Mrk jord

Cleeves, Ann

Under den mrka vintern p Shetlandsarna framkallar det hftiga regnet ett jordskred. Vldsamma vattenmassor och lervlling spridersig ver vgen frn Lerwick till Sumburgh ochut mot havet. Nr Jimmy Perez kr till en vns begravning fr han syn p en stuga som frstrts av vattenmassorna. Han utgr frst frn att stugan r vergiven, men nr han stiger in hittar han en dd kropp: en mrkhrig kvinna i rd klnning. Jimmy, som fr intrycket attden dda kvinnan precis som han sjlv har rtter i medelhavsomrdet, blir som besatt av att ta reda p vem hon var. S smningom kommer det fram att kvinnan sannolikt blivit mrdad och att hon var dd redan innan jordskredet ndde huset. Jimmy Perez r beredd att gra allt fr att ta reda p hennes identitet? och hur hon dtt. Mrk jord r den totalt sett sjunde boken i Ann Cleeves Shetlandserie och del tre i den nya kvartetten. Cleeves bcker ligger...

2022-10-07

Den hr serien, som frn brjan kallades Shetlandskvartetten (vilket jag envisas med att fortstta gra), har vl alltid varit ngot av en favorit fr mig. I alla fall innan jag lste den fjrde (och det som d skulle bli den sista) delen. Sllan har ett slut verraskat mig (och gjort mig riktigt upprrd) s och det kndes nd bra att Ann Cleeves bestmde sig fr att fortstta serien. ven om det verkar ha tagit nda till nu, med Mrk jord, innan jag knner att jag r hemma igen.

Till min stora gldje s gillar jag denna mer n frra boken (nej, den var inte dlig, men inte heller jttebra). Jag vet egentligen inte varfr, vad som r skillnaden, men jag upplever det som att det r bttre flyt hr. Trots det lngskta motivet. Jag kan inte lta bli att fundera ver varfr man i den svenska versttningen bestmt sig fr att jorden r mrk, i stllet fr kall som den ju heter i original. Kall hade, i mitt tycke, varit bttre.

Tempot i Mrk jord r otroligt lngsamt, nstan eftertnksamt, och det kan faktiskt inte vara p ngot annat stt. Det hr r en motvikt till alla blodiga och actionspckade deckare

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/09/bok-mork-jord-av-ann-cleeves.html

Karin Almn

2018-08-11

Jag gillar Sheltland-serien; sprket, handlingen och miljn.

2018-03-22

Jag fortstter att gilla det mesta med Shetland-serien. Mnniskorna, miljn och morden.

2017-07-12

Som att trffa gamla, kra bekanta igen. Bra story, lagom lngsamt tempo, fina miljskildringar och trivsamma huvudpersoner. Inte minst beskrivningen av sidekicken Sandy lyfter, s varsamt skildrad i sin godlynta naivitet.Det ger kontinuitet t Shetlandsserien med den tnkande Jimmy Perez som huvudperson. Minst en bok till vill jag lsa, inte minst fr att f veta hur det ska g fr paret Perez/Reeves.

Ann-Marie Sjberg

2017-02-19

Cold Earth r den senaste och sjunde delen i Ann Cleeves Shetlandsserie. Storm och regn och mrker - precis som det ska vara. En ganska spnnande historia med mystiska kvinnor, gamla hemligheter och mord. Den var inte lika bra som den frra - Thin Air - men helt okej.