under hela utredningen och inte bara genom de viktigaste bitarna. Att Harriet nnu en gng fr kmpa fr att bli godknd och inkluderad i arbetsgruppen tycker jag r lite tjatigt, jag frstr att det kan vara svrt att komma in som ny i en tt arbetsgrupps men att det stndigt ska tas upp blir lite trkigt.

En del saker i boken knns inte s trovrdiga, jag nmner inte vilka specifika saker jag menar, fr jag vill inte spoila, men en del saker kndes verdrivna och det var vldigt mnga tillflligheter kring Harriet.

Trots det s tycker jag att storyn var vldigt intressant och trovrdig, speciellt med det att mnga kvinnor blir vervakade och senare ven stalkade av grningsmnnen. Det knns som att det sker alltfr ofta nufrtiden, obehagligt och det r viktigt att lyfta det mnet, vldigt bra gjort av Anna Bgstam.

verlag s tycker jag verkligen om denna bok, den har allt jag tycker en bra bok ska ha; spnning, intriger, polisutredning, lite krlek och ett bra avslut. Jag gillar spnningen som finns med direkt frn start till sista sidorna. Vem r Mrkermannen egentligen och vem av Harriets kollegor kan det vara som inte talar riktigt sanning, s spnnande!

Det r trkigt att inte f lsa mer om Harriet Vesterberg och gnget p Landskrona polisen men Anna Bgstam har enligt mig skrivit ett jttebra slut p serien. Med denna sista boken fick man en del svar p sina frgor men en del lmnades osvarade, det tycker jag om. Men jag kommer verkligen sakna serien om Harriet Vesterberg!

Mrkermannen av Anna Bgstam r en spnnande och vlskriven bok, en bok som jag verkligen inte kunde slppa ifrn mig utan den strcklstes p bara tre dagar!!
Spnning, brott, intriger, romans och riktig polisutredning, den kan inte vara bttre n shr, super bra!

2021-01-29

Bra avslutning p serien om Harriet Vesterberg. Som ung kvinna och civil inom poliskren fr hon kmpa fr att accepteras. Anna Bgstam skriver bra och styr misstankarna p alternativa grningsmn p ett skickligt stt. Lite udda huvudperson som bde r skrpt men ocks oerhrt naiv. Serien var en positiv verraskning med hyfsad spnning blandat med en skopa sjlvdistans och humor.

A H

2021-01-23

2021-01-22

Anna Bgstam - Mrkermannen - Betyg: 4 av 5 - 📚 - Mrkermannen r den tredje och avslutande boken i en trilogi, men jag tror ven att den med stor behllning kan lsas fristende. Jag har lst dom tv tidigare bckerna, gonvittnet och Skuggspelet, och tyckt mycket om dom bda tv. Och jag tyckte inte annorlunda om den hr boken. Jag tycker mycket om huvudpersonen, civilutredaren Harriet, och ven vriga personer, och jag skulle grna se att det kom fler bcker i serien. Sjlva storyn i den hr boken var bra, och med ett, fr mig, helt ofrutsgbart slut. Jag kan varmt rekommendera boken till alla som gillar svenska deckare.

Briljant, spnnande & underhllande!

Maria Jacobsson

2020-11-21

Tredje boken om Harriet r minst lika bra och spnnande som de fregende. Ls bckerna i rtt ordning! Efter bara ngra sidor r jag fast i boken och kan inte sluta lsa. Storyn r spnnande och bitvis otck. Relationerna mellan huvudpersonen och de andra i boken ger storyn fler dimensioner och en intressantare lsupplevelse.

Monica Bckelin

2020-11-10