Mss och mnniskor

Steinbeck, John

| 2006

Fiskaren Kino lever ett enkelt och stillsamt liv med sin fru Juana och deras son Coyotito vid havet i staden "La Paz" - Freden. De gr sitt leverne av naturen och havet och inget tycks kunna rubba deras fredliga tillvaro. Pltsligt, vnds dock deras liv upp och ner nr Coyotito blir stungen av en giftig skorpion och far illa dran. Eftersom de inte har ngra strre tillgngar blir det uteslutet att uppska sjukvrd och behandling. I desperata frsk att fiska prlor frn havsbotten, fr att kunna betala sjukvrd, finner fadern, Kino en enorm prla och pltsligt vergr olycka till lyckodrmmar om ett bttre liv. Men snart visar det sig att lyckan ocks br med sig en enorm olycka. Sakta, men skert, slr misstnksamhet och girighet sig rot i Kino. Med en annalkande omgivning som tycks lura i skuggorna med en vilja att stjla prlan faller familjen sakta ner i frdrvert och mrkret som lurar drnere. Allt som en gng var blir aldrig mer sig sjlv likt igen.

Fr mnga, inklusive mig sjlv, r Prlan en berttelse som br liknelser som gr att identifiera sig i och terfinna i vardagen. I hopplshet och hjlplshet dras allt och alla ned i frdrvet och lmnar ingen oberrd. Frfattaren, John Steinbeck, skrskdar i Prlan, mnniskors hjrtan och dess antiteser: girighet och givmildhet, svart och vitt, gott och ont. Dremellan tycks inget f utrymme att existera. Den girighet som finns i allas hjrtan r mrk och desto djupare det blir desto mrkare blir tillvaron som den omger. Det r, frutom en suggestiv berttelse, en enorm bedrift i berttarfrmga som frfr och omfamnar den mest likgiltiga av hjrtan. Prlan r, utan tvekan, ett levande bevis p Steinbecks frmga att leverera prisls prosa. Efter att sista sidan i boken avverkats, suktar jag redan efter att f lsa mer av Steinbeck.

En av de BSTA bcker som jag har lst. Ska man lsa blott en klassiker, s borde man vlja denna. John Steinbeck skapar en kittlande spnning som gr att du mste lsa nsta rad och nsta rad och en rad till. Jag lskar hans karaktrer allra mest. Lennie sklart. Alla som lst den frstr varfr. Lennie som bara vill ha tomatss, George och kaniner. Om Lennie ska liknas vid en nutida karaktr s fr det nog bli med Suzanne, alias "Crazy eyes" i OITNB. Sjlvfallet funderar man p vad som skulle ha hnt med Lennie om han inte hade haft sin George. Fastspnd p ett drhus frmodligen. Och jag lskar George temperament och fula ord, Slims godhet, Crooks som frsker verka hrd och ointresserad.

Det r 6 kapitel i denna korta bok och i varje kapitel s brjar Steinbeck med en miljbeskrivning, enkel och saklig, som en markr av att ngot nytt komma skall. Boken sgs bertta om mnniskors drmmar, fr mig berttar den om de olika mnniskodena som boken gestaltar. Att vara svart, att vara fr god, att vara frstndsvarierad, att vara bossens son, att vara kallad fr hora med drmmen om att bli en aktris. Jag r nu sugen p att lsa mer av Steinbeck, "Vredens druvor" kanske, trots att jag alltid tyckt att den verkar vara snarkfeber. Men Steinbeck skriver rakt in i hjrtat och p ett stt som fr vilken mnniska, oavsett hjrna; att frst. Du behver inte bara korkad fr att lsa den och heller inte IQ-hg. Detta r en bok fr den breda massan och fr den bldiga typen.

Kristin Sderberg

2017-06-09

Liten bok. Stor berttelse.

2017-04-19

Fick denna bok av en vn som var p blixtvisit i mitt liv. Allt efter att vi diskuterat de bcker som varit mest viktiga fr oss i livet. Denna bok skiljer sig mycket frn min favoritbok, som r Lille Prinsen. Den hade inte det driv jag nskade, den sa mig inte srskilt mycket, den stannade inte kvar i mitt hjrta. Fick blddra i den fr att minnas ngonting alls. Dedikationen i boken r vackrare och mer minnesvrd n boken i sig.

