Mormorsmysteriet

Johansson, Elsie

| 1987

"- Han är ända nere nu, viskade hon. Nu kliver han ut genom fönstret och kommer hit. Det är mig han vill ha tag på, fattar du inte?"Mirran har skickats till mormor på landet över sommaren. Den stillsamma sommaridyllen ruvar på hemligheter och Mirran och hennes sommarvän Myran försöker att hitta skatten som påstås ligga gömd på Ängagården. Men någon verkar känna till deras avsikter ...Mormorsmysteriet av Elsie Johansson ingår nu Bästa Bokvalet.Bästa Bokvalet, ett urval av de bästa böckerna som utkommit under senare delen av 1900-talet. Moderna klassiker som har varit starka läsupplevelser för en ung läsargeneration. Böcker som genom kvalitet och tidlöshet har alla möjligheter att leva länge till - det är Bästa Bokvalet.

Jenny Strid

2021-04-07

Gillade boken som barn/ung tonåring och det var mysigt att läsa den igen. Lantidyll med mystik och spänning. 3/5.

My.loved.books

2020-06-02

Hela klassen satt som fastfrusna i golvet när min lågstadielärare läste högt för oss ur "Mormorsmysteriet". Älskade mystiken i den; lyckan att få läsa den igen är näst intill obeskrivlig

I boken får vi träffa Mirran eller som hon egentligen heter Karin Mirjam Elisabet Blomberg. Hon bor hos sin mormor under sommaren. Men inte kunde hon väl ana vad hon skulle få uppleva denna sommar! Först och främst får hon träffa Myran (Jan Myréus); en kille med huvudet på skaft. Det är han som första talar om Patrons silverskatt på Ängagården. Mirran blir nyfiken och berättar det hela för mormor. Det som sedan mormor berättar för henne är som en saga som är helt sann. Men frågan är varför ingen har hittat Patrons silverskatt trots att det är många som måste ha försökt?

Mirran och Myran är inte dem som är dem och de börjar att leta; men det visar sig att de inte är ensamma om att leta efter silverskatten på Ängagården...

En otroligt spännande bladvändare som är lika hissnande nu som då trots att det gått mer än 25 år sedan.