Mormor på rymmen

Branzell, Kaj

Anna-Lisa, snart 77 år, är skrämd över tanken att sitta i soffan och glo på minnessaker i väntan på döden. Hennes trygga men lite tråkiga man, revisorn Ove, dog ett par år tidigare. Deras dotter Susanne, som är pappas flicka, har ärvt sin fars sätt att dominera Anna-Lisa liv och stoppar gärna fingrarna i sin mammas plånbok. Ljusglimtarna i Anna-Lisas liv är barnbarnet Jespers sällsynta besök. Jesper är dykinstruktör i Thailand och Anna-Lisa vill mer än gärna åka och hälsa på honom. Men när dottern Susanne ännu en jul vägrar sin mamma att följa med till Thailand och tillbringa juldagarna med Jesper, fattar Anna-Lisa sitt beslut. Utan att nämna något för sin dotter drar hon iväg till staden Torrevieja i Spanien. Här börjar Anna-Lisa leva som hon aldrig levt tidigare och blir till och med kär. Kanske för första gången i sitt långa liv. Men i det nya paradiset dyker faror upp och hotar Anna-Lisas...

2022-10-22

Mitt letande efter böcker som hade med Spanien att göra ledde mig till Mormor på rymmen. Första delen om snart 77-åriga Anna-Lisa. Jag blev ju själaglad när jag upptäckte att den utspelar sig i Torrevieja och den åkte genast upp på läslistan.

Det hör inte till vanligheterna med en bok om en drygt 70-årig kvinna och även om jag inte är där än så känns det upplyftande att läsa att livet inte tar slut förrän det tar slut. Lite speciellt blev det också att befinna sig på nästan samma plats som Anna-Lisa, att se salthögarna och ortsnamnen på vägskyltarna.

Mormor på rymmen är en härlig feelgood och jag unnar verkligen Anna-Lisa en fantastisk ålderdom. Det borde hennes dotter också göra. Det verkar finnas ytterligare två delar om mormor och det är fullt möjligt att jag fortsätter läsa. Nästa gång turen går mot Torrevieja, Spanien.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/10/bok-mormor-pa-rymmen-av-kaj-branzell.html

Solveig Andersson

2022-01-01

Värmande läsning i sann Karin Brunk Holmqvist-anda, fast med fler äventyr och rik på spansk kultur. Jag fortsätter genast med Anna-Lisas liv i Torrevieja! Läs den!

Elin Peiser

2021-08-15

Läsvärd om att bli äldre och relationerna mellan familjemedlemmar.

Anna-Lisa är en häftig dam som precis innan hon fyller 77 väljer att göra uppror mot hela sitt vanliga Svensson-liv för att slippa sitta och ruttna i en lägenhet i Karlstad för att dottern tycker att hon ska göra det. Anna-Lisa får inte följa med till Thailand över jul för att hälsa på barnbarnet Jesper, och bestämmer sig då istället för att helt sonika flytta till Spanien. Det visar sig nog vara det bästa och sämsta beslut hon någonsin tagit.

Runt Anna-Lisa händer det alltid en massa saker. Dels har hon en dotter som är rädd att inte få ärva något om mamman spenderar alla sina pengar, och som är onödigt kritisk mot sin mammas kapacitet. När hon flyttar till Spanien träffar hon genast på några vänner och lyckas, genom att smyga för dottern, sälja lägenheten i Karlstad och hyra in sig i en lägenhet i Torrevieja. Tyvärr hamnar hon också i händelsernas mitt i ganska otrevliga äventyr med, och även om hon gärna tar sig en svängom blir inte livet i Spanien en dans på rosor.

Jag gillar Anna-Lisa och hennes karaktärsutveckling under boken. Hon går från att vara en ganska vanlig änka för sin ålder, till att leva upp efter att hon åkt till Spanien. Hennes numer hädangångna make, Ove, verkar ha varit allt annat än trevlig, så jag kommer på mig själv med att unna Anna-Lisa alla trevliga äventyr hon får uppleva. Jag gillar också Ingegärd och Dolores väldigt mycket. Persongalleriet är lagom stort och inte svårt att hålla koll på, för karaktärerna är väldigt olika till sätt och stil. Anna-Lisa är så empatisk och lätt att tycka om (och ibland sucka över för naivitet) att jag känner allt hon känner, och fram emot slutet kommer det också en liten tår.

Däremot kan jag tycka att det är lite mycket språkblandning. Det hade kunnat räcka med ett fåtal gånger i dialog men att behålla de små smeknamnen de andra ger henne eller varandra.

