Mörka strömmar

Uppföljaren till hyllade Tidvatten. Det är midsommarafton 1670. En välbärgad man står utanför en lagerlokal i London och väntar på Alinor, kvinnan han svek 21 år tidigare. Han har allt: pengar, egendomar och status men hon har det enda han inte kan köpa för pengar - deras son och hans arvinge. I den nya världen, närmare bestämt New England, drömmer Alinors bror Ned om rättvisa och fred. Den brittiska kungens hämnd sträcker sig över Atlanten och vänder pionjärerna mot varandra och mot de amerikanska urinvånarna. En dag anländer en vacker änka från Venedig och berättar att Alinors son har drunknat. Hon säger att hon behöver deras hjälp. Kvinnan förtrollar Alinors familj med sin sensuella och bekymmerslösa värme och med löften om nya lönsamma affärer. Hon råder dem att sälja vackra statyer av marmor och brons för att elda på begäret hos de rika markägarna. Men det är något med...

England - London - år 1670. En välbärgad man står utanför en lagerlokal och väntar på Alinor, kvinnan han svek för 21 år sedan. Han har allt, pengar, egendomar och status men hon har det enda han inte kan köpa för pengar - deras son och hans arvtagare.

Boken Mörka strömmar är del 2 i en serie där den första heter Tidvatten, rekommenderar att läsa dom i rätt ordning. Philippa Gregory trollbinder mig ännu en gång med sina fantastiska historiska romaner. Jag dras in i storyn och jag kastas tillbaka till 1600-talet, miljöerna känns levande och trovärdiga. En välskriven roman med dramatik, hemligheter, makt, pengar, fattigdom etc. För mig hade det inte gjort något om sidantalet (550) varit något färre, det blev några sidor som kändes lite utdragna men annars en fantastisk roman.

Idas Recensioner

2021-11-04

Återigen visar Philippa Gregory vilken fantastisk författare hon är. Mörka strömmar är en händelserik och intressant berättelse som bjuder in läsaren till 1600-talets London, New England och Venedig. Det är en berättelse om mörka hemligheter, djupa familjeband och makt där välskrivna dialoger och fint gestaltade miljöer har ett bra fokus.

Handlingen är snabb men samtidigt välskriven och djup, det finns många händelserika kapitel och spännande scener som etsar fast läsaren och gör det svårt att sluta läsa. Neds berättelse i New England var intressant med alla välskrivna karaktärer, men samtidigt kändes den något onödig till bokens helhet. Jag hade hellre sett ett fokus på Sarahs berättelse i Venedig, och hur hon utforskade en, för henne, helt annorlunda och spännande värld.

Jag fastnade lite extra för Sarah och hennes charmiga och mogna personlighet, men det var samtidigt spännande och härligt att få återse så många älskvärda karaktärer från Tidvatten. Philippa Gregory har en fin svärta i alla hennes karaktärer vilket skapar ett bra djup. Jag tycker om att boken innehåller korrekta historiska detaljer och karaktärer, vilket dessutom skapar en fin trovärdighet till berättelsen och gör boken ännu mer intressant och genomtänkt.

Generellt är Mörka strömmar en välskriven historisk roman fylld av unika karaktärer och intressanta dialoger. Det är diskussioner om makt, pengar, samhälle och krig vilket gör berättelsen fängslande och dramatisk. Om ni tyckte om Tidvatten är detta ett måste för er, men även för alla er som tycker om historiska romaner med ett bra fokus på miljöer, karaktärer och familjeband. Trollbindande, händelserik och oerhört välskriven!

idasrecensioner.se