Motvind

Buthler, Dan

| 2016

Jacob Colt, den skicklige men trötte kommissarien vid Europol i Haag, har inte gett upp sitt livs kamp: att sätta dit den man som förstört hans liv - Christopher Silfverbielke. När Colt en dag blir kontaktad av Silfverbielkes syster Anna, som ber honom att spåra upp och döda hennes bror, tvekar han därför inte. Under tiden som Jacob och Anna smider planer funderar Silfverbielke på sin framtid. Snart tänker han lämna landet för gott. Hans exitplan hejdas emellertid av ett telefonsamtal. Pressen har upptäckt en koppling mellan Silfverbielkes företag TrioSoft och scientologerna, och aktiekursen sjunker som en sten. I ett slag är alla hans miljoner utraderade. Någon måste få sota för det. Silfverbielke beslutar sig omedelbart för att dra åt tumskruvarna på finansmannen Herbert de Wahl. Genom en djävulsk uppfinning kan han betrakta sitt offer medan denne spelar rysk roulette med döden. Samtidigt...

Maria B

2020-07-28

Lyssnat på ljudboken. Kan inte låta bli att ryckas med och vilja fortsätta lyssna, men med en stor skopa avsmak. Extremt våldsamt och inriktat på sex, våldtäkter och droger. Kan inte låta bli att undra hur författarna kommer på allt...

Karin Johansson

2019-05-05

Första böckerna var bra, nu känns de lite samma, samma. Inget nytt händer.

Helena Emanuelsson

2018-09-25

buthler o Öhrlund är bäst

Valentina

2018-08-23

Inte den i serien som blir en fullträff för mig, men fortfarande kan jag inte sluta att följa Cristopher. Inte heller kan jag sluta läsa, när jag väl lyft upp boken.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Börjar bli för mycket, först böckerna är riktigt bra, men tyvärr blir det mycket samma lika.

Monica Helmersson

2016-11-03

Jag har tröttnat på Christoffer Silferbeilkes bravader hoppas inte att det kommer ut någon fler bok för han är grym, osympatisk, och en jävla skitstövel som går över lik för att få det han vill ha.För den här boken var urdålig.

Marina Pedersen

2016-10-13

Bäst

Sussie S

2016-06-26

Jag trodde jag hade 40 sidor kvar att läsa men pooof.. det var korta kapitel från de tidigare böckerna. Snopet.
Boken blev bättre på slutet.

Tommy Welander

2016-02-18

Smaklös och dålig!

Kerstin Hellgren

2016-02-05

Nej nu gör jag slut med Silfverbielke. Så mycket sadistisk sex och andra hemskheter passar inte mig att läsa längre. En etta får det bli!

När jag läste den första i serien om Silfverbielke, eller rättare sagt heter serien Jacob Colt,så första boken med Silfverbielke i var En nästan vanlig man. Jag tokälskade den och läste i rask takt de andra. När jag läste Hämnaren förra året sa jag mig själv att nej, det får bli den sista, jag var trött på Silfverbielke och hans eviga tjat om stay-ups och sex dit och hit. Men ändå kunde jag inte låta bli att läsa/lyssna på denna också, det är bra förströelse för några timmar man gör annat men absolut inget annat. Framför allt för att Stefan Sauk är så fenomenal i sin uppläsning. Men nästa bok blir nog sista för nu går det inte så himla bra för honom längre.

2016-01-10

Börjar likna en såpa. Händer ungefär samma sak om och om igen. Bok efter bok.

Pernilla Nilsson

2016-01-07

Nä, en tvåa känns nästan som ett överbetyg för denna bok. Efter X antal böcker om Silverbjelke som började med ett mycket grovt språk men ändå med en spännande story, så finns tyvärr bara det grova språket kvar i senaste boken. Spänningen är borta. Våldtäkter och helt surrealistiska händelser återfinns instället i "Motvind".

2016-01-06

Betyg: 3,5 av 5.

Det här är författarparet Buthler & Öhrlunds elfte bok tillsammans, det är den tionde boken om polisen Jacob Colt, och det är den åttonde boken om psykopaten Christopher Silfverbielke. Och jag har läst allihopa.

Så här skrev jag om den föregående boken i serien, Hämnaren:

?Jag tycker mycket om serien om Silfverbielke, den är lättläst, fängslande, spännande och bra.

Men ibland så kan jag känna att böckerna hela tiden pendlar på gränsen (min i alla fall) till vad som är okej, med allt kvinnovåld, kvinnohat, och alla kvinnoförnedringar.

För alla morden i böckerna kan jag tycka är ?okej?, men allt detta sexuella övervåld och beskrivningar av Silfverbielkes njutning, blir nästan lite väl osmakligt ibland.

Fast jag vet ju att jag i alla fall helt säkert kommer att läsa nästa bok. För även denna bok avslutades ju med en cliffhanger, och jag måste ju bara få veta hur det kommer att gå, inte bara för Christopher Silfverbielke, utan också för Jacob Colt, och även Linda Schecker.

Så till er som har läst dom tidigare böckerna i serien, rekommenderar jag absolut denna bok.?

Och nu när jag har läst Motvind, så hoppas jag att nästa bok i serien kommer att bli den sista om Christopher Silfverbielke. För jag tycker nog att han har gjort sitt nu. Och jag skulle önska att författarna påbörjade en ny kriminalromansserie med inte riktigt lika mycket utstuderat kvinnovåld i.

Det är ju en cliffhanger även i den här boken, så det kommer ju definitivt att komma en till. Och det går ju inte att sluta att följa psykopatens öden frivilligt, så därför önskar jag att bokserien avslutas. Tycker att det är lite väl mycket spekulativt och detaljerat kvinnovåld, kvinnohat, och kvinnoförnedringar i den.

Men ni, som liksom jag, har följt bokserien, kommer nog att följa serien tills dess slut, även om man egentligen inte vill, för det går ju inte att sluta att fascineras av böckerna.

Anna Johansson

2016-01-06

En helt okej fortsättning på böckerna om Silferbielke. Lite många lösa trådar som hänger i luften efter boken är slut... Nu är det dags för Colt att få fast psykopaten!