Mördarens apa (Polska)

Wegelius, Jakob

| 2021

I denna spännande berättelse fastnar gorillan Sally Jones, en ingenjör ombord på Hudson Queen, och hennes vän Chief i Lissabon. De blir involverade i en katastrofal smuggling, vilket leder till att Hudson Queen förlist och att Chief oskyldigt blir dömd. Sally står inför en utmanande kamp för överlevnad och att rentvå Chief, mot mäktiga krafter som skyddar Morros hemligheter.

Rebecka Nyman

2022-02-13

En mysig bok med både mysterium och relationer. Boken är känslosam och jag gillar Sally Jones som karaktär. Den har många fina bilder där texten är kombinerad med bilden. Berättelsen kommer därmed i flera lager. Det är en bok med flera äventyr och vi får besöka olika delar av världen. På slutet knyts den samman fint.

A cozy book with both mystery and relationships. The book is emotional and I like Sally Jones as a character. It has many nice pictures where the text is combined with the picture. The story thus comes in several layers. It is a book with several adventures and we get to visit different parts of the world. At the end, it is tied together nicely.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-10

Kkkkk roligt att läsa

2021-10-27

den var bra jag visste det för att min förra lärare läste den boken så det var så rolig och spännande

4, Vireda Skola

2021-10-12

Den handlar om en apa som heter Sally Jones.

Ulla Englund

2021-07-04

4/7 2021

2021-04-17

Oemotståndlig. Spännande. Läsglädje.

Moa Berglin

2020-08-12

Jag älskar Sally Jones! Det hela började med att jag lånade första boken om Sally, som är en barnbok, för att läsa för min 7 åring. Vi tog direkt Sally till våra hjärtan och började genast läsa den här boken, som egentligen riktar sig mot lite äldre barn/vuxna.

Jennie Carlander

2020-07-21

Underbar bok!

Gullis lästips

2019-08-19

Mördarens apa tar oss på en vidunderlig, exotisk och svindlade äventyrsresa i jakten på sanningen. Det är en historia om mörka hemligheter och svåra brott, men även om oväntad vänskap, hopp och förlåtelse.
Boken är spännande utan att vara skrämmande, underhållande utan att vara tramsig, vemodig och utan att bli tårdrypande.

Malin H

2016-10-08

Sally Jones, en av litteraturens finaste karaktärer!

Jag skulle bara titta lite i den här boken och se vad den handlade om för jag läste ju redan två böcker. Men jag blev fast direkt. Vilket språk, vilken berättelse, vilken inlevelse, ja det var helt magiskt. Jag blev helt förälskad i Sally Jones och var bara tvungen att veta hur det gick för henne. Beskrivningarna i boken görs på ett sätt så att det blir så väldigt trovärdigt och levande, man är verkligen där. Och resorna på haven upplever man också som väldigt nära trots att man inte varit där. Jag förstår verkligen att denna boken blev en Augustprisvinnare 2014, det är den bästa bok jag läst hittills i år och det skulle inte förvåna mig om det håller året ut. Bokens bilder är helt underbara, även på en läsplatta. Jag var när boken var slut tvungen att köpa föregångaren Legenden om Sally Jones. Ville absolut veta hur Sally Jones hade hamnat där hon befann sig i denna boken. Jag rekommenderar er alla att läsa denna om ni nu inte redan har gjort det. Boken får högsta betyg av mig med ett plus efter.

Betyg 5+ av 5

När jag hade läst Mördarens apa så var jag bara tvungen att köpa och läsa den här också eftersom den berättar vad som hände före Mördarens apa. Jag tycker att författaren skriver på ett så otroligt lockande och gripande sätt. Det är helt omöjligt att sluta läsa. Den här boken, som var en e-bok var lite uppbyggd som en serietidning med text till bilder vilket gjorde den väldigt snabbläst. Bilderna är för övrigt helt fantastiska även på en läsplatta. Jag tror faktiskt att jag ska införskaffa mig dessa båda böcker i inbundet format så att yngsta barnbarnet kan få läsa när hon är här, fast hon får nog vänta ett par år med del två. Hur som helst så rekommenderar jag boken varmt.