Sanna Carlborg

2017-02-04

En ovntat bra liten roman om tv lantarbetare i depressionens USA. George, vansinnigt ful i mun men god i hjrtat, tar hand om den storvuxne, frstndshandikappade Lennie som r besatt av allt som r litet, mjukt och sknt att smeka. Han r ocks vldsamt stark vilket medfr att han har ihjl ett och annat litet liv trots att han inte vill ngon illa. Jag behver knappast sga att det kommer g t helvete fr dem. P vgen dit trffar de dock en hel del andra intressanta desillusionerade mnniskor varav inte alla vill dem vl. Trots det kan ingen ta ifrn dem drmmen om en egen grd med egen jord, ngra grisar, ett gng hns och frsts mjuka, lnghriga kaniner till Lennie att ta hand om. Varning fr trar nr man lser slutet.

Danje Frlag

2017-01-10

Det hr var en av de bcker som frndrade hela mitt stt att se p livet. Spnnande. Djupt rogivande.

emilie johansson

2015-10-25

sorglig bok men knner ingenting.

Fredrik Engstrm

2015-08-30

Fattig fiskare hittar vrdefull prla, vilket stiger honom och famlijen t huvudet och fr hela samhllet att sklva.

Anna Katarina

2015-01-07

En liten prla till berttelse.

Magnus Hgglund

2014-12-31

Som alltid med Steinbeck briljant skrivet.

Laban Johansson

2014-12-12

Mycket bra bok som br lsas av alla som lskar bcker.

Ida Holmn

2014-06-10

Helt okej fr att inte vara min genre. Mer utav en bok dr ens egna tankar och reflektioner eftert r det "viktiga", medan berttelsen i sig r ganska lngsam.

Anna Hedenstedt

2013-11-03

Lses p ett par timmar, stannar i huvudet lngre. En klassiker!

Anna Jensen

2013-08-14

En helt okej bok, men en hemsk historia... Sorglig.

Lars Martinsson

2013-07-31

Clean!

Karin Lundberg

2013-06-29

Gripande frn frsta till sista sidan. Hemskt sorgligt slut - kommer nog alltid minnas den hr boken.

Susanne Rydvald

2013-05-30

Utmrkt skriven men nd inte en av Steinbecks bsta ... en frfattare som allt i allo kan ltt skmma bort en lsare som mig

Nathalie T

2013-05-01

Jag har svrt att se storheten i den hr. Visst, den r lsvrd, men inte mycket mer n s enligt mig. Det r mjligt att jag kanske hade fr hga frvntningar?

Insidanavenros .

2013-04-14

lskar den hr historien som handlar s mycket mer n om vnskap och lojalitet. Jag lste den mest som en skildring ver hur orttvis vrlden r mot ngon som inte passar in. Den handlar ven om frihet och drmmar. Det bsta betyget jag kan ge den r att jag minns den n idag, trots att jag valde att lsa den som en svenskauppgift under gymnasietiden.

2013-01-31

Underbar liten bok!

Thomas Sievert

2012-07-01

Klassiker. Oerhrt bra. Han kunde sina grejer den dr Steinbeck.

Gabriella Plnborg

2012-05-16

Inte en favorit

Heln Thaln

2012-05-10

Fantastiska skildringar av miljerna, underbart sprk.

Johanna Tallroth

2011-11-26

Helt otrolig bok!!

Andreas Ruuth

2011-11-15

Det finns ngot speciellt med den hr boken. Den r inte fr alla men jag kommer aldrig att glmma den och jag kommer aldrig ngra att jag lste den.

Narayn Edman

2011-11-12

Soft

Edith Jacobson

2011-09-21

Boken var ganska snyggt skriven, men ack s trkig. Det var bara sista kapitlet som var lsvrt, s vackert att jag nstan grt.

Lotta Berling

2011-07-25

En vlskriven men frutsgbar historia om klassamhlle och girighet.

hanna skkinen

2011-03-15

p ngot vis bde varm och tragisk

Cissi Rosenqvist

2011-01-26

Fr hlla med Linda, jag tycker om den men jag lskar den inte. Det r en bra och spnnande historia men vldigt tragisk.

