Mörk jord

Cleeves, Ann

| 2017

Under den mörka vintern på Shetlandsöarna framkallar det häftiga regnet ett jordskred. Våldsamma vattenmassor och lervälling spridersig över vägen från Lerwick till Sumburgh ochut mot havet. När Jimmy Perez kör till en väns begravning får han syn på en stuga som förstörts av vattenmassorna. Han utgår först från att stugan är övergiven, men när han stiger in hittar han en död kropp: en mörkhårig kvinna i röd klänning. Jimmy, som får intrycket attden döda kvinnan precis som han själv har rötter i medelhavsområdet, blir som besatt av att ta reda på vem hon var. Så småningom kommer det fram att kvinnan sannolikt blivit mördad och att hon var död redan innan jordskredet nådde huset. Jimmy Perez är beredd att göra allt för att ta reda på hennes identitet? och hur hon dött. Mörk jord är den totalt sett sjunde boken i Ann Cleeves Shetlandserie och del tre i den nya kvartetten. Cleeves böcker ligger...

2022-10-07

Den här serien, som från början kallades Shetlandskvartetten (vilket jag envisas med att fortsätta göra), har väl alltid varit något av en favorit för mig. I alla fall innan jag läste den fjärde (och det som då skulle bli den sista) delen. Sällan har ett slut överraskat mig (och gjort mig riktigt upprörd) så och det kändes ändå bra att Ann Cleeves bestämde sig för att fortsätta serien. Även om det verkar ha tagit ända till nu, med Mörk jord, innan jag känner att jag är hemma igen.

Till min stora glädje så gillar jag denna mer än förra boken (nej, den var inte dålig, men inte heller jättebra). Jag vet egentligen inte varför, vad som är skillnaden, men jag upplever det som att det är bättre flyt här. Trots det långsökta motivet. Jag kan inte låta bli att fundera över varför man i den svenska översättningen bestämt sig för att jorden är mörk, i stället för kall som den ju heter i original. Kall hade, i mitt tycke, varit bättre.

Tempot i Mörk jord är otroligt långsamt, nästan eftertänksamt, och det kan faktiskt inte vara på något annat sätt. Det här är en motvikt till alla blodiga och actionspäckade deckare

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/09/bok-mork-jord-av-ann-cleeves.html

Karin Almén

2018-08-11

Jag gillar Sheltland-serien; språket, handlingen och miljön.

2018-03-22

Jag fortsätter att gilla det mesta med Shetland-serien. Människorna, miljön och morden.

2017-07-12

Som att träffa gamla, kära bekanta igen. Bra story, lagom långsamt tempo, fina miljöskildringar och trivsamma huvudpersoner. Inte minst beskrivningen av sidekicken Sandy lyfter, så varsamt skildrad i sin godlynta naivitet.Det ger kontinuitet åt Shetlandsserien med den tänkande Jimmy Perez som huvudperson. Minst en bok till vill jag läsa, inte minst för att få veta hur det ska gå för paret Perez/Reeves.

Ann-Marie Sjöberg

2017-02-19

Cold Earth är den senaste och sjunde delen i Ann Cleeves Shetlandsserie. Storm och regn och mörker - precis som det ska vara. En ganska spännande historia med mystiska kvinnor, gamla hemligheter och mord. Den var inte lika bra som den förra - Thin Air - men helt okej.