Betyg 4,5 av 5

Ebba Lundqvist

2016-03-04

Sorglig Han vill vara med sin mamma.

Perfekt! Spännande på varje sida. Rekommenderas!

Fia Kitti

2015-05-12

Svårt att inte dras med i denna fartfyllda historia, och då tillhör jag egentligen inte ens målgruppen.

Kim M. Kimselius

2015-03-14

En bok som inte gick att lägga ifrån sig. Fascinerande eftersom huvudpersonen är en apa/gorilla och inte kan tala. Sally Jones som apan heter är en mycket skicklig maskinist, ja bra på det mesta och hon kan läsa och skriva.

Hon arbetar på ett fartyg som går på grund. Kaptenen blir oskyldigt anklagad för mord och döms till 25 års fängelse.

Sally Jones flyr för att inte bli satt i bur.

Nu måste hon hålla sig undan, hålla sig vid liv och bevisa att kaptenen är oskyldig. Hon var ju där.

Berättelsen tar läsaren med på en resa runt i världen och beskriver exotiska platser.

Känslorna beskrivs så väl att strupen snörps åt vid många tillfällen och jag håller t.o.m. andan när det blir alltför spännande.

Svårt att placera boken i någon kategori, för det här är en bok jag vill rekommendera till alla. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-03-14

Sally Jones flyr för att inte bli satt i bur.

Felicia Dahlqvist

2015-01-06

Charmig ungdomsbok som tar en ut på en riktig resa

sofia sjödin

2014-12-02

Härlig äventyrsbok som får mig att tänka på klassiker som Jorden runt på åttio dagar

Sandra Björn

2014-09-16

Åh, min kära frukostbok! Vilket äventyr du tagit med mig på. Vill också känna en Sally Jones.

Ciccis bokblogg

2011-04-17

Vi får följa gorillan Sally Jones genom livet. Hon får uppleva en mängd äventyr och reser runt om i världen. Hon träffar på människor som utnyttjar henne men hon får även uppleva kärleken. Jag brukar inte läsa grafiska romaner, då jag tror jag haft lite fördomar om dem och trott att de alla mer eller mindre är som Kalle Anka. Men jag måste medge att jag tycker väldigt mycket om de grafiska romaner jag läst hittills. Att läsa en berättelse är mer än bara ord och genom de fantastiska bilderna i boken så får man följa en spännande berättelse. Det här är ett härligt äventyr med en kvinnlig hjälte i form av en gorilla.

Lotta Berling

2010-07-14

Vi högläste Sally Jones äventyr hela familjen som godnattsaga under några kvällar, och gillade boken alla tre. Men det dröjer väldigt länge innan Sally Jones får vara med om något annat än olycka, svek och grymhet och jag tyckte nästan att det var för hemskt. Som väl är får hon uppleva både gemenskap och äkta vänskap till slut.

Emma Salomonsson

2010-04-16

Fantastisk bok som fängslar och griper en från första sidan till sista, både jag och min dotter tårögda över apan Sallys öde. Att bilderna är suveräna är bara en bonus, denna bok kommer leva med mig för alltid. Den ger hopp om ljusning även i de mörkaste stunder.

Emma Salomonsson

2010-04-16

Thomas Karlsen

2010-03-14

Fullständigt lysande! En färgsprakande berättelse som vindlar sig fram mellan hopp och förtvivlan, mellan skumraskfigurer och hjälpande händer. Vi färdas mellan världsdelarna och åker berg- och dalbana mellan äventyren och äventyrarna.
Bilderna kittlar fantasin ytterligare och ger anrättningen en extra dimension som gör det hela alldeles oemotståndligt.

Linda Andersson

2009-10-21

Läste denna spännande och lite sorgliga historia för barnen som verkligen gillar den. Man vet inte hur den slutar förrän på den allra sista sidan.

Tove Skarstedt

2009-04-27

Alla borde läsa Legenden om Sally Jones! Jag blir helt knockad av den stackars gorillans öde. Romantiska lockande teckningar som är betydelsebärande och gör boken till något alldeles extra! Jättebra!!!