Filip Andersson

2011-01-22

gjorde mistaget och sg filmen, det gjorde att jag inte gillade boken. Boken i sig var faktiskt bra men nr man ser filmen frstr den alla dina egna ider. Ls boken men se aldrig filmen....

Mim-Ariel Almquist

2011-01-15

Historien mss och mnniskor r oskuldsfull och vacker.

Jasmine S

2011-01-08

Pr Svensson

2010-12-13

Javars, och jo, visst. Fr all del, och sdr.

Linda slund

2010-12-11

Vlskriven. Men jag kan inte komma fram till om den fr mig att knna att jag vill ta mer vara p livet och mnniskor omkring mig, eller om allt r hopplst. Boken r bra, den berr och jag kommer att minnas den, men jag lskar den inte. Jag tycker inte om att stanna i knslan av att allt r hopplst ...

Lotta Norn

2010-08-30

Lyssnade p den i en fantastisk inlsning av Ingvar Hirdwall.

2010-07-28

En klassiker som r lsvrd.

Stig Svren

2010-06-29

Detta r nog ngot av det bsta jag lst!

Anna Malmgren

2010-05-23

Jag har lst den p svenska och betyget r utifrn den svenska versttningen. En fantastisk bok vars berttelse terfinns i mnga moderna romaner, ex. Flyga drake.

Hanna Seven

2010-04-09

Har bara lst denna underbara bok p engelska. Fantastisk berttelse om 2 brder. Den ene efterbliven och enormt stark och den andrre normalbegvad. De sker jobb p ett gods. Helt fantastisk. Allts, vem kan inte lska denna bok?

Felicia Dahlqvist

2010-03-07

Fick, som mnga andra, lsa denna i skolan. Tycker att det var en fin historia, men inget mrkvrdigt tyvrr.

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

En bok vi fick lsa via skolan. Den r bra beskriven och ger tydliga bilder. Karaktrerna r starka och historien r minnesvrd men det r nd ngot som fattas fr ett hgre betyg.

sa Norlund

2010-02-26

S tidls, s smrtsam, s spnnande. Gamla klassiker rostar aldrig?

Malin Persson

2010-02-26

Fick lsa den p engelskan i skolan. Helt fr lskad i den stora klunsen som lskar ihjl den lilla musen.

Caroline Eriksson

2010-02-05

En bok som jag nn gng vill lsa om, d jag minns att jag blev mycket fst vid den nr vi fick i uppgift att lsa den i hgstadiet.

jenny modin

2010-01-15

Vlskriven men passade inte mig.

Jonna sterlund

2009-12-03

Detta r nog den enda roman som jag tvingades lsa i skolan som jag faktiskt tyckte var riktigt bra. Mnga r sedan nu, men den finns kvar i minnet.

Susanne Eriksson

2009-11-20

Riktig bra. Man ser allt framfr sig. Lttlst fr att vara en nobelpristagare. Men slutet fattar jag inte riktigt...

Pl Brattberg

2009-10-30

Mysig bok! =)

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Lste den fr lnge sen och sett den p teater och film flera ggr. Det r en historia som stannar kvar

victoria westermark

2009-09-23

bra bok om mnnoskans psyke.

Charlotta Petersson

2009-08-26

Blev tvingad att lsa denna boken nr jag gick p gymnasiet. Gillade den aldrig....

marten l

2009-08-25

En av mkt f bcker (iaf den enda film) som tvingat fram en tr i min gonvr. Den nakna krvheten r dess ra styrka.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2003-09-20
Oerhrt sorglig klassiker. Om tv killar som gr frn grd till grd fr att jobba.

Johanna Falkered

2009-07-01

Gillade filmen mer n boken faktiskt.

Jeanette Algeson

2009-06-24

Ja tnker inte stta ett bra betyg bara fr att det r en klassiker.
Den gav mig ingenting. Men ja r beredd att frska ngot annat av denna frfattare om ngon har ngot att rekommendera.
Helst ngot tilltalande.