En blomma i Afrikas öken

Dirie, Waris

| 2006

Waris Dirie är född i Somalia - vid sex års ålder vallade hon getter i den somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambassadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär som toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält. Waris Dirie är bosatt i Wales. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men är också engagerad i att skapa en världsopinion mot kvinnlig könsstympning. Hon utsattes själv, som liten flicka, för könsstympning av grymmaste slag. En blomma i Afrikas öken är en omtumlande läsning som ger inblickar i seder och bruk i en somalisk nomadfamilj men också i det glittrande livet i den internationella modevärlden. Speltid: 9 timmar 14 minuter....

Michelle Wall

2022-03-07

Bra.

Sofi Lindberg

2020-11-15

Bör läsas någon gång i livet!

Maria B

2020-07-28

Gripande och oerhört viktig bok!

En så stark kvinna, inspirerande

Beatrice Askström

2017-10-23

Plågsam och viktig! Vacker även så.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Välskriven och vacker bok i det hemska samtidigt.

Nettan J

2016-12-25

Camilla Lindgren

2014-01-06

En otroligt läsvärd bok. Ett spännande livsöde om en stark kvinna.

Ally Regins

2013-09-23

Otroligt gripande berättelse, jag lärde mig väldigt mycket!

Teresia Kjellgren

2013-08-28

Ett livsöde värt att läsas!

Carina Rejmus Cohen

2012-08-29

En mycket gripande historia som inte lämnar någon oberörd.

Susanne Logren

2012-07-20

En gripande och viktig historia som gör att man verkligen tänker till. Det finns mycket att göra för att göra världen mer jämlik!

Emma Edenborg

2012-07-18

Jätte bra. En av de bästa böcker jag har läst.

Rebecka Broberg

2012-07-03

Spännande, underbar, sorglig och häpnadsväckande! En av de bästa böcker jag läst!

Margareta Johansson

2012-05-13

Jag fastnade verkligen i den här boken, förmodligen till stor del p g a Tintin Anderzons inläsning. Den väcker många tankar när det gäller kvinnlig omskärelse och det är dessutom uppfriskande att känna styrkan från författaren, samtidigt som hon berättar sin historia på ett fängslande sätt. Jag kommer att återkomma till den här boken snart igen.

Josefine Larsson

2012-05-06

Väldigt bra "story". Tyvärr skriven på ett barnsligt sätt.

Helena Karlsson

2012-03-22

Betyget dras ner eftersom boken är så illa skriven. Synd på en annars fascinerande och viktig berättelse om kulturkrockar och kvinnlig könsstympning. Har även filmatiserats.

Stina Fendell

2011-11-15

Mycket bra bok! Lite långsam ibland..

2011-03-21

En bok om en stark kvinnas hemska öde, men även en bok om hopp om förändring.

Cee Inkognito

2010-12-17

Har läge velat läsa denna berättelse och nu äntligen gjort slag i saken.

Kort beskrivning:
Waris växer upp som ett av tolv syskon i en normad-familj i Afrikas öken. Hon vaktar getter och leker med sina syskon. Hon könstympas och rymmer slutligen hemifrån när hon ställs inför att bli bortgift vid 13 års ålder.
Hon flyr till fots, nosas på av hungriga lejon, håller på att bli våldtagen två gånger och lyckas till slut ta sig till staden. Där bor hon hos släktingar och sliter hårt tills hon en dag kan ta sig vidare till London. I slutet på sin resa blir Waris världsberömd fotomodell och sluter cirkeln genom att tillsammans med FN arbeta mot könsstympning av flickor.

Som beskrivning av ett människoöde är boken fantastisk. Redan efter 5-6 sidor är man överväldigad av det faktum att människan alls lever ännu. Samtidigt är boken absolut inte sockersöt. Med svenska ögon sett är Waris definitivt inte allt igenom sympatisk, även om man kan förstå henne på många sätt. Det är också skönt att boken INTE inger känslan av en person som verkligen vill att man ska tycka synd om henne, vilket den här genren blir full av. Just därför är det ännu lättare att känna sympati för den som utsatts för de grymheter som målas upp.

Språket är ju däremot inte det allra bästa. Det är ganska stolpigt och avskalat, barnsligt rentav. Det ökar kanske inte läsupplevelsen som en mer målande text kan, men den stör mig heller inte som så många andra självbiografiska böcker med dåligt språk gör. Tvärtom blir man lätt förlåtande i det här fallet, eftersom det snarare ökar känslan av att det verkligen är Waris egna ord och hennes sätt att berätta.

Boken är oerhört snabbläst. Intressant för sitt innehåll, men inget man någonsin läser om.

Cee Inkognito

2010-12-17

Har läge velat läsa denna berättelse och nu äntligen gjort slag i saken. Som beskrivning av ett människoöde är boken fantastisk. Redan efter 5-6 sidor är man överväldigad av det faktum att människan alls lever ännu. Det är också väldigt intressant att läsa en bok som beskriver livet i ett Afrikanskt land, även om denna bok hamnar i samma grupp som "Bokhandlaren från Kabul". Dvs gruppen "Böcker som beskriver andra kulturer på ett inte alltför smickrande sätt". Vilket man kan tycka vad man vill om, intressant är det oavsett.
Språket är ju däremot inte det allra bästa. Det är ganska stolpigt och avskalat, barnsligt rentav. Det ökar kanske inte läsupplevelsen som en mer målande text gör, men den stör mig heller inte som så många andra självbiografiska böcker med dåligt språk gör. Tvärtom blir man lätt förlåtande i det här fallet, eftersom det snarare ökar känslan av att det verkligen är Waris egna ord och hennes sätt att berätta.

En intressant bok som belyser problem alla bör veta mer om.

Eva-Maria Runvik

2010-01-25

Intressant ämne. Boken kändes dock inte särskilt välskriven och fångade inte mitt intresse.

Jillsan B

2009-12-25

Spännande bok som tar upp ett viktigt ämne.

Majja W

2009-11-24

Otroligt bra och gripande, jag ville inte att den skulle ta slut.

Gunvi Lundqvist

2009-11-14

En viktig bok, där Waris själv har "huvudrollen", finns oxå efterföljare, alla är de viktiga i upplysningssyfte. Kapitlet där Waris beskriver då hon själv blev könsstympad är så grym, har bloggat flera gng om just den stympningen, den är så grym river i en själv. Läsvärd! Viktig! Alla borde läsa den!

Susanne Wallin

2009-11-07

Mycket bra och sann bok! Finns flera av Waris.
Tips: läs! :- )

Stina Thunberg

2009-08-18

En elev beskriver boken: "Mycket stark eftersom den baseras på en verklig händelse. Bokens vill visa hur kvinnor blir behandlade i fattiga länder. Min egen åsikt är att det håller på att ändras men att det kommer att ta många år innan man uppnår målet med att kvinnor ska ha rätt att bestämma själva."

Sofia Nilsson

2009-08-12

Lite träigt språk under sista halvan, kändes som om den bara matade ut en redogörelse om hennes liv men inget med djup. Bör dock läsas då den tar upp viktiga ämnen som könsstympning, vilket verkligen berör.

Karin Karlsson

2009-07-10

En av dem första självbiografiska böckerna jag läste och den berörde mig starkt!