Språket i övrigt är väldigt lättläst och flyter på bra, passar genren och passar också Anna-Lisas ålder. Jag önskar att jag är lika häftig som hon är när jag är gammal. Lite får hon mig att tänka på min egen (snart 99-åriga) mormor, som inte alls har gjort sig äventyr till Spanien eller liknande, men som ändå är den häftigaste jag vet.

2019-11-30

Att Anna-Lisa vågar att stå upp för sig själv känns så härligt. Pigg, varm och humoristisk läsning.

2019-09-27

Det här är den tredje boken jag läser av Kaj Branzell. Jag har tidigare läst av henne, Inte utan min hund (2016) och När första stenen fallit (2018) och kan konstatera att jag tycker väldigt mycket om hennes böcker och hennes sätt att skriva. Hennes böcker har, till skillnad från en hel del andra böcker inom samma genre- väldigt mycket innehåll. Det här är en feelgood med Anna-Lisa som enbart har några år kvar till de åttio men som ändå ger sig ut på sitt livs äventyr. Hon hamnar i många dråpliga situationer, träffar nya goda vänner och stiliga äldre gentlemans. Men det är inte bara solsken, det finns även sorg med det komplicerade förhållandet mellan mor och dotter närvarande och även en viss mått spänning.
Dessutom får hon känna på en hunds villkorslösa kärlek när hon träffar gatuhunden, Romeo. Karaktärerna är färgrikt konstruerade och underhållande att få följa genom boken. Om jag ska vara något negativ så tyckte jag att den blev lite långrandig fram mot slutet, men det är också det enda.
Varm, underhållande, välskriven och spännande.
Till på köpet en fenomenal uppläsning av den alltid lika professionella, Anna Godenius som utan tvekan är min favorit bland uppläsare av ljudböcker!
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Mormor på rymmen är en underhållande, varm och humoristisk bok. Boken har ett driv med farfyllda inslag och en oväntad tvist i slutet. Jag gillade verkligen boken och tänker vilken härlig mormor, hoppas att man själv kan vara en så tuff och levnadsglad 77-åring.

Jag har läst feelgoodromanen Mormor på rymmen av Kaj Branzell som är utgiven av Stellar förlag 2019. Anna-Lisa är änka och snart 77 år och bor i en lägenhet i Karlstad. Huset sålde hon när maken dog, inte för att hon ville utan för att dottern ville. När dottern inte låter Anna-Lisa följa med till Thailand över jul för att hälsa på hennes enda barnbarn är måttet rågat. I vredesmod bokar Anna-Lisa en enkel biljett till Torrevieja i Spanien utan att meddela sin familj. I Torrevieja väntar äventyr som Anna-Lisa aldrig hade kunnat drömma om… Mormor på rymmen är en underhållande roman som innehåller många känslor, livsöden och äventyr. Jag har delat glädje, sorg och spänning med Anna-Lisa och jag vill tipsa er om att göra detsamma. Passar alla mellan 27 och 77 år, men även yngre och äldre. 😊

Nu på morgonen har jag läst ut Mormor på rymmen av Kaj Branzell, om 78-åriga Anna-Lisa som hastigt och lustigt bestämmer sig för att köpa en enkelbiljett till Spanien. ☀️☀️ Redan på flyget blir hon bekant med Bertil och det leder till fler möten, nya vänner och en massa upplevelser, både trevliga och mer oangenäma.
Detta är en varm och humoristisk feelgood som jag absolut rekommenderar andra att läsa. 🥰

2019-07-28

Mormor på rymmen är en genuint mysig och rolig feelgood! En bok jag blir glad av att läsa. Huvudkaraktären Anna-Lisa är en person man bara älskar. Hon låter inte varken sin ålder eller bestämmande dotter stoppa henne från att göra det hon vill. Och resandet tar henne på äventyr med fart, farligheter, kärlek och möten med nya vänner.

En fantastisk bok om att livet kan börja om även i sjuttioårsåldern. Extra plus för det färgglada och vackra omslaget.

villa-freja.se

2019-06-28

En charmig och fartfylld berättelse om att åldras men inte låta livet gå på sparlåga för det. Livet tar inte slut förrän det är över. En rar, lättsam och skojig bok.

Härlig, rolig & fartfylld!

Charlotte

2019-05-30

Underbar bok, lättläst och kul. Bitvis väldigt spännande också. Jag som gillar hundar blev väldigt förtjust i den lilla hunden Romeo

Riktigt 🤣🤣🤣👏👏