Motherless Brooklyn

Lethem, Jonathan

| 1999

SOON TO BE A MAJOR MOTION PICTURE, MOTHERLESS BROOKLYN IS RELEASED IN CINEMAS NOVEMBER 2019 Lionel Essrog, a.k.a. the Human Freakshow, is a victim of Tourette's syndrome (an uncontrollable urge to shout out nonsense, touch every surface in reach, rearrange objects). Local tough guy Frank Minna hires the adolescent Lionel and three other orphans from St Vincent's Home for Boys and grooms them to become the Minna Men, a fly-by-night detective-agency-cum-limoservice. Then one terrible day Frank is murdered, and Lionel must become a real detective. With crackling dialogue, a dazzling evocation of place, and a plot which mimics Tourette's itself in its freshness and capacity to shock, Motherless Brooklyn is a bravura performance: funny, tense, touching, and extravagant.

Odile A

2010-12-09

Vldigt rolig bok.

Jonas Bonnier

2009-07-02

Fr dig som lser P. Marlowe fr allting annat n sjlva intrigen. Kvarteren, stmningen, karaktrerna, de dr ljliga gatuljusen som reflekteras mot den regnvta asfalten... Brooklyn har aldrig framsttt s sjaskigt sexigt som hr.

Karin Waller

2009-04-13

Det r dethr som r min typ av deckare! Man tar hrdkokt, och s gr man ngot snyggt och eget av det. Och nr jag sger hrdkokt s menar jag noir, Hammett och Chandler, hrdkokt mtt i stmning och sprk och stil, inte i mngden blod.

Vr antihjlte, som frsts berttar i jag-form, r en small-time halvgangster i Brooklyn: Lionel Essrog. Han har Tourettes syndrom, vilket inte bara innebr att skrika fula ord hgt utan bestr av en uppsj tvngstankar och tics som styr hela hans liv. Han vnder och vrider p sprket, rknar och rr vid allt, fastnar i mnster. Men som hans chef och fadersfigur, small-time gangstern Frank Minna, ppekar s kan det ocks ge en frdel: nr alla tror att du r galen tror de att du r dum ocks.

Nr Frank Minna mrdas frsvinner den trygga punkten i Lionels liv. Nu mste han hitta mrdaren i en komplicerad och farlig komplott samtidigt som han mste ta sig igenom de tvingande impulserna och trassliga ordsnren i sin egen hjrna.

S snyggt och drivet skrivet (vridet skrikit, skrid i diket, dyker direkt!), sjudande kreativt, tufft och samtidigt med en bitter humor. I och med att berttaren r som han r blir berttelsen skruvat och vasst fantasifull. Gangstrarna frsker vara Bogartar men blir ibland Blues Brothers, ibland pminner det om Bukowskis Pulp, men samtidigt r det gritty och kta, och riktigt bra.

Frslag p musik: Tom Waits: Small change; Docent dd: St p benen.