Mörka julnätter

Gastkramande spänning i historisk juletid blandas med magisk folktro i denna skickligt berättade adventsbok uppdelad i 24 kapitel.Snart är det jul. Tolvåriga Gerda och hennes lillebror Algot är ensamma i våningen i Stockholm. Pappa är inlagd på sanatorium med tuberkulos och mamma är på vilohem. Syskonen får åka hem till sina morföräldrars gård i Hälsingland, Gerdas senaste besök där slutade i katastrof. Allt på grund av Elis, pojken som flyttat in på gården.Snart börjar mystiska saker hända i byn. Barn försvinner och det enda spåret är det som finns i snön ? av klövar! Precis som i berättelserna om den onda julbocken. Men det är väl bara en sagofigur? Gerda och Elis måste våga möta sina rädslor och hjälpas åt, innan det är för sent.

🎅💕Det var en trevlig och spännande bok.
Mystisk och med allt som behövs för att göra den till en riktig liten svårsläppt pärla.
Det är en 🎧bok som ger spännande julstämning och förtjänar sina
4 stjärnor av fem💕🎅

Gullis lästips

2022-11-16

Adventsboken Mörka julnätter är en julberättelse som tar med sina läsare till en historisk jultid förr i tiden fylld med gedigen mysig julstämning och en gastkramande, spännande handling med en blandning av mystisk magisk folktro och massa underbar julkänsla.

~ Året är 1934 och 12-åriga Gerda och hennes bror Algot lämnar Stockholm och sina föräldrar för att bo hos sina morföräldrar i ett snöigt Hälsingland för att fira julen.
Dagarna på gården fylls med mysiga julförberedelser inför julen, till den dagen som mystiska saker börjar hända i byn. Mitt i natten försvinner barn från granngårdarna och hela byn sätts i skräck då det enda spåret som finns i snön efter de försvunna barnen är klövar!
Något hemskt verkar dölja sig i Hälsinglands uråldriga skogar.
Kan de vara den onda julbocken från mormors berättelse om naturväsen, men de är väl bara sagofigurer?

Kan Gerda och morföräldrarnas fosterbarn Elias våga möta sina rädslor och lösa detta mystiska mysterium innan julafton?

Mörka julnätter är en skickligt berättande adventsbok med 24 kapitel, som räcker likt en adventskalender, ända fram till jul.

Med ett oerhört läslockande omslag och ett innehåll av gastkramande spänning, skickligt skriven av författaren Camilla Lagerqvist som verkligen lyckas skildra tiden hur det var att leva förr i Sverige, med dess levande och och tro. Här får läsarna ta del av massa hederlig äldre julförberedelser som var mer vanligt förr i tiden, samtidigt som mystiken väsen vävs in i handlingen.

I boken synliggör författaren även diskrimineringen av romer. Då vi i berättelsen får följa hur Gerda brottas med sina tankar om romer. Ett fördomsfullt tankesätt som hon ärvt av sin mamma om morföräldrarnas fosterbarn Elias.
Vi får även följa Gerdas personliga utveckling och insikt om sina fördomar. För även om boken utspelar sig i dåtid så finns det än idag en högst aktuellt rasism mot romer.

Till varje kapitel får läsarna även ta del av magiskt, stämningsfulla och mystiska bilder illustrerad av Lina Blixt som lyckas förstärka handlingen ännu mera.

Adventsboken Mörka julnätter är en magiskt trollbindande högläsningsbok för äldre barn i mellanstadiet.

Det är en adventsbok som är svår att inte vilja sträckläsa, så som jag gjorde.