Motiv X

Ahnhem, Stefan

Den fjärde boken om Fabian RiskFabian Risk vakar vid sin skottskadade dotter Matildas sida, som ligger i koma på Helsingborgs lasarett, samtidigt som ett brutalt mord på en flyktingpojke från Syrien kastar in stadens kriminalpolis i en ny komplicerad utredning med rasistiska förtecken.Men inget är så enkelt som det först verkar och när flera nya mord äger rum befinner sig Lilja, Klippan och de andra på Helsingborgspolisen snart i en allt mer pressad jakt på flera gärningsmän. Till slut tvingas Fabian tillbaka i tjänst trots att han helst hade velat ägna sig åt sin familj, och kriminalpolisens chef Astrid Tuvesson avbryter sin tolvstegsbehandling mot alkoholism trots att den bara har börjat, för att leda arbetet med de parallella utredningarna.Samtidigt brottas Fabian med information som hans döde kollega Hugo Elvin lämnat efter sig och påbörjar en egen privat utredning...

Maria Jacobsson

2023-08-01

Jag har tyckt mycket om de föregående böckerna i serien, men just denna nådde inte riktigt upp till samma nivå. Boken är spännande och har ett driv som gör att man vill fortsätta läsa, men något skaver. Det känns som att författaren vill för mycket, vill överträffa sig, och då blir det bara rörigt och överdrivet. Men jag kommer troligtvis läsa nästa bok i serien ändå...

2021-04-10

Jag kämpar vidare med att läsa ikapp olika serier och det är inte alltid en nackdel att vänta tills flera böcker har kommit ut. Märkte jag väldigt tydligt här. Ahnhem verkar ha en förkärlek för att inte avsluta sina böcker. I stället kommer där en gigantisk cliffhanger. Så även i Motiv X, som är fjärde delen i serien om Helsingborgspolisen Fabian Risk och den tar vid precis där förra delen slutade.

Först vill jag bara ha ur mig en del av det där som jag stör mig så ofantligt mycket på. Så att vi har det gjort. Åtminstone de generella bitarna, det kommer mer specifika saker senare. Jag kommer aldrig någonsin att gilla att läsa om kriminella poliser. Inte heller poliser (eller andra heller för den delen) som anser sig ha rätt att skada andra människor baserat på dessa andra människors "felaktiga" åsikter. Jag kan inte med ord beskriva exakt hur less jag är på att svenska poliser, åtminstone i deckare, alltid måste vara personligt inblandade i fallen. Med risk för sitt eget liv.

I Motiv X drar Ahnhem det här med cliffhangers till en nästan absurd nivå. Inget avslutas. Nästan. Jag gillar inte riktigt oavslutade böcker, men i det här fallet gör det inte så mycket. Jag ska snart läsa nästa del. En av fördelarna med att vänta med att börja läsa en serie.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/04/motiv-x-av-stefan-ahnhem.html

Angie J

2020-12-20

Helena Rasmusson

2020-11-09

Denna deckare håller inte riktigt samma klass som de övriga i serien, tycker jag! Spretig med många olika historier på samma gång. Tycker ej det vävs ihop i slutet, men det kan ju också bero på att det inte riktigt tar slut!

A H

2020-06-30

Spännande

2020-04-15

Ännu en spännande bok av Ahnhem i serien om Fabian Risk och hans kollegor. Kanske inte riktigt i samma klass som de tidigare men likväl ett bra driv och spänning. Stark 3:a

2020-04-15

Linda

2020-03-11

Anne Hansson

2019-03-25

Ännu en spännande bok om Risks upplevelser, men var blev slutet av?

J LJ

2019-03-01

Bra liksom de övriga i serien, men fan vad jag stör mig på Fabian Risks son. En uppläxning är vad han behöver.

2019-02-07

Återigen en godkänd bok i serien om Risk som jag nästan höll på att ge upp efter andra boken i serien. Den här är spännande men jag gillar inte att det blir alltför mycket cliffhanger i slutet. En liten teaser är väl okej men här får ju nästan ingenting ett slut.

Jan Banan

2019-02-01

Jag gillar Ahnhems serie om Fabian Risk och denna bok är klart läsvärd. Det finns dock detaljer i den som stör en smula. Slutet kan man tycka vad man vill om, det funkar för mig, men sista halvan av boken innehåller scener som jag upplever som onödigt slafsiga och ger läsaren mer information än vad denna vill ha och behöver. Dessutom har jag genom hela bokserien stört mig på Fabian Risks dysfunktionella familj. Bra bok och jag ser fram emot nästa del i serien...Stark 3:a!

Maja Dukic

2019-01-20

✨ Dags för recension ✨
Motiv X av Stefan Ahnhem
................................................
Stefan Ahnhem kan verkligen det där med att skriva en bra deckare.
Spännande och obehagliga - utgör det den perfekta läskombination.
Men.... Det är verkligen inte ok att jag måste vänta till hösten 2019 att få veta hur det ska gå för Fabian Risk och hans kollegor.
Jag behöver veta det nu!!
Jag gillar böckerna om Fabian Risk och denna bok är ingen undantag. Många har skrivit att den här är hans sämsta bok hitills, men jag håller inte med.
Boken är välskriven och spännande, med många twist och oväntade vändningar.
De 500 sidorna tog slut i ett nafs. Man kastas direkt in i ett intesivt, actionfylld tempo med massa interssanta sidospår, som kanske var lite röriga i början. Men @stefanahnhem kan det där med att knyta säcken på slutet!
Han skriver mycket effektfullt så att man nästan kan ta på hans beskrivningar och känslor.
Ahnhem slutar aldrig att överraska mig. Hans mångsidighet och variation tar aldrig slut. Jag blev bara helt paff när boken slutade där den slutade! Men det kanske han ville förmedla till oss, så gör en bra författare?
Men menar du verkigen att jag ska vänta till hösten 2019 för att få svar på mina frågor? Ja, det ska jag tydligen!

Anna Wekell

2018-11-10

Hur kan man sluta en bok med ett stort vänta och se?

Karin Johansson

2018-11-08

Gillade de första böckerna, men den här lämnar lite kvar att önska. Känns som att man måste skriva en bok men inte vet om vad. Många stora ämnen som inte upplevs oavslutande. Nja, att köpa som pocket men inte inbunden.